• Anonym (TS)

Muskelryckningar flera veckor

Jag har nu haft muskelryckningar i flera veckor. Det började i låret och höll på en dag. Sedan har det flyttats runt lite i olika delar av kroppen.

Men nu har det satt sig permanent (känns det som) runt armbågen. Hela jäkla dagarna, varje dag. Det rycker och dunkar, vibrerar och hoppar. Det syns tydligen på huden. 

Vad kan man göra? Och vad kan det bero på?

Var hos en läkare för ett tag sen om tog lite vitamin prover och testade reflexer och styrka. Allt var bra.

• Svar på tråden Muskelryckningar flera veckor
  • Anonym (Knyckis)

Jag har muskelryckningar på flera ställen i kroppen många gånger/dag och har haft i flera år, ingen hittar något fel så det är bara att acceptera.

Jag gick i väggen 2008 och tror det är stress och muskelspänningar.

• Anonym (Testa)

Prova magnesium. Hjälper mot restless legs och kan kanske hjälpa mot det där också.

• Anonym (TS)

Tack för svar. Just i benen känns det lite som "Restless legs", mitt höger ben vibrerar det i och jag har svårt att vara stilla, bara det gör mig stressad. Sen rycker det ju tydligt i båda benen också.

Jag har tänk på om det har med stress att göra och utesluter absolut inte det. Men känner också att det inte har blivit en ordentlig utredning just kring detta.

Ang Magnesium bad jag just om att få kollat detta för symptomen tydde på det, men jag har ingen magnesium brist. 

Självklart kommer tankar som MS och ALS upp som gärna poppar upp om man googlar (vilket man inte ska). Försöker tänka positivt att det kan bero på annat, men svårt när detta gnager varje dag.

• Anonym (Knyckis)

Är du orolig och inte blivit utredd ska du givetvis kolla, men har läkare undersökt dig ska du nog lita på dom.

Mitt började i samband med att jag skulle göra en operation, ju mer stressad jag är desto mer rycker det. I min värsta period både surrade det och ryckte på många ställen samtidigt, jag blev svag i armar och ben. Har man MS och ALS så missar man nog inte det, det räcker inte med enstaka symptom utan flera olika ska stämma in.

Symptom på ångest kan ge de saker du upplever, googla på det istället.

Jag har haft dessa symptom i flera år och det lättar när jag är i psykisk balans men de försvinner inte även då.

• Anonym (TS)
    Anonym (Knyckis) skrev 2015-10-01 08:41:12 följande:

Är du orolig och inte blivit utredd ska du givetvis kolla, men har läkare undersökt dig ska du nog lita på dom.

Mitt började i samband med att jag skulle göra en operation, ju mer stressad jag är desto mer rycker det. I min värsta period både surrade det och ryckte på många ställen samtidigt, jag blev svag i armar och ben. Har man MS och ALS så missar man nog inte det, det räcker inte med enstaka symptom utan flera olika ska stämma in.

Symptom på ångest kan ge de saker du upplever, googla på det istället.

Jag har haft dessa symptom i flera år och det lättar när jag är i psykisk balans men de försvinner inte även då.

Tack.

Jag har ju andra symtom också, men just ryckningarna är det som tar över mest just nu. Att det rycker några dagar kan jag ta, men inte flera veckor, just på samma ställe. (armen men mest kring armbågen). Vill typ slå armbågen i väggen när det hoppar som mest =P Just för att jag blir irriterad och stressad över det.

Vet ju att ångest kan ställa till det i kroppen, på många märkliga sätt. Känns lite som att jag kommer ha lättare att slappna va om jag får bli utredd, tex träffa en neurolog. Men dit kommer man inte utan remiss. Bokade en tid hos en privat läkare för vårdcentralen var jag inte alls nöjd med. Fick inga svar.

• McIris

Det ryckte flera veckor i min tumme för några år sen. Sjukt irriterande! Det gick över. Hade även ryck i ögat ett bra tag. Magnesium hjälpte på mig.

• Anonym (sköldkörtel)

Kolla upp sköldkörtelvärden. Muskelryckningar kan förekomma vid underproduktion av sköldkörtelhormon, dvs hypotyreos, och det är en ganska vanlig åkomma. Innan jag fick min diagnos hade jag ryckningar i musklerna i stort sett dagligen. Som man kan få vid ögat ibland, men i andra muskler, som låret eller överarmen eller lite var som helst. Efter jag börjat medicinera försvann ryckningarna ganska fort. 

Hypotyreos kan också ge symptom som nedstämdhet, trötthet, ångest, krypningar i kroppen och mycket mera. Ofta väldigt vaga symptom som lätt kan misstas för något annat.

• Anonym (Knyckis)

Jag äter levaxin men mina ryckningar är fortfarande kvar, men jag har haft dessa i flera år så jag har vant mig.

• 81Sandra

Prova smörj in med någon björkkolja. Jag har testat en olja från Personlig Insikt som jag tyckte hjälpte mot mina stickningar och domningar i benet. Lycka till :)

• Lajan

Här är en till med muskelryckningar och pirrningar i benen!
    suttit i 1 månad och en vecka nu. 

hur har ni det nu? Tacksam för svar 

• Anonym (TS)
    Lajan skrev 2022-06-27 23:38:19 följande:

Här är en till med muskelryckningar och pirrningar i benen!
    suttit i 1 månad och en vecka nu. 

hur har ni det nu? Tacksam för svar 

Minns inte hur länge mitt höll i sig..men det var länge! Har inte så nu längre.  Dock har jag som du, pirrningar i benen samt armarna ofta och har haft från och till väääldigt lång tid. Inget jag orkar kolla upp, då jag nuförtiden tänker att allt konstigt som sker i kroppen förmodligen är relaterad till stress och oro. 

Är du stressad?
  • Anonym (Marie)

Hej, nu ett år senare, hur mår ni och hur har det gått? Jag har nämligen samma problem och skulle gärna vilja höra hur det gick för er.

• Anonym (Rycket)

Har du ändrat något i din vardag vid tiden då detta börjat?
    Allt ifrån matvanor, bytt arbete/partner, ny soffa/säng?
    Tränar du, om inte kanske de kan va bra att börja med.
    Hur har du det med vätskeintag per dag, utöver kaffe eller annat vätskeutdrivande?
    Nikotin, alkohol osv?

Det är ju inget ovanligt att man kan få ryckningar här och var. Ibland sitter de i längre och kan va väldigt jobbigt.
    Jag får ryckningar i överarmarna ibland och de kan sitta i allt ifrån några minuter till veckor. Det är på ställen där jag tidigare fått hårda smällar (fd ishockeymålvakt).
    Ovanför ögonen är ju också vanligt. Oftast för att man spänt sig och kanske för att man kan behöva läsglasögon osv.

Testa att börja träna, och fundera över om du tex ligger bra när du sover så kroppen får slappna av. 
    Hur sitter du på jobbet, i soffan framför tvn, i bilen osv.
    Massage kanske kan hjälpa, de är ju i alla fall skönt oavsett.

Hoppas det blir bättre.

Svar på tråden Muskelryckningar flera veckor