• hoppas 2014

Överstimulerad, ge mig hopp

Hej.

Vid vårt 2a ivf försök så blev jag överstimulerad vid äggplocket ( Detta var i onsdags förra v). Sen dess mår jag dåligt. Svullen, illamående, ont i magen etc. Idag var vi t kliniken för prover inför det skulle bli insättning el ej. Mina prover var för dåliga så det blev totalfrys.

Hur länge höll er överstimulering i sig? Vilka symtom hade du? Tips på saker som får en att må bättre. Allt som kan ge mig hopp om att må bättre snart.

• Svar på tråden Överstimulerad, ge mig hopp
  • Cyanea

Usch, jag känner med dig :( Jag blev också överstimulerad när jag gjorde ÄP i augusti förra året. 

Jag tror att det är bra att det blev totalfrys för din del, men jag förstår att det kanske var det sista du ville höra. Jag hade brutit ihop om jag hade fått vänta. För min del trodde de att det var grönt, så jag fick tillbaka ett embryo, vilket verkligen satte igång överstimuleringen. Jag blev till och med tvungen att tappas på vätska i buken och de ville lägga in mig. Tack och lov fick jag stanna hemma eftersom vi bor nära. Fick även ta Fragminsprutor (blodförtunnande). 

Jag är nog inget bra exempel på hur lång tid det kan ta att bli bra, för jag blev knalldålig. Tror jag var hemma på heltid i 4 veckor. Dock hade jag blindtarmsinflammation 6 månader före som gav komplikationer efter operationen, så jag tror att det gjorde saken värre. 

Jag mådde illa, hade som sagt mycket vätska i buken så jag såg gravid ut, och var väldigt trött. Jag vilade när det behövdes, rörde mig så mycket jag orkade, åt mycket protein och salt samt drack mycket vatten. När man tar ut vätska ur buken tar liksom den vätskan med sig mineraler och protein från kroppen, så därför experimenterade jag och maken med det hemma, och jag blev ju inte inlagd ;) 

Om det är till någon tröst så har det gått bra för mig. Trots något högre chans för graviditet vid överstimuleringen tog sig inte det färska embryot. Mitt tredje frysförsök gick vägen, så just nu är jag i v. 23 med en liten dotter :) Frysningen försämrar knappt chansen, så du har liksom inte missat något. 

Hur mår du? Har du fått ta blodförtunnande, eller behövs inte det? Krya på dig <3

• hoppas 2014
    Cyanea skrev 2015-09-28 20:35:15 följande:

Usch, jag känner med dig :( Jag blev också överstimulerad när jag gjorde ÄP i augusti förra året. 

Jag tror att det är bra att det blev totalfrys för din del, men jag förstår att det kanske var det sista du ville höra. Jag hade brutit ihop om jag hade fått vänta. För min del trodde de att det var grönt, så jag fick tillbaka ett embryo, vilket verkligen satte igång överstimuleringen. Jag blev till och med tvungen att tappas på vätska i buken och de ville lägga in mig. Tack och lov fick jag stanna hemma eftersom vi bor nära. Fick även ta Fragminsprutor (blodförtunnande). 

Jag är nog inget bra exempel på hur lång tid det kan ta att bli bra, för jag blev knalldålig. Tror jag var hemma på heltid i 4 veckor. Dock hade jag blindtarmsinflammation 6 månader före som gav komplikationer efter operationen, så jag tror att det gjorde saken värre. 

Jag mådde illa, hade som sagt mycket vätska i buken så jag såg gravid ut, och var väldigt trött. Jag vilade när det behövdes, rörde mig så mycket jag orkade, åt mycket protein och salt samt drack mycket vatten. När man tar ut vätska ur buken tar liksom den vätskan med sig mineraler och protein från kroppen, så därför experimenterade jag och maken med det hemma, och jag blev ju inte inlagd ;) 

Om det är till någon tröst så har det gått bra för mig. Trots något högre chans för graviditet vid överstimuleringen tog sig inte det färska embryot. Mitt tredje frysförsök gick vägen, så just nu är jag i v. 23 med en liten dotter :) Frysningen försämrar knappt chansen, så du har liksom inte missat något. 

