• Hibiskusen

Vem bestämmer hur deltid förläggs?

I föräldraledighetslagen står följande nedan. Jag undrar vad som menas med sista stycket? Kan arbetsgivaren ändå bestämma hur ledigheten ska förläggas bara de meddelar mig och facket (som jag inte är med i) 2v innan?

Varför jag undrar är för att min arbetsgivare vill ge//tvingar mig hela dagar ledigt medan jag vill sluta tidigare så jag kan hämta på dagis.

14 § Arbetstagaren skall samråda med arbetsgivaren om ledighetens förläggning och om andra frågor som rör ledigheten. Om det kan göras utan olägenhet för arbetstagaren, skall denne lägga ledighet som avses i 11 § så att verksamheten hos arbetsgivaren kan fortgå utan påtaglig störning.

Kan överenskommelse inte träffas om hur ledigheten skall tas ut vid förkortad arbetstid, skall arbetsgivaren förlägga ledigheten i enlighet med arbetstagarens önskemål, om en sådan förläggning inte medför påtaglig störning i arbetsgivarens verksamhet. Arbetsgivaren får inte utan arbetstagarens samtycke förlägga ledigheten på annat sätt än att sprida den över arbetsveckans samtliga dagar, dela upp ledigheten under arbetsdagen eller förlägga den till någon annan tid än arbetsdagens början eller slut.

Har beslut i en sådan fråga som avses i andra stycket träffats på annat sätt än enligt arbetstagarens önskemål, skall arbetsgivaren underrätta arbetstagaren och arbetstagarens lokala arbetstagarorganisation om beslutet. Detta skall om möjligt göras senast två veckor före ledighetens början. Lag (2001:143).

www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950584.htm

• Svar på tråden Vem bestämmer hur deltid förläggs?
  • modsey

ja sista ordet har arbetsgivare. Såklart faktiskt.

• Hibiskusen

Men hur kommer det sig att det först står en massa i lagtexten som är till arbetstagarens fördel, för att sedan i slutet av lagtexten ändras till att arbetsgivaren har full rätt att förlägga arbetstiden?

• En blå giraff

Ja arbetsgivaren avgör ändå. Om du vill strida för dina arbetstider är det nog en bra idé att du går med i facket!

• Anonym (arbetsgivaren)

Arbetsgivaren har sista ordet. Hen ska se till att verksamheten fungerar så bra som möjligt. Hen får inte i onödan försvåra för dig men hen bestämmer tiderna när du behövs på jobbet. Vilket innebär att du kan få börja senare, sluta tidigare eller få en dag mer ledigt per vecka (vilket ofta är fallet i t ex vården där man inte kan korta arbetspass).

• Anonym (Ibis)

Det är dock väldigt få arbetsgivare som får igenom påtaglig störning. Arbetsgivaren måste då kunna påvisa att det innebär just en påtaglig störning för verksamheten att förlägga arbetstiden precis så som arbetstagaren önskar.
    Har du en avdelning med 10 medarbetare där verksamheten pågår till 17 måndag-fredag, varav (låtsas vi) alla är f-lediga på deltid och alla vill sluta kl 15, så säger det sig självt att det inte går. Arbetsgivaren kan inte förväntas deltidsanställa folk för att arbeta enbart kl 15-17 varje dag. Det skulle kunna vara en påtaglig störning. Utan då måste man tillsammans komma fram till ett schema som fungerar för hela gruppen. Om alla tar varsin "sen" dag i veckan så är problemet löst.

• Hibiskusen

Jag har full förståelse för att bara kunna sluta tidigare när det är möjligt. Alltså när verksamheten tillåter. Men i mitt fall så får jag ändå inte av chefen......
    Utan chefen har själv bestämt och förlagt den förkortade arbetstiden så den passar henne, och ja, verksamheten.
    Dessa arbetsdagar gynnar inte mitt familjeliv alls. Facket säger att det inte görs några prövningar i såna här fall. Alltså granskas det aldrig om arbetsgivaren har rätt i att det är för verksamhetens bäst eller inte... Ingen går närmare in på det.

• Anonym (jsla)

Jag har en väninnna som fick god hjälp av facket när hon och hennes dåvarande arbetsgivare var oense om hur arbetstiden skulle förläggas. Det var extremt svårt för arbetsgivaren att få som de ville, min väninna hade facket med sig och de backade henne till 100 %.
    Tycker det är dåligt av facket att inte bry sig.
    Du måste ju kunna dra det vidare till domstol om du anser dig ha kött på benen. Prata med en arbetsrättskunnig advokat eller jurist.

• Anonym (Ibis)

Jag skulle också ta det vidare, vad är det för fack som inte stöttar sina medlemmar? OM arbetsgivaren inte tänker förlägga tiderna utifrån arbetstagarens önskemål så är det DE som måste kunna påvisa påtaglig störning, vad det får för konsekvenser för företaget.

• modsey

Vad anger ag för skäl t att de inte kan ?

Vilken bransch rör det sig om ?

• Hibiskusen

Branschen är vården!
    Njae jag får inga direkta förklaringar. Jag ska anmäla till diskrimineringsombudsmannen!

Svar på tråden Vem bestämmer hur deltid förläggs?