Inlägg från: frokenasta |Visa alla inlägg
  • frokenasta

Förlossningsrädsla tidig graviditet

Jag är väldigt rädd, nervös, orolig inför förlossning trots att jag idag bara är i vecka 11.

Någon mer som känner så? Finns det bra böcker man kan läsa? (lättförståeliga) Vad tusan ska man ta sig till för att tro att man ska klara detta?

• Svar på tråden Förlossningsrädsla tidig graviditet
  • frokenasta
    tovalisa skrev 2015-09-29 14:01:12 följande:

Jag jobbar som doula och lyssnar gärna på din oro. Skicka privat meddelande om du vill, så ska jag försöka hjälpa dej att hitta en annan inställning till förlossningen. Bra att du tar tag i saken redan nu! :)

Kan inte skicka meddelande till dig....? Hur ska man kunna ändra inställning menar du? :) 
  • frokenasta
    Iowhannah skrev 2015-09-29 19:12:58 följande:

Jag var också jätterädd och -nervös i början, men framåt mitten av graviditeten så lugnade det ner sig och nu (v 39) så ser jag istället fram emot att föda!

Prata med din barnmorska och tänk på att det är lång tid kvar, mycket kan hända på de veckorna. I början känns allt väldigt overkligt, och jag övervägde t o m att planera kejsarsnitt, men hjärnan kom till slut ikapp kroppen på nåt sätt. Det kan ju faktiskt ske för dig med :)

Gick förlossningen bra? :) Antar du fött nu, hihi
  • frokenasta
    Iowhannah skrev 2015-11-17 12:26:53 följande:

Jag kan också tipsa om att försöka äta så länge du är hemma, för när du väl är inskriven på förlossningen så är det flytande föda som gäller. Jag åt en macka hemma vid 8-snåret och sen fick jag inte äta nånting förrän förlossningsmackorna runt 01, så jag var skapligt hungrig. Det blev mycket saft, nyponsoppa och läsk under tiden. Och som jag tjatade om de där mackorna under hela förlossningen!

Tack att du delar med dig :) Jag är LIVRÄDD. Men vill ändå höra om allas förlossningar och har även sett igenom avsnitten "en unge i minuten" som finns på TV4-play, haha. Men som sagt rädd...

EDA? Vad är detta? Epiduralen?
Svar på tråden Förlossningsrädsla tidig graviditet