• Anonym (?)

Kan jag som arbetsgivare berätta om sjukskrivning?

En av våra medarbetare har slutat nyligen och bett om att jag ska vara hans referens. Denna person har varit sjukskriven under längre perioder, flera månader i taget och jag undrar om jag borde berätta om dessa sjukskrivningar för den nya arbetsgivaren? Eller är det tystnadsplikt som gäller? 

• Svar på tråden Kan jag som arbetsgivare berätta om sjukskrivning?
  • Anonym (Tystnadsplikt)

Du får iaf inte berätta vilken typ av sjukdom din anställde har haft. Men varför vill du berätta alls? Har din anställde varit sjukskriven långa perioder så har ju denne fått läkarintyg och har alltså varit sjuk på riktigt. Jag var sjuk en längre period för ett tag sen, min sjukdom berodde till viss del på arbetet, hade min tidigare arbetsgivare då berättat om det när denne var referens så hade det ju varit ytterst orättvist. Ett annat jobb kanske passar din anställde bättre.

Det finns något som heter god sed också, och jag tippar på att det du vill göra inte kallas god sed...

Troligen har du även tystnadsplikt om att din anställde har varit sjuk mycket också, men det vet jag inte säkert. Det kanske är bättre att du avböjer att vara referens.

• Monchichier

Jag tycker ju iofs att det är arbetsinsatsen som man ska prata om när man är en referens. Hur personen samarbetar, organiserar osv. Där hör sjukskrivningar inte in, med eller utan tystnadsplikt.

• Anonym (J)
    Anonym (?) skrev 2015-09-30 23:15:54 följande:

En av våra medarbetare har slutat nyligen och bett om att jag ska vara hans referens. Denna person har varit sjukskriven under längre perioder, flera månader i taget och jag undrar om jag borde berätta om dessa sjukskrivningar för den nya arbetsgivaren? Eller är det tystnadsplikt som gäller? 

Men nej!

Du har inte med det att göra.
  • Anonym (?)

När jag har varit referens tidigare har de oftast frågat om frånvaro. Ska jag ljuga menar ni? 

• Anonym (J)
    Anonym (?) skrev 2015-09-30 23:37:04 följande:

När jag har varit referens tidigare har de oftast frågat om frånvaro. Ska jag ljuga menar ni? 

Men vad är ditt syfte med att vara referens när du måste be om råd på ett forum hur du ska hantera mycket sjukfrånvaro hos din anställde?
  • Anonym (?)
    Anonym (J) skrev 2015-09-30 23:39:41 följande:
    Men vad är ditt syfte med att vara referens när du måste be om råd på ett forum hur du ska hantera mycket sjukfrånvaro hos din anställde?
    Du har missuppfattat min fråga. Läs om läs rätt. 
  • Anonym (J)
    Anonym (?) skrev 2015-09-30 23:44:45 följande:

Du har missuppfattat min fråga. Läs om läs rätt. 

Jag menade alltså hur du ska klara att vara referens åt din fd anställde när du inte verkar förstå att frånvaro på grund av sjukdom hos din fd är inget du bör ta upp i egenskap av referens.
  • Anonym (?)
    Anonym (J) skrev 2015-09-30 23:48:58 följande:
    Jag menade alltså hur du ska klara att vara referens åt din fd anställde när du inte verkar förstå att frånvaro på grund av sjukdom hos din fd är inget du bör ta upp i egenskap av referens.
    Jag kommer inte att ta upp det men om de frågar om sjukfrånvaro måste jag ju berätta. Eller ska jag ljuga menar du?
  • Monchichier
    Anonym (?) skrev 2015-09-30 23:37:04 följande:

När man frågar om frånvaro så är man mer ute efter att få reda om någon ofta är borta på måndagar, sjukskriver sig för bakfylla eller kommer sent ofta.

Att vara borta länge pga sjukdom behöver inte tas upp utan att ljuga och är det något som påverkar jobbet så har man säkerligen redan tagit upp det på intervjuer.
  • Anonym (J)
    Anonym (?) skrev 2015-09-30 23:52:10 följande:

Jag kommer inte att ta upp det men om de frågar om sjukfrånvaro måste jag ju berätta. Eller ska jag ljuga menar du?

Varför erbjuder du dig att vara referens när det kan påverka din fd anställde möjlighet att få jobbet,då just sjukskrivning är känsligt att ta upp bland annat på grund av sekretess?
Svar på tråden Kan jag som arbetsgivare berätta om sjukskrivning?