• AnnaLovisa

Hjälp! Ammar sig alltid till sömns

Mitt andra barn är sex månader och har helammats tills nu. Hen har inte tagit napp alls utan är istället väldigt snuttig. Hen vill alltid amma sig till sömns, det är enda sättet att få hen att somna förutom i vagnen (och då måste vagnen röra sig hela tiden annars vaknar hen). På dagarna är jag alltid tvungen att amma hela hens tupplurar annars vaknar hen. Och på kvällarna och nätterna vaknar hen en gång i timmen och är bedrövad för att bröstet är borta. Jag är The original napp helt enkelt.

I övrigt så är hen ett väldigt glatt och mysigt barn.

Första barnet flaskmatades och tog napp utan problem så jag har inga erfarenheter av detta.

Kan jag bryta det här mönstret? Någon som har tips?

Jag skulle gärna kunna göra saker när barnet tupplurar.. Men planerar inte att sluta amma än på ett tag.

• Svar på tråden Hjälp! Ammar sig alltid till sömns
  • Zuzanne

Min är två år nu och somnar bara med tutten fortfarande. Hon vaknar om jag är uppe mer än typ 20 min. För min del går hennes behov före men jag har alltid lyckats underhålla mig genom att kolla på film/tv-serier i sängen :) det går säkert att vänja av i förtid med gråt och förtvivlan. Jag väntar hellre ut det tills hon själv är mogen.

• Birgitta02

Hade en likadan unge. Men tvingade honom till napp. Han använde mig som napp, jag blev fullständigt dränerad, trött och helt utan energi. När han väl accepterade napp så blev det frid och fröjd. Men jag kunde inte göra det själv, jag fick helt enkelt gå utanför hemmet så jag inte "fanns". Själv var jag ju själva sinnebilden för överlevnad - och så fort jag fanns innanför dörrarna så var det omöjligt att erbjuda napp om bröstet fanns. Men jag slutade amma helt i det läget. Det blev ersättning och napp.

• AnnaLovisa
    Zuzanne skrev 2015-10-03 19:55:59 följande:

Min är två år nu och somnar bara med tutten fortfarande. Hon vaknar om jag är uppe mer än typ 20 min. För min del går hennes behov före men jag har alltid lyckats underhålla mig genom att kolla på film/tv-serier i sängen :) det går säkert att vänja av i förtid med gråt och förtvivlan. Jag väntar hellre ut det tills hon själv är mogen.

Birgitta02 skrev 2015-10-03 19:56:14 följande:

Hade en likadan unge. Men tvingade honom till napp. Han använde mig som napp, jag blev fullständigt dränerad, trött och helt utan energi. När han väl accepterade napp så blev det frid och fröjd. Men jag kunde inte göra det själv, jag fick helt enkelt gå utanför hemmet så jag inte "fanns". Själv var jag ju själva sinnebilden för överlevnad - och så fort jag fanns innanför dörrarna så var det omöjligt att erbjuda napp om bröstet fanns. Men jag slutade amma helt i det läget. Det blev ersättning och napp.

Båda dessa scenarion vill jag helst undvika. Barnet måste ha slutat amma innan hen är 1,5 år för då måste jag börja jobba igen. Tänker mig att amma typ tills hen är 1 år. Och att kolla på tv och amma funkar inte då hen är väldigt lättväckt. Bara mobilen som sällskap (just när jag skriver det här faktiskt ;)).

Men jag är också rädd för att bli tvungen att sluta amma nu för det är så himla bra och mysigt också, och man slipper diska så mycket flaskor ;) Och att pappan försöker söva funkar inte för han är ändå inte hemma om dagarna.

Inga trix till hur man får hen att ta napp? Har provat The old switcheroo, men hen går inte på den. Eller något annat sövningsknep?
  • CissiJissi

Jag har precis samma situation som "zuzanne" här skriver om, så jag kan inte ge tips från egen erfarenhet då inget sånt funkat här - men jag har märkt att många säger angående napp; fortsätt försöka så går det till slut. Det verkar alltså innebära en del kamp för vissa, jag har undvikit sånt men när det är viktigt så är det värt det :) Den danska naturnappen tror jag på! Den ska vara superb för amningsbarn!

