• Anonym (Undrar)

Två jobb, sjukskriven från ett?

Jag har en 50%-tjänst samt ett jobb där jag jobbar timmar. Jag kommer ofta upp i heltid men på timjobbet har jag ju ingen garanterad inkomst alls.

Jag står inför att ev bli sjukskriven pga utmattning och det handlar nog om 100% till att börja med. Men jag skulle vilja trappa upp så fort det går och min åsikt är att mitt timjobb vore möjligt att börja med, dvs att fortsätta vara sjukskriven på 50% och då alltså inte jobba på min fasta tjänst under sjukskrivningen. Dels för att 50%-tjänsten är MYCKET mer stressande, och dels för att den ju ger en inkomst...

Kan man göra så? Hur fungerar det här, nån som vet?

• Svar på tråden Två jobb, sjukskriven från ett?
  • Anonym (Agnes)

Utan att veta alla fakta är det svårt att säga men ja, det kan gå.
    För sjukskrivning handlar om arbetsförmåga, inte om sjukdom i sig.

Tänk ett exempel där du jobbar som trädgårdsmästare deltid och med kundservice på telefon deltid och du bryter benet.
    Då kan du ju vara sjukskriven från trädgårdsmästarjobbet som kräver att du kan ta dig runt fysiskt vilket kanske inte går under ett par veckor. Medan det går alldeles utmärkt för dig att sitta vid ett skrivbord och svara på frågor över telefon.

• Anonym (Nja)

Kommer du ha tillräckligt med timmar på timjobbet för att komma upp i 50% arbete när du sen bedöms ha 50% arbetsförmåga kan du högst troligtvis välja den tjänsten. Om du inte får så många timmar, anses du kunna jobba även på det andra jobbet (delar av din tjänst).

• Anonym (Sara)

Var försiktig. Det måste vara medicinskt motiverat att du arbetar på ett visst sätt. Vid halvtid alltså 4h/dag, inte att det bara blir så i genomsnitt per vecka. Avser du att sänka sjukskrivningsgraden bör försäkringskassan kopplas in tidigt och din läkare redogöra för varför du kan arbeta på ett visst sätt men inte annat.

• Anonym (Undrar)

Tack för svaren! Krångligare än jag trodde alltså. Jag tycker det låter logiskt att det ska motiveras varför jag kan jobba på det ena och inte det andra, och exemplet med brutet ben är ju solklart. Dessvärre misstänker jag att min upplevelse av stress på ena men inte andra jobbet inte är lika solklart i FKs ögon....lite ond cirkel över det hela då min fasta tjänst enligt mig är den som gjort att stressen blivit för stor....

Får diskutera vidare med läkaren helt enkelt!

• Fröken Apelsin

Det är inte säkert att du kan göra så. Praxis är att om du jobbar 25 % och är sjukskriven 75 % måste du jobba två timmar per dag, du får inte dela upp det som du vill under veckan. Jag har själv varit sjukskriven och fått det uppdelat på annat sätt än FK: s praxis, det krävdes ett extra läkarintyg för det och möten mellan FK och min läkare. Sedan ska det bedömmas om skälen är tillräckligt starka.

Du måste också kolla upp att det är okej med 50 % jobbet att du är sjukskriven där samtidigt som du jobbar timmar. Kontakta facket och se att du inte gör dig skyldig till kontraktsbrott.

Svar på tråden Två jobb, sjukskriven från ett?