• hoppas 2014

Överstimulerad, ge mig hopp

Hej.

Vid vårt 2a ivf försök så blev jag överstimulerad vid äggplocket ( Detta var i onsdags förra v). Sen dess mår jag dåligt. Svullen, illamående, ont i magen etc. Idag var vi t kliniken för prover inför det skulle bli insättning el ej. Mina prover var för dåliga så det blev totalfrys.

Hur länge höll er överstimulering i sig? Vilka symtom hade du? Tips på saker som får en att må bättre. Allt som kan ge mig hopp om att må bättre snart.

• Svar på tråden Överstimulerad, ge mig hopp
  • hoppas 2014
    Cyanea skrev 2015-09-28 20:35:15 följande:

Usch, jag känner med dig :( Jag blev också överstimulerad när jag gjorde ÄP i augusti förra året. 

Jag tror att det är bra att det blev totalfrys för din del, men jag förstår att det kanske var det sista du ville höra. Jag hade brutit ihop om jag hade fått vänta. För min del trodde de att det var grönt, så jag fick tillbaka ett embryo, vilket verkligen satte igång överstimuleringen. Jag blev till och med tvungen att tappas på vätska i buken och de ville lägga in mig. Tack och lov fick jag stanna hemma eftersom vi bor nära. Fick även ta Fragminsprutor (blodförtunnande). 

Jag är nog inget bra exempel på hur lång tid det kan ta att bli bra, för jag blev knalldålig. Tror jag var hemma på heltid i 4 veckor. Dock hade jag blindtarmsinflammation 6 månader före som gav komplikationer efter operationen, så jag tror att det gjorde saken värre. 

Jag mådde illa, hade som sagt mycket vätska i buken så jag såg gravid ut, och var väldigt trött. Jag vilade när det behövdes, rörde mig så mycket jag orkade, åt mycket protein och salt samt drack mycket vatten. När man tar ut vätska ur buken tar liksom den vätskan med sig mineraler och protein från kroppen, så därför experimenterade jag och maken med det hemma, och jag blev ju inte inlagd ;) 

Om det är till någon tröst så har det gått bra för mig. Trots något högre chans för graviditet vid överstimuleringen tog sig inte det färska embryot. Mitt tredje frysförsök gick vägen, så just nu är jag i v. 23 med en liten dotter :) Frysningen försämrar knappt chansen, så du har liksom inte missat något. 

Hur mår du? Har du fått ta blodförtunnande, eller behövs inte det? Krya på dig <3

Jag mår inte alls bra (illamående o jätte trött) o magen är jätten svullen o öm. Ser ut att vara i minst 7 månaden, jätte spänd.

Vad fick dig att åka in? Tycker det är svårt att veta när man ska söka hjälp om det inte är akut smärta

Jag har tagit blodförtunnande o en annan medicin sedan i torsdags o ska ta det fram t mens. Dem får mig ännu mer illamående :(

Grattis till er lilla dotter:)
  • hoppas 2014
    Cyanea skrev 2015-09-28 21:51:31 följande:

Men stackars :( Jag tyckte att det kunde hjälpa att gå långsamt, då minskar liksom svullnaden något samtidigt som man inte lägger så mycket tryck på buken. Smörj magen med någon olja eller hudkräm så stramar huden lite mindre. 

Jag fick åka in för att jag fick så svårt att andas. Allt trycktes liksom upp mot lungorna, så det var svårt att få ner luft. Jag var inte andfådd eller så, utan hade riktigt svårt att andas. Är du minsta lilla osäker - ring din klinik. Det är det minsta de kan göra, att ge dig råd om vad du ska göra och om du ska komma in. 

Jag misstänker att det kommer släppa i stort sett helt när du börjar blöda. Det beror ju på hormoner, och kring mens sjunker hormonerna, så tyvärr behöver du nog stå ut i en dryg vecka till :( 

Ät bara sånt som du tycker om och i små portioner utspridda över hela dagen. För mycket mat ökar också trycket i buken. 

Stort tack. Förhoppningsvis får du ut något av din situation när du väl blivit bättre. Hur många embryon blev det?

Skönt att få höra fr nån som varit med om det även om det inte lättar det fysiskt onda/obehaget. Tack för tipsen.

De hade redan fryst 2 o 3 odlar de vidare t imorgon så förhoppningsvis får vi iallafall 3 t frysen. Hur många fick ni t frysen?
  • hoppas 2014

Hej

Igår mådde jag rätt ok även om jag fortfarande va jätte svälld o hade ont i magen. Idag mår jag sämer men tycker jag är lite mindre svälld.. känner mig jätte konstig i huvudet. Svårt att förklara. O min vad som brukar krampa va skitjobbig i natt, värre än nånsin .. undrar om det är vätske- eller saltbrist (om jag förstod dr rätt så är mitt blod uttorkat ?) ?

Vi gjorde vanlig ivf. Jag har pco så visste att det var risk för mig även om vi inte fick många ägg första ggn.

Behövde du ta nån typ av mediciner inför fet?

• hoppas 2014

Hrj. Fråga t er ang FET...

när kunde ni sätta in efter överstimulering?

Jag ringde för att meddela att jag fått mens som jag var tillsagd o då blir sköterskan lite osäker o säger att eg ska man vänta en cykel för detta kan vara en genombrottsblödning för att få ut alla hormoner ur kroppen. . Hur har ni gjort? Vad har ni fått höra?

Svar på tråden Överstimulerad, ge mig hopp