• telly

Är i ungefär samma sits fast mig barn kan sova dagtid i stillastående vagn utan problem. Men om natten vaknar hen flera gånger och är orolig, skriker och lugnas bara av bröstet även om vi samsover. Mitt barn är lite äldre än ditt och i natt ska vi prova att vänja av vid bröstet som tröst, jag har ändå knappt nån mjölk nattetid och vi sover uselt alla tre av alla dessa uppvaknanden. Är dock lite orolig för hur det ska gå... hen kommer ju vara så ledsen. Men hoppas hen vänjer sig vid att tröstas av famnen och vatten på nappflaska.

• Flickan och kråkan

Alla mina tre har varit som ditt barn i samma ålder. Vid 1,5 har ingen av dem ammat längre. Yngsta ammade längst. Han tackade för sig vid 15 månader....och då ammades han sedan två månader enbart på kvällen inför insomning. Avslutade nattamningen lite eftersom utan gråt och skrik. Alla tre ammades till sömns rätt länge efter att nattamningen avslutats. Ingen av dem har använt napp eller druckit välling. Det händer rätt mycket mellan 6 och 18 månader .

• AnnaLovisa
    CissiJissi skrev 2015-10-03 22:06:58 följande:

Jag har precis samma situation som "zuzanne" här skriver om, så jag kan inte ge tips från egen erfarenhet då inget sånt funkat här - men jag har märkt att många säger angående napp; fortsätt försöka så går det till slut. Det verkar alltså innebära en del kamp för vissa, jag har undvikit sånt men när det är viktigt så är det värt det :) Den danska naturnappen tror jag på! Den ska vara superb för amningsbarn!

Jag har försökt med napp rätt länge nu och det är nästan som om hen tar det som en personlig förolämpning, och det här är en unge som kan se riktigt förolämpad ut ;) 
    Menar du den som heter natursutten eller nåt sånt och är helgjuten? Jag tror att jag fick en sån av en kompis, kanske borde leta upp den igen och prova. Annars har jag provat typ alla som man kan köpa i vanlig butik.
    telly skrev 2015-10-03 22:19:08 följande:

Är i ungefär samma sits fast mig barn kan sova dagtid i stillastående vagn utan problem. Men om natten vaknar hen flera gånger och är orolig, skriker och lugnas bara av bröstet även om vi samsover. Mitt barn är lite äldre än ditt och i natt ska vi prova att vänja av vid bröstet som tröst, jag har ändå knappt nån mjölk nattetid och vi sover uselt alla tre av alla dessa uppvaknanden. Är dock lite orolig för hur det ska gå... hen kommer ju vara så ledsen. Men hoppas hen vänjer sig vid att tröstas av famnen och vatten på nappflaska.

Lycka till i natt och uppdatera gärna på hur det funkar!
    Flickan och kråkan skrev 2015-10-03 22:35:35 följande:

Alla mina tre har varit som ditt barn i samma ålder. Vid 1,5 har ingen av dem ammat längre. Yngsta ammade längst. Han tackade för sig vid 15 månader....och då ammades han sedan två månader enbart på kvällen inför insomning. Avslutade nattamningen lite eftersom utan gråt och skrik. Alla tre ammades till sömns rätt länge efter att nattamningen avslutats. Ingen av dem har använt napp eller druckit välling. Det händer rätt mycket mellan 6 och 18 månader .

Så det bara kom sig naturligt efter hand? Hoppas verkligen det blir så här med om jag inte lyckas på något annat sätt. Det känns just nu som att det bara har eskalerat senaste månaderna.. förut kunde hen sova åtminstone 6 timmar i sträck utan amning och nu vaknar hen varje timme. 
  • telly

Står nu och vaggar ledsen trött bebis som skrikit av och till i 1,5 h. Gett vatten, sång och massa kärlek. Vill egentligen inte köra en sån här avvänjning men nattsömnen är helt störd efter flera månader av nattliga uppvak och gnäll/gråt. Tex igår natt då jag gav bägge brösten men ändå gnällde bebis och var ledsen eftersom brösten inte gav tröst. Bättre försöka vänja barnet att sova hela natten i sträck. Hade GÄRNA fortsatt nattamma om det innebar snabbt uppvaknande, fram med tutten, sova vidare (som det gjorde för kanske 2 mån sen).

• telly

... Gav upp och ammade varpå barnet får världens energikick och är plötsligt jättepigg, pratar och är glad (och förstås trött) :/ Det blir en konstig natt det här.

Svar på tråden Hjälp! Ammar sig alltid till sömns