• Anonym (Muslimen)

    Muslim - fråga vad ni vill!

    Såg en sådan tråd nyss och blev sugen på att göra en liknande. Älskar frågetrådar hihi. <33

    Hursomhelst, jag är muslim och ganska trevlig.
    Har ni några frågor?

    Ni kan ställa vilka frågor ni vill, förutom frågor som rör åldern.
    Helst frågor som rör mig som person/muslim, än frågor där faktasvar om Islam krävs (men det går också bra ifall ni undrar något).  

  • Svar på tråden Muslim - fråga vad ni vill!
  • JTA
    Anonym (Muslimen) skrev 2015-12-21 17:03:14 följande:
    Jo du syftade på ett land med sharialagar. Om inte så var din kommentar fullständigt onödig eftersom det inte sker något alls om man inte lever i ett sharialand och har 4 vittnen.  Personen frågade aldrig efter vad straffet är i ett shariastyrt land, utan endast vad som kommer hända om mannen har sex med andra än sina fruar.  Men om vi ska tala om ett land där sharialagar existerar, och där man har fyra vittnen som sett den sexuella akten och alla är överens om tid osv så gäller det piskrapp om det är vanlig zina, annars stening om det begåtts av två som redan var gifta (som varit otrogna alltså).  Jag tycker nog att personen som frågade ska berätta vad hen menade med frågan istället för att någon annan rättar istället. 

    Jag frågade inte vad som gäller i ett sharialand. Jag är intresserad av vad du tänker och tycker i de här frågorna. Eftersom du tidigare skrivit att allt vad Gud hittar på är rättvist, så antar jag att du anser det vara rätt att tortera ihjäl en människa genom att kasta sten på denne. Så min fråga får då bli om du själv skulle kunna tänka dig att medverka vid verkställandet av ett såddant straff. Alltså: kan du tänka dig att stena en annan människa till döds?
  • Anonym (less på skiten)
    JTA skrev 2015-12-21 18:18:51 följande:

    Jag frågade inte vad som gäller i ett sharialand. Jag är intresserad av vad du tänker och tycker i de här frågorna. Eftersom du tidigare skrivit att allt vad Gud hittar på är rättvist, så antar jag att du anser det vara rätt att tortera ihjäl en människa genom att kasta sten på denne. Så min fråga får då bli om du själv skulle kunna tänka dig att medverka vid verkställandet av ett såddant straff. Alltså: kan du tänka dig att stena en annan människa till döds?


    En människa som dessutom kan vara falskt anklagad då det räcker med 4 vittnen för att bli dömd?
  • Anonym (Muslimen)
    JTA skrev 2015-12-21 18:18:51 följande:

    Jag frågade inte vad som gäller i ett sharialand. Jag är intresserad av vad du tänker och tycker i de här frågorna. Eftersom du tidigare skrivit att allt vad Gud hittar på är rättvist, så antar jag att du anser det vara rätt att tortera ihjäl en människa genom att kasta sten på denne. Så min fråga får då bli om du själv skulle kunna tänka dig att medverka vid verkställandet av ett såddant straff. Alltså: kan du tänka dig att stena en annan människa till döds?
    Nej, oavsett om det handlar om piskrapp, stening eller fängelse.
    Tycker inte att det är min uppgift att dela ut straff och jag vill inte heller ägna mitt liv åt det. Finns säkert andra som brinner för att dela ut straff för andra som begått brott i ett land, isåfall får de dela ut straffen. 
  • Anonym (Muslimen)
    Anonym (less på skiten) skrev 2015-12-21 19:07:47 följande:
    En människa som dessutom kan vara falskt anklagad då det räcker med 4 vittnen för att bli dömd?
    De fyra måste vara överens om många saker och det räcker inte med att endast påstå att man sett personerna ha sex. 

    Personligen tror jag att det är rätt omöjligt att straffa folk för zina i sharialänder om man ska gå efter 4 vittnen. Jag vet inte, men jag tror inte att det är speciellt många som brukar ha sex inför publik för att sedan kunna åka fast. 
  • Anonym (less på skiten)
    Anonym (Muslimen) skrev 2015-12-21 19:19:23 följande:

    De fyra måste vara överens om många saker och det räcker inte med att endast påstå att man sett personerna ha sex. 

    Personligen tror jag att det är rätt omöjligt att straffa folk för zina i sharialänder om man ska gå efter 4 vittnen. Jag vet inte, men jag tror inte att det är speciellt många som brukar ha sex inför publik för att sedan kunna åka fast. 


    Okej tack :) rolig tråd förresten! :)
  • JTA
    Anonym (Muslimen) skrev 2015-12-21 19:15:36 följande:
    Nej, oavsett om det handlar om piskrapp, stening eller fängelse. Tycker inte att det är min uppgift att dela ut straff och jag vill inte heller ägna mitt liv åt det. Finns säkert andra som brinner för att dela ut straff för andra som begått brott i ett land, isåfall får de dela ut straffen. 

    Straffet delas ut av en domare, inte av dig. Det är verkställandet av domen jag frågar om. Som att jobba på fängelse och se till att bovarna blir inlåsta varje kväll. Inget fel med det jobbet. Och så vitt jag vill minnas så verkställs straffet för äktenskapsbrott, dvs stening, av allmänheten. Så det skulle definitivt kunna vara din uppgift som samhällsmedlem. Men du vill inte vara med och verkställa straffet i enlighet med det du menar är gudomlig rättvisa. Jag förstår inte din invändning. Vad har jag missat?
  • JTA
    Anonym (Muslimen) skrev 2015-12-21 19:19:23 följande:
    De fyra måste vara överens om många saker och det räcker inte med att endast påstå att man sett personerna ha sex.  Personligen tror jag att det är rätt omöjligt att straffa folk för zina i sharialänder om man ska gå efter 4 vittnen. Jag vet inte, men jag tror inte att det är speciellt många som brukar ha sex inför publik för att sedan kunna åka fast. 

