• Blaahaa

17 år och gravid

jag är 17 och jag bor med min sambo. jag har hoppat av skolan och har fått barnbidrag 1000 kr hemifrån men nu ska det tydligen sluta

jag är gravid och ska föda i december. hur kan jag få pengar fram tills dess? från försäkringskassan på något vis?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-09-30 10:02
    (skriver åt min sambo)

• Svar på tråden 17 år och gravid
  • Jw83

Dina föräldrar är försörjningsskyldiga. Du ska få mat och boende av dom. Om dina föräldrar vägrar ge dig tak över huvudet så får du vända dig till soc. Om dina föräldrar inte vill ge dig tak över huvudet trots samtal från soc så kan du få viss hjälp med boende.

• viseversa
    Jw83 skrev 2015-09-30 11:00:38 följande:

Dina föräldrar är försörjningsskyldiga. Du ska få mat och boende av dom. Om dina föräldrar vägrar ge dig tak över huvudet så får du vända dig till soc. Om dina föräldrar inte vill ge dig tak över huvudet trots samtal från soc så kan du få viss hjälp med boende.

Vadå ta bor ju inte hemma. Hon har valt att flytta och då är dom väl inte skyldiga att försörja henne.
  • sextiotalist
    Jw83 skrev 2015-09-30 11:00:38 följande:

Dvs det räcker med att föräldrarna försörjer barnet hemma, dvs om barnet flyttar hemifrån före 18 för att barnet vill, så krävs det synnerliga skäl för att soc ska ta över den biten och barnet kan inte kräva att föräldrarna försörjer barnet om det frivilligt flyttat hemifrån

Ts, det är nog bara att bita i det sura äpplet, flytta hem igen eller välja bort graviditeten. Men är situationen orimlig att bo hemma, så kan du kanske få stöd från soc
  • Jw83
    viseversa skrev 2015-09-30 11:52:12 följande:

Vadå ta bor ju inte hemma. Hon har valt att flytta och då är dom väl inte skyldiga att försörja henne.

Precis. Hon får flytta hem och bli försörjd av föräldrarna, eller börja jobba och försörja sig själv eller så får TS kille stå för bostad, mat och fickpengar.

Ett barn har inte rätt till en egen lägenhet och fickpengar. Inte ens om det barnet blir gravid.
  • viseversa
    sextiotalist skrev 2015-09-30 11:55:11 följande:
    Dvs det räcker med att föräldrarna försörjer barnet hemma, dvs om barnet flyttar hemifrån före 18 för att barnet vill, så krävs det synnerliga skäl för att soc ska ta över den biten och barnet kan inte kräva att föräldrarna försörjer barnet om det frivilligt flyttat hemifrån

Ts, det är nog bara att bita i det sura äpplet, flytta hem igen eller välja bort graviditeten. Men är situationen orimlig att bo hemma, så kan du kanske få stöd från soc
    Ts ska föda i december så att välja bort graviditeten är inte bar grymt det är inte lagligt att göra abort så sent.
  • viseversa

När jag var 17 jobbade jag. Dock bodde jag hemma fortfarande men ett extrajobb på helger kan du gott skaffa. Och nej du har valt att flytta hemifrån. Du får försörja dig själv eller så får din sambo försörja er alla tre sen när barnet föds. Ett barn kostar dock betydligt mer än 1000:- i månaden. Hoppas ni inser det.

• sextiotalist
    viseversa skrev 2015-09-30 12:02:18 följande:
    Ts ska föda i december så att välja bort graviditeten är inte bar grymt det är inte lagligt att göra abort så sent.
    Det missade jag, ledsen för det Skäms. Då är det nog att i första hand be föräldrarna och om de inte vill att hon flyttar hem, så är det soc som gäller.
  • Ego Lovers

Ts din sambo får försörja dig om du flyttat hemifrån. Du har bara rätt att bli försörjd av dina föräldrar där de bor. Så vill inte din sambo försörja dig dvs ha delad ekonomi så får du flytta hem till mamma och pappa igen.

