• Anonym (Muslimen)

    Muslim - fråga vad ni vill!

    Såg en sådan tråd nyss och blev sugen på att göra en liknande. Älskar frågetrådar hihi. <33

    Hursomhelst, jag är muslim och ganska trevlig.
    Har ni några frågor?

    Ni kan ställa vilka frågor ni vill, förutom frågor som rör åldern.
    Helst frågor som rör mig som person/muslim, än frågor där faktasvar om Islam krävs (men det går också bra ifall ni undrar något).  

  • Svar på tråden Muslim - fråga vad ni vill!
  • Anonym (Muslimen)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2015-10-03 21:40:56 följande:
    Skulle man kunna klassa islam som en sekt en stor sådan?
    Sen undrar jag varför muslimer krigar mot varandra, jag
    vet att det är sunni och shia men vad beror det på?
    Hur ser du på att kvinnan ses som lägre än mannen?
    Nej, varför det?

    Det beror på var i världen du syftar på, varje land som krigar har ju sina egna anledningar. Rent generellt pågår det inget krig mellan sunni eller shia.
    Men när det väl handlar om krig/konflikter så handlar det om att främst sunniextremister (wahhabiter tillexempel) ger sig på shiamuslimer för att de menar att shiiter inte är riktiga muslimer, och av någon konstig anledning så provoceras de av shiamuslimernas kärlek till profetens familj, även till den grad att de öppet bränner föremål med familjens ansikten på, ritar nidbilder av dem osv.
    Är antagligen därför de vill döda shiiter, och på så sätt blir det krig. Oftast handlar det även om politik (t.ex Irak) också. 
    Så ja, främst på grund av att man anser att shia är en sekt - annars vet jag inte hur dessa fanatiker tänker. 

    Gud har skapat två kön för varandra, han värderar inte det ena könet högre än det andra, utan Gud älskar dig mer och mer ju mer religiös du blir!
    Både män och kvinnor har lika stor chans att komma närmare Gud genom dyrkan, att vi ibland har olika rättigheter och skyldigheter gör inte oss kvinnor till mindre värda. 

    Problemet är att när en del väl söker efter Islams regler, så söker man sig endast efter vad kvinnan ska göra. Kvinnan har klädregler, kvinnan får inte ta män i hand, kvinnan får inte vara i samma rum som mannen i moskén bla bla.. men man tänker inte på att samma sak gäller männen. Man ser endast ena sidan.

    Islams kvinnosyn är den bästa kvinnosynen, och den som säger emot får göra det, men det gör mig inte till hjärntvättad. 
  • Dasking

    Jag med matfrågorna här igen. Tack för svaret!

    Har en annan fråga som egentligen rör många religioner men det skulle vara intressant att höra dina synpunkter som muslim i frågan som följer.

    Jag tror mig veta att det inte alls är förenat med Islam att dräpa. Min fråga gäller angående de steningar som faktiskt sker av kvinnor som begår äktenskapsbrott. De som kastar stenarna dräper ju, varför skulle det vara rätt att dräpa i den situationen?

    Får inte ihop det där.

  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Muslimen) skrev 2015-10-03 22:03:42 följande:
    Nej, varför det?

    Det beror på var i världen du syftar på, varje land som krigar har ju sina egna anledningar. Rent generellt pågår det inget krig mellan sunni eller shia.
    Men när det väl handlar om krig/konflikter så handlar det om att främst sunniextremister (wahhabiter tillexempel) ger sig på shiamuslimer för att de menar att shiiter inte är riktiga muslimer, och av någon konstig anledning så provoceras de av shiamuslimernas kärlek till profetens familj, även till den grad att de öppet bränner föremål med familjens ansikten på, ritar nidbilder av dem osv.
    Är antagligen därför de vill döda shiiter, och på så sätt blir det krig. Oftast handlar det även om politik (t.ex Irak) också. 
    Så ja, främst på grund av att man anser att shia är en sekt - annars vet jag inte hur dessa fanatiker tänker. 

    Gud har skapat två kön för varandra, han värderar inte det ena könet högre än det andra, utan Gud älskar dig mer och mer ju mer religiös du blir!
    Både män och kvinnor har lika stor chans att komma närmare Gud genom dyrkan, att vi ibland har olika rättigheter och skyldigheter gör inte oss kvinnor till mindre värda. 

    Problemet är att när en del väl söker efter Islams regler, så söker man sig endast efter vad kvinnan ska göra. Kvinnan har klädregler, kvinnan får inte ta män i hand, kvinnan får inte vara i samma rum som mannen i moskén bla bla.. men man tänker inte på att samma sak gäller männen. Man ser endast ena sidan.

