• Anonym (Tidsperspektiv)

Håller en rotfylld tand hela livet?

Jag har googlat men tycker svaren är lite svävande så därför frågar jag er som har gjort rotfyllningar hur länge rotfyllningen har hållit?

Kan en rotfyllning hålla i 40 år t ex? Med hålla menar jag att man slipper dra ut den rotfyllda tanden och göra ett implantat eller förstöra fler omkringliggande tänder med en så kallad bro.

Så ni som har gjort rotfyllning; hur länge har ni haft den? Har den vållat några problem? Hur ofta har ni varit tvungna att byta kronan ovanpå om ni har en sån?

• Svar på tråden Håller en rotfylld tand hela livet?
  • Anonym (Mia)

Min rofyllda tand höll i ca 25 år. Sen gick den i bitar och fick dras ut tyvärr.

Anonym (Mia) skrev 2015-09-28 15:19:32 följande:
    Min rofyllda tand höll i ca 25 år. Sen gick den i bitar och fick dras ut tyvärr.
    Tråkigt att höra. Har du ett implantat nu? Hade du en konstgjord krona ovanpå tanden eller hade du bara din egna tand? Jag har hört att man helst ska ha en krona ovanpå eftersom att den egna tanden blir skör av en rotfyllning.
  • Anonym (Mia)

Det var min egen tand, ingen krona. Har implantat nu då jag inte ville ha brygga. Detta var dock jättejobbigt då de var tvungna att bygga på med benmassa för att fästa.

• Dr Mupp

Rotfyllde en framtand som 15-åring. 20 år senare sitter den där den ska och förutom att den är lite blåare än de andra tänderna så märks inte rotfyllningen av. 

"Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people." - Gregory House, M.D
  • Anonym (...)

Rotfylld en hörntand (?) när jag var ca 20, ingen krona. Funkade finfint, bortsett från att jag hade litet problem med ömhet vid rotspetsen pga bakterieansamling (?), efter litet hit och dit så borrades rotfyllningen upp efter knappt 15 år, och just nu har jag en temporär fyllning i tanden med krona på i väntan på att bakterierna ska försvinna... Men förvarningen från tandläkaren var att min egna tand kunde förväntas spricka inom 15-30 år (vilket han senare var väldigt nöjd med att jag mindes att han förvarnat om...)

Det verkar som ni som har haft problem inte har haft kronor på era tänder? Tänderna blir ju sköra av en rotfyllning så det är ju därför tandläkaren brukar vilja lägga på en krona för att skydda tanden.

Hur länge kan man räkna med att själva rotfyllningen håller- dvs själva rötterna eller det som var rötter? Om vi säger att inte tanden spricker och att den konstgjorda kronan håller bra eller kan bytas ut utan några större problem hur länge kan man räkna med att en rotfyllning håller då?

Svar på tråden Håller en rotfylld tand hela livet?