Hur mår du? Har du fått ta blodförtunnande, eller behövs inte det? Krya på dig <3

Jag mår inte alls bra (illamående o jätte trött) o magen är jätten svullen o öm. Ser ut att vara i minst 7 månaden, jätte spänd.

Vad fick dig att åka in? Tycker det är svårt att veta när man ska söka hjälp om det inte är akut smärta

Jag har tagit blodförtunnande o en annan medicin sedan i torsdags o ska ta det fram t mens. Dem får mig ännu mer illamående :(

Grattis till er lilla dotter:)
  • Cyanea
    hoppas 2014 skrev 2015-09-28 21:41:07 följande:
    Jag mår inte alls bra (illamående o jätte trött) o magen är jätten svullen o öm. Ser ut att vara i minst 7 månaden, jätte spänd.

Vad fick dig att åka in? Tycker det är svårt att veta när man ska söka hjälp om det inte är akut smärta

Jag har tagit blodförtunnande o en annan medicin sedan i torsdags o ska ta det fram t mens. Dem får mig ännu mer illamående :(

Grattis till er lilla dotter:)
    Men stackars :( Jag tyckte att det kunde hjälpa att gå långsamt, då minskar liksom svullnaden något samtidigt som man inte lägger så mycket tryck på buken. Smörj magen med någon olja eller hudkräm så stramar huden lite mindre. 

Jag fick åka in för att jag fick så svårt att andas. Allt trycktes liksom upp mot lungorna, så det var svårt att få ner luft. Jag var inte andfådd eller så, utan hade riktigt svårt att andas. Är du minsta lilla osäker - ring din klinik. Det är det minsta de kan göra, att ge dig råd om vad du ska göra och om du ska komma in. 

Jag misstänker att det kommer släppa i stort sett helt när du börjar blöda. Det beror ju på hormoner, och kring mens sjunker hormonerna, så tyvärr behöver du nog stå ut i en dryg vecka till :( 

Ät bara sånt som du tycker om och i små portioner utspridda över hela dagen. För mycket mat ökar också trycket i buken. 

Stort tack. Förhoppningsvis får du ut något av din situation när du väl blivit bättre. Hur många embryon blev det?
  • hoppas 2014
    Cyanea skrev 2015-09-28 21:51:31 följande:

Men stackars :( Jag tyckte att det kunde hjälpa att gå långsamt, då minskar liksom svullnaden något samtidigt som man inte lägger så mycket tryck på buken. Smörj magen med någon olja eller hudkräm så stramar huden lite mindre. 

Jag fick åka in för att jag fick så svårt att andas. Allt trycktes liksom upp mot lungorna, så det var svårt att få ner luft. Jag var inte andfådd eller så, utan hade riktigt svårt att andas. Är du minsta lilla osäker - ring din klinik. Det är det minsta de kan göra, att ge dig råd om vad du ska göra och om du ska komma in. 

Jag misstänker att det kommer släppa i stort sett helt när du börjar blöda. Det beror ju på hormoner, och kring mens sjunker hormonerna, så tyvärr behöver du nog stå ut i en dryg vecka till :( 

Ät bara sånt som du tycker om och i små portioner utspridda över hela dagen. För mycket mat ökar också trycket i buken. 

Stort tack. Förhoppningsvis får du ut något av din situation när du väl blivit bättre. Hur många embryon blev det?

Skönt att få höra fr nån som varit med om det även om det inte lättar det fysiskt onda/obehaget. Tack för tipsen.