    Islams kvinnosyn är den bästa kvinnosynen, och den som säger emot får göra det, men det gör mig inte till hjärntvättad. 
    Tack för svar och ha en trevlig kväll.{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Muslimen)
    bergslagstrollet skrev 2015-10-03 21:53:15 följande:

    Hej TS,

    Min personliga åsikt är att Islam inte har någon plats i ett modernt sekulariserat samhälle som Sverige och att den ökade invandringen av människor som lever enligt Islam i längden kommer att påverka det svenska samhället negativ genom att skapa slitningar, konflikter och förstöra de band som har hållit ihop Sverige och gjort vårt land så framgångsrikt.

    Anledningen till att jag tycker så är inte för att jag tror att Islam på något sätt är "ondare" eller mer irrationell än andra världsreligioner. Men jag anser att Islam är särskilt problematisk då det i högre grad förespråkar hur samhället i stort bör utformas och även omfattar politik (Politisk islam är ett begrepp till skillnad från t.ex. politisk kristendom.)

    Lägg sedan till den sekterism som existerar mellan bland annat. Shia och Sunni samt det faktum att Islam aldrig genomgått någon form av reformation eller anpassning till moderna förhållanden. Det svenska samhället har vuxit sig starkt bland annat genom det samhällskontrakt som funnits mellan staten och befolkningen och det här är ännu en punkt där det skiljer sig då staten inte alls har samma plats inom Islam.

    Sammanlagt så anser jag att ju mer muslimer som kommer hit desto mer konflikter kommer att uppstå och i slutändan kommer Sverige att bli ett mycket svagare och i längden splittrat samhälle.

    (Jag kanske ska tillägga att jag inte på något sätt stöder SD då jag anser att de är farligt inkompetenta och aldrig bör ges chansen att hamna i regeringsställning då detta vore katastrof för landet. Jag anser även att vi måste ta emot flyktingar då det är vår humanitära plikt att göra så men samtidigt så känner jag oro för vad detta kommer att innebära för det svenska samhället framtiden.)

    Min fråga till dig är vad du anser om mina tankar och om du anser att min oro är obefogad?

    /Mvh


    Hej.
    Du känner oro för vad den muslimska invandringen kommer innebära för svenska samhället, och det är inte jag som ska säga om den är obefogad eller inte. Du har rätt till att vara rädd/känna oro så länge du inte kränker (vilket du inte gjort i ditt inlägg).

    Men jag håller inte med dig om att just Islam är en ond religion och inte hör hemma i ett sekulariserat samhälle, antingen hör ingen religion hemma i ett sekulariserat samhälle eller så gör alla religioner det. Islam är inte speciell på det sättet.
    Man måste inte göra politik av Islam, man kan hålla sig till att endast som individ leva efter Islam, och inte få Islam att bli en stor del av politiken i ett land.
    Att Sverige någon gång skulle leva efter Islam bara för att det invandrar muslimer hit låter inte alls möjligt. 

    Däremot att konflikterna mellan shia och sunni kan bidra till splittringar i det svenska samhället kan jag inte säga emot. Säger inte att Sverige blir splittrat tack vare det, men att det bidrar till en splittring, för man för ju oftast vidare sina åsikter när man flyr till ett annat land, vilket innebär att sekterismen fortsätter. 

    Annars håller jag inte med dig om att ju fler muslimer det kommer desto mer splittrat blir Sverige, men som sagt, du får vara oroad över det om du vill, det är inte jag som bör säga om det är obefogat eller inte. 
  • Anonym (Muslimen)
    Dasking skrev 2015-10-03 22:04:45 följande:

    Jag med matfrågorna här igen. Tack för svaret!

    Har en annan fråga som egentligen rör många religioner men det skulle vara intressant att höra dina synpunkter som muslim i frågan som följer.

    Jag tror mig veta att det inte alls är förenat med Islam att dräpa. Min fråga gäller angående de steningar som faktiskt sker av kvinnor som begår äktenskapsbrott. De som kastar stenarna dräper ju, varför skulle det vara rätt att dräpa i den situationen?

    Får inte ihop det där.


    Nu är jag inte helt insatt i hur det går till i shariastyrda länder, då det inte endast handlar om religion utan politk också, så ett jättebra svar kanske det inte är.

    Men ta lagar i ett ickemuslimskt land som exempel, dödsstraff tillexempel.
    I sådana länder är det ju otillåtet att döda en människa, men dödsstraff är inte otillåtet då det är ett straff som staten ger.
    Samma sak gäller sharialagar, en vanlig människa kan inte gå runt och helt plötsligt börja stena en annan människa, utan om det sker stening som straff, så är det staten som straffar (precis som andra typer av straff i andra länder, fängelse osv).

    I Sverige är det inte okej om jag tar dig och fängslar dig en lång tid utan att du är med på det, men begår du ett brott så får staten fängsla dig som straff. Förstår du?

