• Anonym (N)

Vad gör egen uppsägning OK i a-kassans ögon?

Vad för anledningar/skäl till att avsluta sin egna anställning är godtagbar för a-kassan?

• Svar på tråden Vad gör egen uppsägning OK i a-kassans ögon?
  • Kjell2
    Anonym (N) skrev 2015-10-02 09:55:01 följande:

Vad för anledningar/skäl till att avsluta sin egna anställning är godtagbar för a-kassan?

Alla är godtagbara. Sen blir det 45 dagar karens.
  • Anonym (?)
    Kjell2 skrev 2015-10-02 10:01:07 följande:

Alla är godtagbara. Sen blir det 45 dagar karens.

Jag kan alltså säga upp mig och få 45 dagar utan pengar och sen få pengar?
  • Anonym (2)
    Anonym (?) skrev 2015-10-02 10:09:45 följande:
    45 dagar motsvarar 9 veckor. 

Hade man tex sagt upp sig nu så hade man inte fått några pengar förrän till jul och då bara för några dagar. Minst 4 veckor a-kassa blir det ju inte då förrän i januari.

Har man inte pengar på banken så man klarar sig i 3 mån så är det ju inte så smart då att säga  upp sig innan man hittat ett annat jobb. 
  • Frontline
    Anonym (?) skrev 2015-10-02 10:09:45 följande:
    Ja men det är förutsatt att du är med i A-kassan och har uppnått deras kriterier för det.
    Sen har väl A-kassan 7 dagars karens så man blir ju utan i 52 dagar.
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (?)
    Frontline skrev 2015-10-02 10:26:00 följande:

Ja men det är förutsatt att du är med i A-kassan och har uppnått deras kriterier för det.

Sen har väl A-kassan 7 dagars karens så man blir ju utan i 52 dagar.

Du skriver 7 dagar o utan 52. Menar du 45+7=52.

Isf borde det heta 52 dagars karens??
  • Anonym (sjuk nu)

Jag har haft lönebidrag i snart 2 år o blev opererad o sjukskriven nu i 2 mån o jag vantrivs på detta jobb o har gjort det i alla år o kommer inte gå tillbaka. O lönebidraget går ut när jag är sjukskriven. Då sa arbetsförmedlingen att jag skulle gå direkt efter min sjukskrivning gått ut o skriva in mig. men jag vet inte om det är lika med 45 karens dagar när man haft lönebidrag. Arbetsförmedlingen lyssnar ju aldrig vad man säger.

• Anonym (?)
    Anonym (2) skrev 2015-10-02 10:25:40 följande:

45 dagar motsvarar 9 veckor. 

Hade man tex sagt upp sig nu så hade man inte fått några pengar förrän till jul och då bara för några dagar. Minst 4 veckor a-kassa blir det ju inte då förrän i januari.

Har man inte pengar på banken så man klarar sig i 3 mån så är det ju inte så smart då att säga  upp sig innan man hittat ett annat jobb. 

Om man inte har ett 9-17 mån-fre... Är det så de räknar ändå eller?
  • Frontline
    Anonym (?) skrev 2015-10-02 10:28:37 följande:
    Du skriver 7 dagar o utan 52. Menar du 45+7=52.
    Isf borde det heta 52 dagars karens??
    Om du säger upp dig utan giltig anledning blir du avstängd i 45 ersättningsdagar vilket motsvarar 9 hela veckor. Som mest kan fem avstängningsdagar per vecka dras och du ska skicka in kassakort under avstängningsperioden. Din a-kasseperiod inleds sedan med 7 dagars obligatorisk karens. Det innebär att du inte får någon ersättning alls från a-kassan under drygt 10 veckor.
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • erkiperki
    Anonym (sjuk nu) skrev 2015-10-02 10:28:54 följande:

Jag har haft lönebidrag i snart 2 år o blev opererad o sjukskriven nu i 2 mån o jag vantrivs på detta jobb o har gjort det i alla år o kommer inte gå tillbaka. O lönebidraget går ut när jag är sjukskriven. Då sa arbetsförmedlingen att jag skulle gå direkt efter min sjukskrivning gått ut o skriva in mig. men jag vet inte om det är lika med 45 karens dagar när man haft lönebidrag. Arbetsförmedlingen lyssnar ju aldrig vad man säger.

Men är det då så att ditt lönebidrag går ut, arbetsförmedlingen inte vill förlänga det och arbetsgivaren inte vill anställa dig utan lönebidrag? Då är det ju inte du som säger upp dig och då hamnar det i ett annat läge.
  • Anonym (2)
    Anonym (?) skrev 2015-10-02 10:29:29 följande:
    Om man inte har ett 9-17 mån-fre... Är det så de räknar ändå eller?
    Som sagt 5 dagar/v oavsett hur man jobbar.
Svar på tråden Vad gör egen uppsägning OK i a-kassans ögon?