• lisen32

    Kejsarsnitt eller vaginal förlossning...

    Är halvvägs i graviditeten och funderar mycket över förlossning/kejsarsnitt. Har haft vestibulit så länge jag kan minnas och en vanlig gynundersökning tar jag mig knappt igenom. Försöker läsa in mig på för- och nackdelar med kejsarsnitt och vanlig förlossning men lyckas inte få någon klarhet.

    Berätta gärna om era erfarenheter och renommendationer. Stort tack!

  • Svar på tråden Kejsarsnitt eller vaginal förlossning...
  • lisen32
    ungmamma1315 skrev 2015-09-28 20:38:33 följande:

    Jag har ett barn som är nu 2 1/2 o gjorde akut kejsarsnitt med henne. Jag kunde inte gå paradigm på 1 månad då snittet stramade & nu är jag brutal i mina ord men de va ett helvette att kissa efteråt & inte påtal om när du ska bajsa efter !!!! :o när dem öppna upp din buk så få tarmar o andra organ en chock och svullnar upp o det var de värsta! Du kan inte bära ditt barn efteråt för du kan inte använda magmusklerna o du få inte träna förens 6 månader efter snittet. Så jag ser mer negativt med snitt än vaginalt. Vaginalt ha ja gjort i v 20 o de gick snabbt o smidigt visseligen men oavsätt abort som ja gjorde eller om man gått fullt ut så är de mindre komplikationer och även om du spricker o sys nått enstaka snitt så kan du upp sen efter. O du få träna o kan "leva" normalt där efter :) jag va inne på kejsarsnitt först då jag tycker Vaginalt är så hemskt men ha ändrat mig, jag ska satsa på "normal" födsel o sen om de bli akut kejsarsnitt pga komplikationer kan man inte påverka men de ta man då :)


    Tack för svar! Är det så alltid alltså att man inte får träna alls på 6 månader vid snitt? Eller fick du någon komplikation?
  • lisen32
    Vokalissan skrev 2015-09-28 20:45:34 följande:

    Är snittad två gånger och tycker det är en skitbra grej! Uppe och gick samma kväll. Oförskämt pigg! Och jo, du får bära ditt barn. Väger ditt barn, säg tre kilo, får du bära barnet eller saker som väger tre kilo. När barnet växer får du bära det, eller nåt som väger lika mycket osv.

    Hade aldrig några problem med att kissa eller bajsa. Magen kom igång snabbt båda gångerna. Hade inte så värst ont heller och känner mig helt återställd sen flera månader tillbaka. Yngsta är sex månader.


    Tack!! :) var magen uppsvullen lång tid efter? Kunde du träna? Hört att man kan använda gördel så magen går tillbaka snabbare men osäker...
  • lisen32
    Furstinna skrev 2015-09-28 21:05:32 följande:

    Jag vägrar föda på annat sätt än snitt. Gjorde ett planerat för åtta år sedan. Var uppe några timmer efter, hade inte ont det minsta, kunde utan problem.bära barnet. Man får inte intensivträna magmusklerna men man kan fortfarande träna. Hade inga problem med magen, allt fungerade precis som vanligt :).


    Stort tack! :) putade magen ut efter det eller gick den tillbaks som innan?
  • lisen32
    minerva123 skrev 2015-09-28 21:29:04 följande:

    Nej, jag fick inget och kände inte att det behövdes heller.


    Ok förstår. Undrar om man överhuvudtaget kan få det om man är väldigt orolig, eller om det kan skada barnet..
  • lisen32
    Erizajo skrev 2015-09-28 21:45:10 följande:

    Jag kommer aldrig förstå hur man kan vilja ha snitt om man inte absolut måste! Vaginalt är det bästa för både mamman och barnet!


    Kanske pga nedan...

    - Andelen kvinnor med skador under förlossning utan instrument:

    1. Polen: 0,1 procent

    2. Israel: 0,3 procent

    3. Italien: 0,4 procent

    4. Slovenien: 0,4 procent

    5. Portugal: 0,5 procent

    --- Sverige: 3,5 procent

    - Andelen kvinnor med skador under förlossning med instrument:

    1. Polen: 0,5 procent

    2. Israel: 1,3 procent

    3. Italien: 1,3 procent

    4. Slovenien: 1,6 procent

    5. Portugal: 1,8 procent

    --- Sverige: 12,7 procent

    Källa: OECD www.amelia.se/artiklar/svenska-kvinnor-bland-de-i-europa-som-far-mest-forlossningsskador/
  • lisen32

    Tack för alla svar! Det hade varit intressant att se statistik för enbart kejsarsnitt som inte är akuta vs vaginal förlossning, men lyckas inte hitta det.

    Ni som gjort det, hur kändes det att opereras vakna? Någon som vet om man kan få lugnande? Sövas antar jag är uteslutet..

  • lisen32
    Furstinna skrev 2015-09-29 07:34:50 följande:

    För några år sedan kom jag över statistik där akuta ks med komplikationer hamnade på vaginal förlossning och planerade ks för sig själv och statistiken blir väldigt annorlunda. Där var det väldigt tydligt att ks var mycket säkrare och innebar färre komplikationer än en vaginal förlossning. Man kan ju trolla med statistik som man vill. Men det är stor skillnad på planerade ks och akuta snitt efter påbörjad vaginal förlossning.


    Tack! Att det ska vara så svårt att hitta denna statistik..
  • lisen32
    straw2008 skrev 2015-09-29 07:47:22 följande:

    Är snittad 3 gånger o tycker det är guds gåva till kvinnan.