    Är beviskraven alltså annorlunda i shia än i sunnis lagskolor? Där gäller fyra vittnen till penetreringen, och i en av lagskolorna räcker konstaterad graviditet. Vad är "många saker"?
  • Anonym (Muslimen)
    JTA skrev 2015-12-21 20:34:44 följande:

    Straffet delas ut av en domare, inte av dig. Det är verkställandet av domen jag frågar om. Som att jobba på fängelse och se till att bovarna blir inlåsta varje kväll. Inget fel med det jobbet. Och så vitt jag vill minnas så verkställs straffet för äktenskapsbrott, dvs stening, av allmänheten. Så det skulle definitivt kunna vara din uppgift som samhällsmedlem. Men du vill inte vara med och verkställa straffet i enlighet med det du menar är gudomlig rättvisa. Jag förstår inte din invändning. Vad har jag missat?
    Straffet delas ut av en domare men det måste finnas någon/några som följer straffet i praktiken, dvs straffar genom att piska eller kasta stenarna. Vilket var det du menade. 

    Jag vill varken jobba i fängelse i Sverige eller se till så att människor i sharialänder får sina straff tillämpade. 
    Bara för att något är rätt så innebär det inte att det är jag som har skyldigheten att utföra detta? Jag hade kunnat arbeta som förskollärare, ta hand om barn, eller undervisa lite äldre barn och ge dem kunskap inför framtiden osv så de får bra jobb, varför tror du att mina mål i livet isåfall hade varit att jobba i fängelse eller stena andra, och att jag på något sätt har detta som skyldighet? 

    Du frågade, jag svarade och så kommer du nu fortsätta formulera om frågorna till samma fråga om och om igen för att försöka få det svaret du egentligen vill ha. Har jag rätt?
  • JTA
    Anonym (Muslimen) skrev 2015-12-21 17:16:33 följande:
    Det här är sista inlägget där jag svarar på samma fråga som du kommit med flera gånger. Resten av inläggen som handlar om samma fråga kommer ignoreras. Med ofelbarhet menar jag en person som inte begår misstag och som Gud renat helt enkelt från att begå misstag. Det vill säga en person som är perfekt i både sin personlighet och sitt handlande. Med tanke på att så är min syn, så är det ganska uppenbart vad mitt svar är när du frågar vad jag skulle tycka om en ofelbar person gjorde si eller så. En ofelbar person gör inte något fel och då är det självklart att handlingen inte är fel.  Nej, jag står inte för allt de andra kaliferna gjort.  Jag tar avstånd från allt fel som skett under den tiden, inte nödvändigtvis allt eftersom jag återigen, aldrig hört om att muslimerna på den tiden behandlade andra grupper dåligt och var grymma i sitt sätt att vara utan att de snarare var liberala mot andra grupper, främst bokens folk.  Men eftersom muslimerna och kaliferna inte var felfria, så kan det självklart ha skett grymheter, precis som jag nu skrivit flera gånger. Vad innebär det? Jo det innebär att jag inte försvarar allt som skedde under den tiden, men samtidigt förnekar jag inte allt eftersom jag hittills aldrig hört att hela expansionen skulle bestått av endast grymheter och förtryck.  Det sista stycket är ett tillräckligt svar där jag förklarar vad jag anser, trots att dina frågor inte är neutrala utan du kommer med påståenden och sedan frågar vad jag tycker om det.  Undrar du något mer så ställ en ny fråga istället för att upprepa samma fråga om och om igen. 

    Jag förstod vad du menade med ofelbarhet, jag frågade inte igen om detta saken. Men ok, jag förstår nu att du tar avstånd från eventuella enstaka grymheter men menar att det islamiska imperiets militära expansion i stort sett var ok eftersom de erövrade folken behandlades väl. Så du menar alltså att det är tillåtet med anfallskrig och ockupation av andra länder om bara folken behandlas väl. Du kanske kommer ihåg att jag började med att fråga om ditt påstående att endast försvarskrig var tillåtet enligt din syn på islam, och det är fortfarande det jag frågar om. Att det verkar som att jag frågar samma gång på gång beror på att det är lite svårt att få dig att svara utförligt och definitivt på mina frågor. Jag får liksom lirka fram svaren. Men nu verkar det ju slutligen som du anser att anfallskrig är tillåtet. Då har vi till slut kommit någon vart.
  • Anonym (Muslimen)
    JTA skrev 2015-12-21 20:39:29 följande:

    Är beviskraven alltså annorlunda i shia än i sunnis lagskolor? Där gäller fyra vittnen till penetreringen, och i en av lagskolorna räcker konstaterad graviditet. Vad är "många saker"?
    Det vet jag inte hur mycket det skiljer sig. Fråga en sunni. 

    De sakerna jag syftade på är bland annat att alla vittnen måste vittna om att brottet inträffat vid ett och samma ställe, alla måste vittna om att brottet skett samtidigt, vittnena ska känna igen kvinnan för annars kan de inte avgöra om det är hennes man hon hade sex med eller inte ifall hon är okänd för dem, ifall ett vittnes berättelse skiljer sig från de andras berättelse så räknas det också som ogiltigt och de andra tre ska dömas för qazaf. 
Svar på tråden Muslim - fråga vad ni vill!