• Anonym (?)

Hur lång tid tog det för er partner att knyta an barnet? Min verkat inte ha gjort det än?

Hej!

Har en son som är 13 dagar gammal. Min sambo har varit helt fantastisk när det gäller allt det praktiska runt oss. Med handling, mat, tvätt, städning och allt vad det nu är. Men när det gäller vår son så har han inte varit så närvarande eller hur jag ska säga. Då jag har helammat ända sen han föddes så har sambon bytt mycket blöjor. Ibland vissa mornar har han legat tätt ihop med vår son men annars är han inte så närvarande och det är sällan han pussar sonen till exempel.

Han är väldigt fotbollsintesserad så vissa kvällar har han varit helt upptagen av tv:n och sitter väldigt mycket med sin mobil också. Jag har sagt åt honom att fokusera mer på sonen än mobilen.

Vi har varit hos min familj och hälsat på flera dagar och igår åkte min sambo hem och jag stannade kvar. Han har bara skickat ett sms och frågat hur vi mår. Han har inte ringt eller varit intresserad över hur det går med vår son eller hur vi har det. Han har ju börjat jobba nu men jag tycker att han kan vara lite mer närvarande/intresserad av sin son.

Hans egen pappa har aldrig kramat min sambo men han kramar alla andra förutom hans egna barn. Han kramar till exempel mig varje gång vi träffas vilket stör mig då hans son/min sambo aldrig får kram. Kan det vara så att min sambo är så här pga att han själv aldrig har fått kärlek av hans pappa?

Jag vet inte om han inte har knutit an vår son än. Sen ser man andra nyblivna pappor som är helt frälst i deras barn.

Hur var det för era partners? Är det vanligt att det tar tid eller är det här onormalt?

• Svar på tråden Hur lång tid tog det för er partner att knyta an barnet? Min verkat inte ha gjort det än?
  • solros68

Tycker inte det låter så konstigt, er son är bara 13 där och du har haft 9 månader och ammar, det är lättare för dig. Ge det tid! Det kommer!

• Anonym (!)

13 dagar... Herregud. Ge det tid. För alla kommer det inte på en gång.

• Anonym (:/)

En familjekurator sa så här till mig en gång:
    Ni har 100% att dela på, tar du 100% av barnens behov eller 100% av hushållsarbetet kan du inte kräva 50% från mannen. Ska han ta 50% får du backa och ge honom 50% och låta honom visa att han kan på sitt sätt

• cosinus

Hos oss är mannen den som knytit an direkt. Som fått den här omedelbara kärleken på BB. Jag har tagit upp till ett halvår på mig innan de små varit på samma nivå som storasyskonen. Så funkar jag.

• CissiJissi

Det är olika! På överskriften tänkte jag det skulle gälla en bebis på många månader, för då skulle jag oroa mig..

Jag älskade graviditeten, förlossningen och sedan helamningen - men ändå tog det lång tid för mig att anknyta! Jag var därför väldigt mån om att ha mycket tid i vår egen bubbla etc. Jag behöver tid! Min man var nog likadan. Någon anknytning kommer ju naturligtvis direkt, men det "kompletta paketet" tog lite mer tid trots att allt var bra :) jag är nog så med allt.

• Anonym (Annie)

För min sambo tog det lite mer än sex månader innan han knöt an och fick riktiga känslor. Innan dess hade han nog mest sett barnet som ett paket.

Svar på tråden Hur lång tid tog det för er partner att knyta an barnet? Min verkat inte ha gjort det än?