Hur tidigt?
Hej jag gick in i vecka 15 idag så alltså 14 fulla veckor , hur tidigt kan man se könet? När gjorde ni det som tidigast? :) är så himla nyfiken och orkar inte vänta till 20 veckor!! :s
Hej jag gick in i vecka 15 idag så alltså 14 fulla veckor , hur tidigt kan man se könet? När gjorde ni det som tidigast? :) är så himla nyfiken och orkar inte vänta till 20 veckor!! :s
Har inte påstått att det är fel. Frågade VARFÖR det var viktigt för henne. Det kan ju finnas många anledningar. Vanlig nyfikenhet är en. Att man har en genetisk sjukdom som ärvs på ena sidan är en annan.
Anledningar till att det kan vara känsligt är att bäbisar aborteras i stora delar av världen på grund av kön och att vi behandlar barn olika på grund av kön och att det är risk att man bygger upp falska bilder av barnet innan det ens är fött...
Majoriteten i västvärldsländer vill ju veta kön utan några planer på att abortera bort det om det inte blir som man vill. Vad det har för relevans i den här trådstarten att man gör så i andra delar av världen är lite oklart och låter framförallt väldigt fördomsfullt.
Jo tack , jag vet att det är en bebis! Har du vaknat på fel sida? ;)
Jag skulle aldrig i hela mitt liv välja bort mitt egna barn pågrund av vilket kön det har!! Jag har en dotter på 1 år och skulle bli jätte glad om hon får en lillebror eller lillasyster , det kvittar! Jag är bara nyfiken på vad det är för nått där inne.. Jag var lika nyfiken med min dotter oxå! Med den här tråden ville jag bara veta när som tidigast går att se kön, inte andra åsikter!
Det hade inte med trådstarten att göra utan med din fråga om vad som kunde vara upprörande. Det är verkligen svårt att kommunicera med folk på nätet. Det jag frågade var varför det var viktigt eftersom jag undrade...
Nu var det inte jag som frågade, men iallafall så uttryckte du ju indirekt en viss oro för att ts kanske vill abortera bort barnet ifall det blev ett kön hon inte önskar (svårt att tolka det på ett annat sätt när du först frågar varför det är viktigt för henne att veta, någon frågar varför du undrar i princip, varpå du svarar att det finns dom som aborterar bort barn med kön de inte vill ha. 1+1=2)Hade varit bättre att svara "för att jag undrar" istället..
I vilket fall är det sjukt tråkigt att läsa hur folk envist måste smutsa ner trådar och trådstartarens initiella syfte på det viset. Jag är i v14 och är också viktigt för mig att få reda på kön. För att jag är nyfiken (är väl det mest tippade svaret på frågan, förstår du ju själv. Inte "för att jag vill ha en flicka/pojke och tänker göra abort om det inte blir det"... c'mon...)
Jag tror att man kan se könet så tidigt som i vecka 14 - med bra vinklar och en kunnig person bakom maskinen.
Jag förstår dig, jag var också supernyfiken! :)
Nej. Jag uttryckte inte en indirekt oro att ta skulle abortera bäbisen. Jag svarade på varför Någon skulle kunna tycka att det var känsligt att fråga om kön. Inte varför Jag undrade. Det är skillnad. Skrev i mitt svar att jag undrade. Vet inte hur jag ska kunna förklara det tydligare än så. Jag har inget emot att någon tar reda på kön. Undrade bara varför Ts ville göra det. Om det fanns särskilda skäl eller om det bara var ren nyfikenhet. Det var en ärlig fråga och inte på nått sätt menat som en kritik mot henne på något sätt. Någon tolkade mig så och jag försökte förklara hur jag menade och samtidigt förklara det som den personen fann så märkligt att Någon skulle kunna se det som problematiskt. Dessa två saker hade inte med varandra att göra även om de var i samma post.
Försökte inte smutskasta någon... jag påstod inte att Ts eller någon annan ville göra abort (eller att det skulle vara fel att vilja göra abort) utan att det kan finnas särskilda skäl att vilja veta tex att man har ärftliga sjukdomar som ärvs bara av ena könet eller något helt annat. Träligt att det blir så många missförstånd.
Du kanske inte skulle ha tagit upp hur barn blir aborterade pga kön om det inte hade någon relevans i dina åsikter. Inte så konstigt att det blir missförstånd då.