Inlägg från: Anonym (Ibis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ibis)

Vem bestämmer hur deltid förläggs?

Det är dock väldigt få arbetsgivare som får igenom påtaglig störning. Arbetsgivaren måste då kunna påvisa att det innebär just en påtaglig störning för verksamheten att förlägga arbetstiden precis så som arbetstagaren önskar.
    Har du en avdelning med 10 medarbetare där verksamheten pågår till 17 måndag-fredag, varav (låtsas vi) alla är f-lediga på deltid och alla vill sluta kl 15, så säger det sig självt att det inte går. Arbetsgivaren kan inte förväntas deltidsanställa folk för att arbeta enbart kl 15-17 varje dag. Det skulle kunna vara en påtaglig störning. Utan då måste man tillsammans komma fram till ett schema som fungerar för hela gruppen. Om alla tar varsin "sen" dag i veckan så är problemet löst.

• Anonym (Ibis)

Jag skulle också ta det vidare, vad är det för fack som inte stöttar sina medlemmar? OM arbetsgivaren inte tänker förlägga tiderna utifrån arbetstagarens önskemål så är det DE som måste kunna påvisa påtaglig störning, vad det får för konsekvenser för företaget.

• Anonym (Ibis)

Det här skulle inte jag heller handlar om diskriminering, chefen skulle säkert lägga schemat likadant om det var en äldre medarbetare som sökte tjänstledigt. Jag tror inte man kan härröra det till just föräldraledigheten.
    Däremot som ett brott mot lagen om föräldraledighet eftersom det är arbetsgivaren som måste påvisa vad de avser med påtaglig störning.
    Så gå på facket igen! Det är helt klart en arbetsrättslig fråga.

• Anonym (Ibis)

Är TS inte med i facket, gå vidare till "chefens chef" eller till personalavdelningen. Det är inte alltid som chefer vet vad de får och inte får eller vad lagen säger. Då kanske någon vettig HR-person kan hjälpa till.

• Anonym (Ibis)
    Seven Costanza skrev 2015-10-05 08:22:03 följande:
    Jo, men om man som TS inte är med i facket så kan man ju inte förvänta sig att få någon hjälp. Det är ju därför man ska vara medlem men TS har ju valt att inte vara med.
    Jag skrev precis det i mitt nästa inlägg...

Svar på tråden Vem bestämmer hur deltid förläggs?