De hade redan fryst 2 o 3 odlar de vidare t imorgon så förhoppningsvis får vi iallafall 3 t frysen. Hur många fick ni t frysen?
  • Cyanea
    hoppas 2014 skrev 2015-09-28 22:25:07 följande:
    Skönt att få höra fr nån som varit med om det även om det inte lättar det fysiskt onda/obehaget. Tack för tipsen.

De hade redan fryst 2 o 3 odlar de vidare t imorgon så förhoppningsvis får vi iallafall 3 t frysen. Hur många fick ni t frysen?
    Inga problem, önskar att jag kunde komma med något som hjälpte snabbt :( Du behöver inte ha ont för att behöva hjälp, utan känner du att det trycker för mycket och du får svårt att ta ordentliga andetag kan du behöva söka vård. Ring hellre en gång för mycket än en gång för lite, behöver du hjälp måste du få det. 

Åh vad härligt, då har ni ju flera stycken! Vi fick hela 7st till frysen, odlade i 2 dagar. Vet inte hur ni gjorde, men vi fick göra ICSI (mikroinjektion), tror att det gjorde att fler befruktades bra. När tre försök gått dåligt odlades resterande tre (ett klarade inte upptining) i tre dagar till till blastocyster, bara en överlevde och det är den som nu sparkar runt i magen :) Man har högre chans för graviditet med de som odlas lite längre, så det låter väl jättebra att de odlar vidare för er :)

Hur är läget idag? Bättre/sämre? 
  • hoppas 2014

Hej

Igår mådde jag rätt ok även om jag fortfarande va jätte svälld o hade ont i magen. Idag mår jag sämer men tycker jag är lite mindre svälld.. känner mig jätte konstig i huvudet. Svårt att förklara. O min vad som brukar krampa va skitjobbig i natt, värre än nånsin .. undrar om det är vätske- eller saltbrist (om jag förstod dr rätt så är mitt blod uttorkat ?) ?

Vi gjorde vanlig ivf. Jag har pco så visste att det var risk för mig även om vi inte fick många ägg första ggn.

Behövde du ta nån typ av mediciner inför fet?

• Cyanea
    hoppas 2014 skrev 2015-09-30 15:53:18 följande:

Hej

Igår mådde jag rätt ok även om jag fortfarande va jätte svälld o hade ont i magen. Idag mår jag sämer men tycker jag är lite mindre svälld.. känner mig jätte konstig i huvudet. Svårt att förklara. O min vad som brukar krampa va skitjobbig i natt, värre än nånsin .. undrar om det är vätske- eller saltbrist (om jag förstod dr rätt så är mitt blod uttorkat ?) ?

Vi gjorde vanlig ivf. Jag har pco så visste att det var risk för mig även om vi inte fick många ägg första ggn.

Behövde du ta nån typ av mediciner inför fet?

Det är säkert, som du skriver, vätske- och saltbalansen. Det påverkar bl.a. musklernas funktion (och kan ge kramper) och mycket mer i kroppen. Jag drack inget vanligt vatten, utan bara Ramlösa. Det är det mineralvatten som innehåller mest salter. Du kan ju alltid prova och se om det blir bättre då. Precis, hela din kropp har "tagit" vätska och lagt den på fel ställe i kroppen, så hela du är uttorkad. 

Ok, jag förstår. Då känns det verkligen som en bra utdelning för er tycker jag. Sen ska jag väl erkänna att PCO inte är något jag direkt vet mycket om mer än att det i vissa fall ger väldigt få ägg. 

Ja, jag har gjort stimulerade FET varje gång. Jag brände ut mig under hösten och då uteblev ÄL helt, så ingen mens och ingen ÄL på månader. Men för FET behöver man tack och lov inte ägglossa alls, man behöver bara blöda ut det gamla och bygga upp en ny fin slemhinna, så den behandlingen var lättare än inför ÄP ;) Är du orolig över att behöva medicinera mer?
  • Anonym (Linda)

Jag fick också åka in akutefter äggplocket. Buken var enorm och jag hade så ont. 6 dagarlåg jag hemma o vilade- gjorde verkligen inget och kroppen återhämtade sig. Så embryot sattes in så jag hoppas jag är gravid nu????

