• LindaMamman

    2,5 år som förbytt. Från glad och självständig till superkänslig, gråter och jobbig inskolning. Fas?

    Vår yngsta son är 2 år och 5 månader. Han har alltid varit lite tuff (till skillnad mot storebror), tyckt om sociala sammanhang och älskar att leka ute. Han har aldrig gråtit när han haft barnvakt, utan glatt vinkat iväg oss. Nu är han som förbytt. Han har alltid kunnat roa sig själv, nu gråter han om en av oss går till övervåningen. Är han nere med mig gråter han efter pappa. Om jag skjutsar storebror till skolan och är borta 10 minuter gråter han efter mig. Han blir lätt ledsen och råkar man visa att man blir irriterad över något blir han helt knäckt. Är det en vanlig fas? Inget har hänt och inget är förändrat i familjesituationen. Men?. i samma veva har vi försökt skola in honom på förskolan, 15 h/v. Det går inte så bra. Första veckan var pappan eller jag med (som förskolan vill att man ska). Andra veckan var pappan med dag 1 men åkte därifrån andra dagen, en stund. Han grät vid lämningen och när vi ringde ner efter en timme var han fortfarande ledsen. Pappan åkte dit. Sista dagen den veckan var pappan med hela dagen, men speciellt roligt verkade vår son inte ha (han som annars varit så social och lättsam). 3dje veckan var vi hemma och sjuka hela familjen. Idag åkte pappan ner med honom men fick gå och bära på honom för han var ledsen. Vad ska man göra? Är det en fas han är i eller är förskolan inget för honom? Ska vi vänta med inskolningen tills fasen gått över (möjligt för oss, jag är hemma)? Eller är det ingen fas, beror allt detta på att han inte vill gå på förskola? Går det i så fall över och hur skolar man bäst in, att vi är där med honom en tid till, eller ska man låta honom gråta sig igenom första perioden (känns fruktansvärt). När han inte är ledsen är han världens gladaste unge och helt underbar att vara med!

  • Svar på tråden 2,5 år som förbytt. Från glad och självständig till superkänslig, gråter och jobbig inskolning. Fas?
  • lövet2

    Förskolan är nog ingenting för honom nej - just nu. Det där kan ändras. Min äldsta var blyg och blev hysterisk när jag försvann ett par timmar, men när hon var runt 3 år, då vände det. Då sökte hon sig själv bort och vinkade i väg mig om hon tyckte jag trängde mig på. Hon var inget lämpligt dagisbarn före 3, men efter 3 var hon det perfekta dagisbarnet!

  • CissiJissi

    Blir alltid glad när lövet2 är första att skriva i en tråd, instämmer med allt! Inte pga egen erfarenhet dock, men jag tror ändå samma sak!

  • mammalovis

    När barnet passerat 2-årsåldern kan många barn vara svårare att skola in på förskolan då de förstår mer av separationer, men kanske inte tillräckligt för att förlita sig på att föräldern kommer tillbaka. Om du läser om närmandefasen som oftast inträffar tidigare kan du nog få en del förklaringar.

    Jag kan se på min dotter som skolades in vid 14 månaders ålder, som då bara seglade in på syrrans gamla avdelning efter sommaren har nu ändrat personlighet när hon flyttade till en nybyggd förskola denna hösten. En av fröknarna på hennes avdelning är kvar plus att hon känner fler av de andra sedan tidigare, men ändå har hon blivit mer ängslig. Visserligen har hon numera 9 fröknar (med nattispersonal inräknat som har viss dagtjänstgöring), men i början ryggade hon och vände demonstrativt bort huvudet mot mitt ben. Till sambon säger hon att hon inte gillar fröknarna. Hon är snart 2 år och 4 månader. När hon väl är inne i verksamheten är hon glad och leker och säger glatt hej då till fröknarna på olika avdelningar på eftermiddagarna, men just mornarna är annorlunda och hon vill följa med pappa ibland.

    Hur just ni ska göra är svårt att avgöra, ni får helt enkelt gå efter magkänslan i kombination med vad ni kommer fram till med personalen.

Svar på tråden 2,5 år som förbytt. Från glad och självständig till superkänslig, gråter och jobbig inskolning. Fas?