    Jag har varit mkt snabbt på benen o inte haft några som helst problem med att gå på toa.

    O barnet eller liknande vikt får du ABSOLUT bära.

    Om jag jämför med en vaginal förlossning.... Alla kan VERKLIGEN inte ställa sig upp o gå iväg efter en vaginal förlossning, långt ifrån alla kan träna inom 6 månader. LÅNGT ifrån alla kan bära tungt ändå (för då kissar de på sig) osv osv

    Vid KS finns inte heller risk för syrebrist (just orsakat av förlossningen), jag ville helst ha ett friskt barn.

    Spricka från A-Ö o förnedras bajsa på mig, ej hinna få bedövning osv är andra faktorer som spelade in då jag tog beslutet att jag ville snittas.


    Tack! Var det svårt att få igenom snitt? Fick du vara med barnet efteråt eller rullades du till uppvaket?
  • lisen32

    Tack för svar :) Jag fick höra idag att snittdatumet man får bara brukar vara bara ett par dagar innan BF. Det känns som att det då är stor risk att förlossningen sätter igång tidigare och att det ändå blir ett akut snitt. Hur var det för er?


    C
  • lisen32
    annasv1980 skrev 2015-09-29 20:40:14 följande:

    [quote=75815860][quote-nick]lisen32 skrev 2015-09-29 20:02:35 följande:[/quote-nick]Tack för svar :) Jag fick höra idag att snittdatumet man får bara brukar vara bara ett par dagar innan BF. Det känns som att det då är stor risk att förlossningen sätter igång tidigare och att det ändå blir ett akut snitt. Hur var det för er?

    [/

    Mitt vatten gick natten i v 37+4 och hade snitt bokat i 39+2. Hade blivit lovad snitt oavsett om förlossningen kom igång av sig självt. Jag åkte in ganska omgående och de kollade att bebisen mådde bra, fick bricanyl för att stoppa värkarbetet att komma igång och sedan vänta på att det blev morgon så att läkarna kunde planera in mig i schemat. Jag hade väl tur, det var bara ett ks inplanerat den dagen kl 8 så det fanns tid för mig. Annars kunde man vänta upp till 48 h sa de. Fick lämna blodprover och duscha, sätta på mig sjukhuskläder och sedan vänta. Strax före 11 var min son ute.


    Skönt att det gick bra! Undrar varför de inte kan lägga snittdatumet lite tidigare för att undvika att det sätter igång..?
  • lisen32

    Tack för alla perspektiv och statistik. Väldigt bra med flera sätt att se på detta (dock uppskattat om vi kan hålla en bra ton i tråden och inte döma varandra). Fler erfarenheter och rekommendationer är varmt välkomna :)

  • lisen32
    mammalovis skrev 2015-10-01 22:23:20 följande:

    Ts, det var just denna typen av erfarenheter jag tänkte du ville få reda på, när du skrev tråden. Men frågan om vilken förlossning som är bäst kanske är viktigare än att du kanske kan bli av med vestibuliten genom en vaginal förlossning, om det nu är de flestas erfarenhet vill säga, men då får du nog skriva en ny tråd med annorlunda formulering.


    Tack för svar:) jag har tyvärr inga förhoppningar längre om att bli av med vestibuliten, så absolut är helheten viktigast när jag funderar över förlossningssätt. Enligt statistiken är det ju stor risk att spricka och få ont, så då är vi på plus minus 0 eller värre. Vestibuliten nämnde jag främst för att den skapar ångest inför vaginal förlossning..
  • lisen32
    1234568 skrev 2015-10-08 10:58:47 följande:

    Jag hör inte till gruppen vaginalförlossnings förespråkare. Jag anser att det är jätte bra att vi har tillgång att kunna utför KS.

    Men nu var ju mitt svar från början till TS, inte till alla andra. Och hon står och funderar på dom här sakerna och för och nackdelar. Och jag tror inte hennes vestibul behöver vara ett hinder för en vaginal förlossning. Med rätt bedövning och rätt bm så kan det säkert gå bra.

    Skulle vi snitta på löpande band så skulle statistiken inte se likadan ut såklart. Finns ju en orsak till att man inte snittar alla på löpande band. Det är till en stor del pga riskerna. Och oftast är återhämtningen snabbare och enklare vid vaginal förlossning än vid KS. 

    Jag skulle fått snitt om jag velat, pga av att det var tvillingar. Men jag hade så bra förutsättningar för att föda (dom låg rätt båda två), så jag tyckte jag gör ett försök. Och klart det var smärtsamt och tungt. Men när det väl var över så återhämtade jag mig snabbt. Så jag rekommenderar vaginal förlossning.


    Tack för alla svar! Återigen, är fullt medveten om att det inte finns fysiska hinder pga vestibuliten, så det är inte vad det handlar om. Ville mest höra era tankar och erfarenheter om för och nackdelar med snitt vs vanlig förlossning.
  • lisen32

    Tack för alla svar och olika infallsvinklar! Har nu efter ett par moment fått löfte om snitt men också tid att tänka över om jag verkligen vill det. Fantastiskt fint bemötande.

    Snitt känns absolut inte som en enkel eller självklar lösning, tvärtom. Lugnande erbjuds inte om det inte blir panik och jag är rädd att få panik liggandes där medveten när de skär. Återhämtningstiden är också en funderig. hur var det för er efteråt?

    Tar gärna del av fler erfarenheter :)

Svar på tråden Kejsarsnitt eller vaginal förlossning...