• hoppas 2014

Hrj. Fråga t er ang FET...

när kunde ni sätta in efter överstimulering?

Jag ringde för att meddela att jag fått mens som jag var tillsagd o då blir sköterskan lite osäker o säger att eg ska man vänta en cykel för detta kan vara en genombrottsblödning för att få ut alla hormoner ur kroppen. . Hur har ni gjort? Vad har ni fått höra?

• FruGrävling
    hoppas 2014 skrev 2015-10-08 10:07:48 följande:

Hrj. Fråga t er ang FET...

när kunde ni sätta in efter överstimulering?

Jag ringde för att meddela att jag fått mens som jag var tillsagd o då blir sköterskan lite osäker o säger att eg ska man vänta en cykel för detta kan vara en genombrottsblödning för att få ut alla hormoner ur kroppen. . Hur har ni gjort? Vad har ni fått höra?

Jag fick ju aldrig några överstimuleringssymtom (bedömdes som mkt hög risk för överstimulering så fick ta Suprefact istället för Ovitrelle och bestämdes att det fick bli titalfrys redan innan äggplocket) så jag vet inte om det påverkar. Men hursomhelst, fick mens ca en vecka efter äggplock (tog ju aldrig nån Lutinus el liknande) och fick då kontakta min klinik. Jag ska vänta till nästa mens dvs blödning två efter äggplocket och då börja östrogenbehandlingen inför FET.
  • frumage

Hej!
    Jag blev överstimulerad vilket visade sig först ordentligt efter insättning (har pcos). Jag gjorde således plockningen, och fick tillbaka ett embryo efter 5 dagar (eftersom de inte såg några tydliga tecken på överstimulering) och sen en dryg vecka efter insättning blev jag sjuk.

Kräv vul och även tappning om det krävs! Tappning via slidan, INTE via bukväggen (det var det äckligaste jag nånsin varit med om)! Tappning ska göra att buken (och livet) känns lättare nästan omedelbart då trycket på buken lättar.
    Ligg stilla hemma i den bekvämaste ställning du kan hitta och försök härda ut. Känner du att det är jobbigt att gå och du typ blir kallsvettig och måste lägga dig ner på en gång så åk in! Överstimulering ÄR allvarliga grejer och du SKALL ha en gynekolog som kollar dig OFTA, varannan dag fick jag åka och göra vul och ta blodprov.

Jag var sjukskriven i två veckor innan jag kunde gå tillbaka till jobbet och de var de tråkigaste två veckorna jag nånsin varit med om. Jag kunde enbart ligga platt på rygg utan att det gjorde ont.
    För mig betydde dock överstimuleringen att jag idag är i elfte veckan, så för mig var det typ värt det. Men jag tackar gudarna för att det finns ordentligt med reserver i frysen utifall det skulle gå åt helvete, jag vill inte gå igenom en överstimulering igen!

• Angelinap

Jag gjorde äggplock på onsdag. Åkteknik akut på fredag. Dom såg att jag var överstimulerad. På måndagen efter- alltså 5 dar senare satte de in embryo

• Libra1
    hoppas 2014 skrev 2015-09-28 19:45:30 följande:

Hej.

Vid vårt 2a ivf försök så blev jag överstimulerad vid äggplocket ( Detta var i onsdags förra v). Sen dess mår jag dåligt. Svullen, illamående, ont i magen etc. Idag var vi t kliniken för prover inför det skulle bli insättning el ej. Mina prover var för dåliga så det blev totalfrys.

Hur länge höll er överstimulering i sig? Vilka symtom hade du? Tips på saker som får en att må bättre. Allt som kan ge mig hopp om att må bättre snart.

Det är bra att äta mycket salt och dricka mycket vatten.

Krya på dig!!!
Svar på tråden Överstimulerad, ge mig hopp