• Namnam

Gluten och nu "får" man inte äta ris!?!

Jag behöver tips!

Jag är känslig mot gluten och äter därför inte pasta,bulgur, bröd med vete i etc

Nu till min fråga, det blir ju lätt att man äter mycket ris, riskakor samt att glutenfria produkter oftast innehåller rismjöl

Nu med arseniklarmet, vad ska man äta? Är tyvärr inte så förtjust i potatisObestämd

• Svar på tråden Gluten och nu "får" man inte äta ris!?!
  • Ramborg

Koka riset som när du kokar pasta, dvs inte enligt instruktionerna på paketet utan med mycket vatten som du sedan häller av. Enligt personen på radion igår (var det livsmedelsverket?) halverar du arsenikinnehållet i riset då, eftersom det är vattenlösligt.

42.
  • maaammaaa

Sempers glutenfria frusna limpor finns i vissa affärers frysar. Rågknäcke. Finncrisp. SurdegsSpeltbröd utan vete och gluten kan ofta fungera.

• Namnam
    Ramborg skrev 2015-09-30 11:37:43 följande:

Koka riset som när du kokar pasta, dvs inte enligt instruktionerna på paketet utan med mycket vatten som du sedan häller av. Enligt personen på radion igår (var det livsmedelsverket?) halverar du arsenikinnehållet i riset då, eftersom det är vattenlösligt.

Tack!

Vet du om riset måste det kokas i mycket vatten eller hjälper det att skölja noga innan man kokar?
    Känns som om det blir väldigt geggigt med mycket vatten
  • Namnam
    maaammaaa skrev 2015-09-30 11:38:58 följande:

Sempers glutenfria frusna limpor finns i vissa affärers frysar. Rågknäcke. Finncrisp. SurdegsSpeltbröd utan vete och gluten kan ofta fungera.

Men gluten finns i rågmjöl, eller har jag fel?
  • IsDimma
    Namnam skrev 2015-09-30 11:42:51 följande:
    Tack!

Vet du om riset måste det kokas i mycket vatten eller hjälper det att skölja noga innan man kokar?
    Känns som om det blir väldigt geggigt med mycket vatten
    Jag kokar alltid mitt ris i massor med vatten. Blir inte alls kladdigt. Jag häller av riset i ett durkslag när riset är färdigkokt. Praktiskt eftersom jag inte gillar att mäta så mycket. Då kan man köra på känn med riset och sen hälla på vatten nästan ända upp till toppen
  • VegoVegan

Jag är vegan och kan tipsa om många bra tillbehör från växtriket:

Bönpasta (gjort helt på sojabönor)
    Quinoa (finns i flera olika färger)
    Linser (även de finns i flera olika färger)
    Nöt- och frökross (antingen rå, rostad i ugn, eller wokad)

• Namnam
    IsDimma skrev 2015-09-30 11:47:11 följande:
    Jag kokar alltid mitt ris i massor med vatten. Blir inte alls kladdigt. Jag häller av riset i ett durkslag när riset är färdigkokt. Praktiskt eftersom jag inte gillar att mäta så mycket. Då kan man köra på känn med riset och sen hälla på vatten nästan ända upp till toppen
    Ok, vad kör du för koktid?
    Jag timar aldrig utan riset är färdigt när vattnet absorberats/kokat bort
  • VegoVegan
    Namnam skrev 2015-09-30 11:49:22 följande:
    Olika för olika ris-
  • MajaVira
    Namnam skrev 2015-09-30 11:49:22 följande:
    Det står på paketet, kan vara 10 minuter, 20 minuter eller något annat. Tänk bara på att salta lite mer än vanligt, eftersom det är mer vatten.
  • VegoVegan

Jag brukar alltid skölja riset cirka 30 ggr innan jag kokar det. Jag sköljer tills vattnet inte längre blir grumligt.

Fullkornsris sköljer jag lite extra. Med tanke på kornets uppbyggnad så kan jag tänka mig att fler tungmetaller och annan skit, får bättre fäste i ett fullkornskorn än i ett "vanligt" riskorn.

Svar på tråden Gluten och nu "får" man inte äta ris!?!