• Porslinsdockan

Blev du gravid efter 6 månader?

Och där kom mensen också. Slutet av nästa månad det 1 år sen vi slutade med skydd. Och inget händer!!

Dem senaste 3 månaderna kör vi med Äl test. Men fortfarande händer inget. Jag har två barn sen tidigare förhållande och dem blev jag gravida med direkt.

Nu känns det som att det är "fel" på min sambo och jag vill kolla upp det.

Min fråga är - finns det någon som på egen hand, utan någon läkarhjälp blivit gravida efter månaders försök?

• Svar på tråden Blev du gravid efter 6 månader?
  • Mira14

Vi blev gravida efter exakt ett års försök (är gravid i vecka 40 nu). Vi hade hunnit lämna blodprov för utredning men fick tack och lov avboka vår läkartid :)

Vi är båda 29 och jag har haft väldigt regelbunden ägglossning/mens så ibland kan det helt enkelt ta tid. Det sägs ju att det är 20% chans varje månad om man prickar ägglossningen så har man otur kan det ta tid.. Jag håller tummarna för er!

• Gweny

Jag hade 2 barn sen innan, men inte min sambo. Efter flera månaders försök, visade sig att jag inte hade bra äl länge...och utvecklad pco & hypotyreos. Är ju några år äldre & tyngre med.

Så blev utredning, pergotime, spolning osv. Men till slut IVF.... Kändes såklart irriterande när kroppen sviker.

Mitt råd, vänta inte för länge innan ni söker hjälp! Sekundär barnlöshet är inte ovanligt.

Lycka till!

• Ananass

För oss tog det 20månader av försök innan jag plötsligt var gravid! Är nu i v.8 och känns fortfarande overkligt. Hade inte påbörjat någon utredning och hade inga planer på att göra det än. Enda skillnaden jag gjorde den månad jag blev gravid var att jag gick till tandläkaren och tog hand om en infektion i en tand som jag gått med en längre tid. Märkligt! :)

• Porslinsdockan
    Gweny skrev 2015-10-02 17:18:04 följande:

Jag hade 2 barn sen innan, men inte min sambo. Efter flera månaders försök, visade sig att jag inte hade bra äl länge...och utvecklad pco & hypotyreos. Är ju några år äldre & tyngre med.

Så blev utredning, pergotime, spolning osv. Men till slut IVF.... Kändes såklart irriterande när kroppen sviker.

Mitt råd, vänta inte för länge innan ni söker hjälp! Sekundär barnlöshet är inte ovanligt.

Lycka till!

Så din Äl försämrades efter du fått dina barn? Då kan det vara fel på mig också.

Ska ringa vc och fråga hur jag går till väga! Min syster har gått på ivf och vi har många runt oss som fått gå den vägen.

Tack för att du skrev :)
  • fkh

För oss tog det 6-7 försök (första månaden jag provade med bidrottninggele, om det var ett sammanträffande eller inte vet väl bara gudarna men kan vara intressant att veta) Är i v14 nu. Plötsligt händer det bara! Lycka till!

• Porslinsdockan
    Ananass skrev 2015-10-02 17:18:50 följande:

För oss tog det 20månader av försök innan jag plötsligt var gravid! Är nu i v.8 och känns fortfarande overkligt. Hade inte påbörjat någon utredning och hade inga planer på att göra det än. Enda skillnaden jag gjorde den månad jag blev gravid var att jag gick till tandläkaren och tog hand om en infektion i en tand som jag gått med en längre tid. Märkligt! :)

Då finns det hopp alltså :) haha vad märkligt :)
  • MimmiGbg

Vi plussade efter 3 månader (efter jag slutat med prev). Då har jag annars extremt oregelbunden cykel med allt från 35-72 dagar.

ÄL-test var vårt hjälpmedel och räddning.

• fkh
    MimmiGbg skrev 2015-10-03 08:41:00 följande:

Vi plussade efter 3 månader (efter jag slutat med prev). Då har jag annars extremt oregelbunden cykel med allt från 35-72 dagar.

ÄL-test var vårt hjälpmedel och räddning.

Inte för att vara den som är den men ts efterlös antagligen de som tog mer än 6 månader på sig att bli gravida av en anledning. 3 månader är ju en fis i rymden :) Grattis till graviditeten iaf
  • MimmiGbg
    fkh skrev 2015-10-03 10:16:42 följande:
    Inte för att vara den som är den men ts efterlös antagligen de som tog mer än 6 månader på sig att bli gravida av en anledning. 3 månader är ju en fis i rymden :) Grattis till graviditeten iaf
    Oh! Det gick nog av bara farten. Tack för en nudge.

Sorry TS, det var kanske lite okänsligt. Jag missuppfattade det, helt uppriktigt.

Lycka till, ni grejar det!
  • Naylaa

Ja det tog runt sex månader båda gångerna. Folk överlag verkar tro att det går väldigt snabbt att bli gravid, jag antar att det har att göra med att det är dom som blir det som skriker högst.

• Lollipoppan

Blev gravid efter mer än ett års försök. Har då två barn sedan tidigare som jag blev gravid på första försöket med. Skillnaden nu var att jag fick problem med sköldkörteln efter 2:A barnet. Fick också ett missfall nu innan denna grav. Räddningen var nog att jag blev välinställd med medicinering för sköldkörteln, är nu i v 21!

• Tallbarr12

Första barnet tog ett år nästan precis, hade lämnat blodprover mm för utredning och skulle ringa samma månad för att be om att starta behandling när vi plötsligt blev gravida utan hjälp. Andra (är i v 11 nu) tog 17 månader (ett missfall på vägen) och samma där, hade varit på gynbesök tidigare under cykeln för att diskutera hjälp och skulle lämna blodprover när mensen kom. Men den kom inte Så för mig har det hjälpt att bara söka hjälp!

Om det är erat första gemensamma barn har ni rätt till utredning (som jag förstått det) genom sjukhuset/kvinnoklinik när ni försökt ett år. Skulle rekommendera dig att ringa kvinnokliniken eller valfri gyn och höra dig för hur det fungerar i ert landsting. Lika bra att ringa så snart som möjligt istället för att vänta månad efter månad och må dåligt!

Lycka till!

• Porslinsdockan

Men

Tallbarr12 skrev 2015-10-04 11:50:23 följande:

Första barnet tog ett år nästan precis, hade lämnat blodprover mm för utredning och skulle ringa samma månad för att be om att starta behandling när vi plötsligt blev gravida utan hjälp. Andra (är i v 11 nu) tog 17 månader (ett missfall på vägen) och samma där, hade varit på gynbesök tidigare under cykeln för att diskutera hjälp och skulle lämna blodprover när mensen kom. Men den kom inte Så för mig har det hjälpt att bara söka hjälp!

Om det är erat första gemensamma barn har ni rätt till utredning (som jag förstått det) genom sjukhuset/kvinnoklinik när ni försökt ett år. Skulle rekommendera dig att ringa kvinnokliniken eller valfri gyn och höra dig för hur det fungerar i ert landsting. Lika bra att ringa så snart som möjligt istället för att vänta månad efter månad och må dåligt!

Lycka till!

Mensen kom nu så i morgon ringer jag vc. Ja detta är vårt gemensamma och tänkte landstinget kanske kan göra en undersökning på oss.
Svar på tråden Blev du gravid efter 6 månader?