    Om du däremot syftar på helt vanliga personer som i sharialänder tar lagen i egna händer förstår jag inte heller hur det går ihop (om det ens sker?).
  • Anonym (Muslimen)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2015-10-03 22:20:37 följande:
    Tack för svar och ha en trevlig kväll.{#emotions_dlg.flower}
    Tack detsamma <3
  • bergslagstrollet
    Anonym (Muslimen) skrev 2015-10-03 22:21:16 följande:
    Hej.
    Du känner oro för vad den muslimska invandringen kommer innebära för svenska samhället, och det är inte jag som ska säga om den är obefogad eller inte. Du har rätt till att vara rädd/känna oro så länge du inte kränker (vilket du inte gjort i ditt inlägg).

    Men jag håller inte med dig om att just Islam är en ond religion och inte hör hemma i ett sekulariserat samhälle, antingen hör ingen religion hemma i ett sekulariserat samhälle eller så gör alla religioner det. Islam är inte speciell på det sättet.
    Man måste inte göra politik av Islam, man kan hålla sig till att endast som individ leva efter Islam, och inte få Islam att bli en stor del av politiken i ett land.
    Att Sverige någon gång skulle leva efter Islam bara för att det invandrar muslimer hit låter inte alls möjligt. 

    Däremot att konflikterna mellan shia och sunni kan bidra till splittringar i det svenska samhället kan jag inte säga emot. Säger inte att Sverige blir splittrat tack vare det, men att det bidrar till en splittring, för man för ju oftast vidare sina åsikter när man flyr till ett annat land, vilket innebär att sekterismen fortsätter. 

    Annars håller jag inte med dig om att ju fler muslimer det kommer desto mer splittrat blir Sverige, men som sagt, du får vara oroad över det om du vill, det är inte jag som bör säga om det är obefogat eller inte. 
    Tack för ditt svar, vill bara klargöra att jag alltså inte anser att Islam är "ondare" än någon annan religion. Jag anser bara att Islam har en särställning då den i högre grad och mer uttryckligt gör anspråk på att omfatta den mänskliga tillvarons alla aspekter (däribland politik) och därmed, enligt mig, så är Islam ett direkt hot mot det rationella samhällsbygget.
  • Anonym (Språkintresserad)

    Hej! Jag har märkt att fraserna assalamu alaikum och wa-alaikum-salaam har många olika stavningar. Är detta dialektalt eller handlar det bara om att det finns flera alternativa stavningar med latinska tecken? :)

  • Dasking
    Anonym (Muslimen) skrev 2015-10-03 22:29:28 följande:
    Nu är jag inte helt insatt i hur det går till i shariastyrda länder, då det inte endast handlar om religion utan politk också, så ett jättebra svar kanske det inte är.

    Men ta lagar i ett ickemuslimskt land som exempel, dödsstraff tillexempel.
    I sådana länder är det ju otillåtet att döda en människa, men dödsstraff är inte otillåtet då det är ett straff som staten ger.
    Samma sak gäller sharialagar, en vanlig människa kan inte gå runt och helt plötsligt börja stena en annan människa, utan om det sker stening som straff, så är det staten som straffar (precis som andra typer av straff i andra länder, fängelse osv).

    I Sverige är det inte okej om jag tar dig och fängslar dig en lång tid utan att du är med på det, men begår du ett brott så får staten fängsla dig som straff. Förstår du?

    Om du däremot syftar på helt vanliga personer som i sharialänder tar lagen i egna händer förstår jag inte heller hur det går ihop (om det ens sker?).
    Intressant jämförelse! Det är ju dödsstraff på att mörda någon i många stater i USA samtidigt som det finns någon som verkställer en dödsdomi samma stat. 

    Hur det än är så får jag inte ihop det, vare sig det är politik eller religion.
  • Kawthar
    Anonym (Muslimen) skrev 2015-10-03 12:18:15 följande:
    Alayki alsalam. 

    Nej, föddes av muslimska föräldrar men har inte alltid varit helt troende.

    Är som sagt inte konvertit så religionen har "alltid varit där", jag blev bara intresserad helt plötsligt och börja leta information osv, tills jag då blev mer och mer praktiserande. 

    Först och främst hade jag ju egentligen bara 3 val (Judendomen, Kristendomen och Islam), då jag endast trodde på en Gud. Men jag funderade faktiskt inte på vilken religion jag skulle välja för hade ju blivit uppväxt med Islam och valde därför den direkt utan att tänka på andra religioner.
    Men efter det kändes ändå valet helt rätt för Kristendomen lät väldigt flummig för min del (obs påstår inte att religionen är det, utan att det kändes så), Judendomen var intressant men inget jag trodde helt på.
    Så ja, valet med Islam var självklart då jag trodde på den religionen och på Muhammed (S) som sista sändebud. 

    Ja mina föräldrar är det.

    Åh den frågan var jättesvår, Islam har ju påverkat mig (positivt), men hur exakt är svårt att tala om.
    Känner att jag t.ex blivit en mer kärleksfull person tack vare Islam, men detta är ju mer små grejer. 
    Vad intressant, tack för dina svar.
    Att bli en mer kärleksfull person är väl inte småsakerGlad
Svar på tråden Muslim - fråga vad ni vill!