Vem bestämmer hur deltid förläggs?
I föräldraledighetslagen står följande nedan. Jag undrar vad som menas med sista stycket? Kan arbetsgivaren ändå bestämma hur ledigheten ska förläggas bara de meddelar mig och facket (som jag inte är med i) 2v innan?
Varför jag undrar är för att min arbetsgivare vill ge//tvingar mig hela dagar ledigt medan jag vill sluta tidigare så jag kan hämta på dagis.
14 § Arbetstagaren skall samråda med arbetsgivaren om ledighetens förläggning och om andra frågor som rör ledigheten. Om det kan göras utan olägenhet för arbetstagaren, skall denne lägga ledighet som avses i 11 § så att verksamheten hos arbetsgivaren kan fortgå utan påtaglig störning.
Kan överenskommelse inte träffas om hur ledigheten skall tas ut vid förkortad arbetstid, skall arbetsgivaren förlägga ledigheten i enlighet med arbetstagarens önskemål, om en sådan förläggning inte medför påtaglig störning i arbetsgivarens verksamhet. Arbetsgivaren får inte utan arbetstagarens samtycke förlägga ledigheten på annat sätt än att sprida den över arbetsveckans samtliga dagar, dela upp ledigheten under arbetsdagen eller förlägga den till någon annan tid än arbetsdagens början eller slut.
Har beslut i en sådan fråga som avses i andra stycket träffats på annat sätt än enligt arbetstagarens önskemål, skall arbetsgivaren underrätta arbetstagaren och arbetstagarens lokala arbetstagarorganisation om beslutet. Detta skall om möjligt göras senast två veckor före ledighetens början. Lag (2001:143).
www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950584.htm