• Anonym (Bionic)

Har du metall i kroppen?

Jag ska eventuellt sätta in ett tandimplantat. Är ung 20+ och känner mig så ensam i detta. Känner ingen under 50 som har någon metall inopererad. Är rädd för risker och så.

Någon här som har några implantat eller skruvar, spikar osv inoperade i kroppen? Hur gamla är ni? Hur länge har ni haft dem? Eventuella biverkningar? Så tacksam för svar.

• Svar på tråden Har du metall i kroppen?
  • Anonym (Bionic)

Vart i kroppen har du titan om jag får fråga?

• Mslove

Jag har titanskruvar/implantat i båda mina framtänder i överkäken.

Gjorde första när jag var 17-18, och andra kring 24. Är 29 nu.

Syns inte det minsta, och inget jag märker av.

Gjorde ont några dagar efter de sattes in, men inget sedan dess

• Fia 28

Svågern hade en stor titanbricka inopererad i vristen i 15 år typ. Han var 18 när han bröt vristen på två ställen. Enda orsaken till varför den opererades bort var väl att ena skruven irriterade genom huden och de va ingen nytta med den längre då benet läkts för länge sen.

• sextiotalist

Vet flera som har metall i kroppen, t.ex när man måste fixera delar av skelettet efter en olycka, eller de som av någon annan anledning blir stelopererad.

• Lejonpojken

Jag har två titanskruvar med tillhörande tänder, de känns precis som vanliga tänder. Titan är dessutom använt länge, vad är det för risker du är rädd för? Enda gångerna jag känner av dem är när jag sitter med munnen öppen i en bastu för länge, då blir de varma, men det beror på att kronan i guld blir varm(det är en porslinsfasad utanpå så det ser ut som en vanlig tand). Jag va drygt 20 när jag satte in dem och har haft dem i snart 20 år utan några problem alls.

• Linastrumpan

Jag har en massa skräp inopererat i kroppen. Fick som 16 en massa skruvar, plattor och metalltrådar insatta i samband med dubbel käkoperation. Jag vet inte vilket material men troligtvis titan. Fick för några månader sen en metallplatta och skruvar inopererade i nacken. Har aldrig haft något bekymmer av det vad jag vet.

• Anonym (Bionic)

Tack för era svar. Känns skönt att höra era erfarenheter. Jag vet inte riktigt vad för risker jag är orolig för men att det ska vara "giftigt" för kroppen på något sätt. Kan tilläggas att jag är en extremt orolig person när det kommer till sådana här saker.

• Testartest

Jag har ingen metall mig veteligen. Plastlagningar och en amalgamlagning i tänderna, illa nog. Vill heller inte ha spiral, då det är som ett implantat....

• Anonym (Bionic)

Ingen mer?

• AnnaZL

Fick titanimplantat för tand i 25-årsåldern, 20 år sedan, har inte haft några besvär.

• Anonym (Bionic)
    Flygfotogen skrev 2015-09-30 18:19:16 följande:

Varför går man runt och är rädd för sånt här?

Bra fråga men jag kan vara rädd för typ allt. Väldigt nära till dödsångest. Var glad att du slipper :)
  • Flygfotogen

Har man varit en hårsmån från döden som jag har varit ett par gånger så är man bekant med dödsångest. Trust me.

• cosinus

Har 2 skruvar i knät, metall oklar (minns inte).

Har suttit där snart 20 år, opererade korsbandet som 19-åring (38 nu)

Jag känner ibland av den ena när jag står på knä, alltså att det gör rent ont för det är ömt. Men förutom att jag ogärna knäskurar golv har jag inga som helst bekymmer av skruvarna.

• Isamia

Titanplatta vid näsbenet och två titanskruvar i överkäken. Pga en olycka.

• Pentra

När min nu 15-årige son var ca 6 månader gammal så råkade han skalla mig så att en utav mina framtänder gick sönder. Det resulterade i att jag där fick en krona med titanpelare ist. Mina tänder har tagit stryk av mina graviditeter vilket har åtgärdats med ytterligare en och annan krona med titanpelare. Dessa ser ut som vanliga tänder och har hittills inte gett mig några bevär alls. Att ha haft gluggar där ist hade skapat betydligt mer ångest än att få hjälp med dessa åtgärder. Det betyder mycket att kunna tugga maten ordentligt och att våga prata och le tillsammans med andra människor. .. (Jag är 47 år.) ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Anonym (Bionic)

Är jättetacksam för alla svar. Känns bra att höra era erfarenheter.

Svar på tråden Har du metall i kroppen?