• Anonym (va??)

KPA pension - förskollärare lär barn att man ska handla ekologiskt?!

Såg precis reklam på TV från KPA pension. En förskollärare diskuterar med barnen vid lunchen om vad man ska tänka på när man handlar. Ett barn svarar att mamma har sagt att man ska tänka egoistiskt. Fröken svarar att han nog menar att mamma nog menar ekologiskt.

Seriöst, ska de som förvaltar min pension syssla med pekpinnar och insinuera att fröknarna i förskolan lär barnen att ekologisk mat är bättre än annan mat?

Eller är det så på riktigt i förskolan, att fröknar lär ut det??

• Svar på tråden KPA pension - förskollärare lär barn att man ska handla ekologiskt?!
  • telly

Förskolläraren hjälpte ju bara barnet att förstå vad mamman sa, dvs hon rättade barnet när det sa fel. Jag tyckte inte hon la nån värdering i det?

• Jemp

Vad är felet med att prata om ekologisk mat och dess fördelar med barnen?

• Tow2Mater

Lite väl stora fsk-barn eller? ;)

Fröknarna i skolan och förskolan "lär" barnen vad som är PK just i tiden, så har det väl alltid varit.

• Butterscotch

Det är en bra reklam tycker jag, även om jag tycker att ts har misstolkat den.

Ser för övrigt inget fel i att förskolan/skolan lär barnen vad som är bra och vad som är mindre bra, det är ju inte alla föräldrar som gör det och var ska annars barnen få goda förebilder och/eller kunskapen ifrån.

• Anonym (va??)
    Butterscotch skrev 2015-10-02 10:56:08 följande:

Ser för övrigt inget fel i att förskolan/skolan lär barnen vad som är bra och vad som är mindre bra, det är ju inte alla föräldrar som gör det och var ska annars barnen få goda förebilder och/eller kunskapen ifrån.

Vad som är "bra" och "mindre bra" ligger i personliga värderingar och inget annat. Det ingår inte i läroplanen att lära barn att ekologiskt är bättre, och det finns väldigt lite forskning som säger att det är så, gällande den kost vi stoppar i oss.
  • Butterscotch
    Anonym (va??) skrev 2015-10-02 11:44:21 följande:
    Vad som är "bra" och "mindre bra" ligger i personliga värderingar och inget annat. Det ingår inte i läroplanen att lära barn att ekologiskt är bättre, och det finns väldigt lite forskning som säger att det är så, gällande den kost vi stoppar i oss.
    Allt som barn lär sig ingår inte i någon läroplan. Allt som lärs ut i skolorna är föremål för omtolkning och ändring, som med allt annat här i världen. Det kommer ju hela tiden nya rön inom alla möjliga ämnen, och det är bra att undervisningen hänger med.

Om du inte håller med om saker som barn lär sig i skolan står det dig fritt att berätta detta för/diskutera detta med dina barn. 
  • Anonym (exquiize me)
    Butterscotch skrev 2015-10-02 10:56:08 följande:

Vad som är bra och dåligt är relativt och en värdefråga. Enligt skolplanen ska barnens indoktrineras en humanistisk och demokratisk värdegrund. Förutom det ska barnen inte indoktrineras i någonting. Barnen ska läras till självständigt tänkande individer som själva så småningom klarar av att ta ställning till ekologisj mat.

Så nej. En lärare/förskolelärare bör inte säga att ekologisk mat är "bra". Läraren bör istället undervisa barnen om vad ekologisk mat är och innebär och uppmuntra dem till att tänka själv kring mat.
Svar på tråden KPA pension - förskollärare lär barn att man ska handla ekologiskt?!