• MeEmmA

Två månader innan barnet är född kan hon börja ta ut föräldrapenning för barnet, vilket hamnar på lägstanivån (men det är ju iaf nånting).
    Om fadern/sambon också har väldigt låg inkomst kan ni söka bostadsbidrag från försäkringskassan.
    Ett tips är även att hon försöker att hitta ett extrajobb där hon kan hoppa in ett par timmar ibland och då kan fadern se efter bebisen.
    Det är en tuff period som är framför mamman och bebisen ska födas om ca två månader, tycker att det är bättre att folk här kommer med vettiga råd istället för dumma kommentarer! Det är en situation som vem som helst kan hamna i och det är sorgligt att hon inte har mer stöd från sina föräldrar, vilket hon verkligen skulle behöva! Visst, föräldrarna har inte valt detta barnet MEN de har haft ett ansvar att hålla koll på sitt egna barn.

• jagärjagvemärdu

Jag skulle rekommendera dig telefonförsäljarjobb. Man vill typ kräkas på det MEN man får alltid jobb. Är nästan alltid heltid också så du kan ju jobba lite och spara undan pengar fram tills du föder!

• Jw83
    MeEmmA skrev 2015-09-30 13:31:33 följande:

Två månader innan barnet är född kan hon börja ta ut föräldrapenning för barnet, vilket hamnar på lägstanivån (men det är ju iaf nånting).

Om fadern/sambon också har väldigt låg inkomst kan ni söka bostadsbidrag från försäkringskassan.

Ett tips är även att hon försöker att hitta ett extrajobb där hon kan hoppa in ett par timmar ibland och då kan fadern se efter bebisen.

Det är en tuff period som är framför mamman och bebisen ska födas om ca två månader, tycker att det är bättre att folk här kommer med vettiga råd istället för dumma kommentarer! Det är en situation som vem som helst kan hamna i och det är sorgligt att hon inte har mer stöd från sina föräldrar, vilket hon verkligen skulle behöva! Visst, föräldrarna har inte valt detta barnet MEN de har haft ett ansvar att hålla koll på sitt egna barn.

Hur vet du att föräldrarna inte stöttar? Dom kanske erbjuder TS ett hem och mat? Det kanske är TS som envisas och vill få en egen bostad och eget hushåll betalt. Det är det få föräldrar som kan betala för.

I övrigt så är det dumt av TS att ta ut dagar två månader innan. Troligtvis så måste hon ta ut 7 dagar i veckan för att få några få tusenlappar. Då bli det barnet som får en väldigt tidig dagisstart...
  • MeEmmA
    Jw83 skrev 2015-10-01 06:32:10 följande:
    Hur vet du att föräldrarna inte stöttar? Dom kanske erbjuder TS ett hem och mat? Det kanske är TS som envisas och vill få en egen bostad och eget hushåll betalt. Det är det få föräldrar som kan betala för.

I övrigt så är det dumt av TS att ta ut dagar två månader innan. Troligtvis så måste hon ta ut 7 dagar i veckan för att få några få tusenlappar. Då bli det barnet som får en väldigt tidig dagisstart...
    Barnet kommer troligen att få en tidig dagisstart ändå eftersom att dom inte verkar ha någon buffert sparad eller bra ekonomi. Visst är det bra om man kan vara hemma länge med sitt barn men ett barn skadas inte av att börja på förskola vid 1 års ålder! Föräldrapenningen hamnar på detsamma som lägstanivådagarna och tar hon av dessa har hon pengar att vara hemma ett år. Dessutom om hon hittar ett extrajobb så sparas dagar de gånger hon jobbar. Bättre att se möjligheterna anser jag än att inte få något! Måste vara en hemskt stressande situation när hon är höggravid!

Visst att föräldrarna kanske inte har råd att betala ett helt hushåll, men en rimlig underhållspeng kan ju inte vara helt omöjlig då de slipper hennes kostnader i hemmet...
Svar på tråden 17 år och gravid