Inlägg från: Anonym (Tidsperspektiv) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tidsperspektiv)

Håller en rotfylld tand hela livet?

Jag har googlat men tycker svaren är lite svävande så därför frågar jag er som har gjort rotfyllningar hur länge rotfyllningen har hållit?

Kan en rotfyllning hålla i 40 år t ex? Med hålla menar jag att man slipper dra ut den rotfyllda tanden och göra ett implantat eller förstöra fler omkringliggande tänder med en så kallad bro.

Så ni som har gjort rotfyllning; hur länge har ni haft den? Har den vållat några problem? Hur ofta har ni varit tvungna att byta kronan ovanpå om ni har en sån?

• Svar på tråden Håller en rotfylld tand hela livet?
    Anonym (Mia) skrev 2015-09-28 15:19:32 följande:
    Min rofyllda tand höll i ca 25 år. Sen gick den i bitar och fick dras ut tyvärr.
    Tråkigt att höra. Har du ett implantat nu? Hade du en konstgjord krona ovanpå tanden eller hade du bara din egna tand? Jag har hört att man helst ska ha en krona ovanpå eftersom att den egna tanden blir skör av en rotfyllning.

Det verkar som ni som har haft problem inte har haft kronor på era tänder? Tänderna blir ju sköra av en rotfyllning så det är ju därför tandläkaren brukar vilja lägga på en krona för att skydda tanden.

Hur länge kan man räkna med att själva rotfyllningen håller- dvs själva rötterna eller det som var rötter? Om vi säger att inte tanden spricker och att den konstgjorda kronan håller bra eller kan bytas ut utan några större problem hur länge kan man räkna med att en rotfyllning håller då?

Svar på tråden Håller en rotfylld tand hela livet?