Påven Johanna skrev 2015-10-03 21:47:00 följande:
Jag tycker som jag brukar tycka när dina trådar är aktuella: det här barnet har det inte bra hos sin pappa och dig.
Anonym (så jävla jobbigt) skrev 2015-10-03 21:57:55 följande:
Nej, det tycker ju inte jag heller att han har längre, men som styvförälder har jag ju ingen bestämmanderätt. Jag har sagt till honom att jag kan ta skulden för att umgänget upphör om det är vad han vill och han säger att han inte vill ha umgänge men inte orkar ta striden med mamman. Jag har också erbjudit mig att ta den striden, att vi kan gå via soc osv men han vet att mamman kommer att ringa honom ofta och vara skitarg för hon vill att umgänget ska utökas, inte minska. Att byta telefonnummer hjälps inte, hon hittar det alltid, han har testat att ha en telefon som hon känner till och en annan som bara några få har nr till och som de lovat att inte lämna ut men hon får tag i nr ändå om han inte svarar direkt på det nr hon vet om .
Hon vill aldrig något viktigt, men kräver att han alltid ska svara oavsett om han jobbar eller är på bio eller något annat som gör att han inte kan svara. När han inte har svarat kan hon gorma hur länge som helst om han inte lägger på luren och lägger han på ringer hon gång på gång på gång en 40-50 ggr efter varandra. Han stänger ju av ljudet men ändå. Hon ger sig inte utan gormar om det nästa gång de pratar eller ses vid lämning av styvbarnet. (Hämtning sker på förskolan)
Jag har pratat med mamman om pappans sätt och att det är jag som tar allt ansvar och att jag inte längre vill, men hon vägrar lyssna, hon vill som sagt att umgänget ska öka, inte minska.
Min sista utväg nu är att antingen ringa soc själv, men de får ju inte diskutera styvbarnet med mig även om jag har varit inbjuden och med vid samarbetssamtalen och de vet vem jag är pga sekretessen, eller göra slut med min man.
Jag vet dock inte om soc kan göra något om jag ringer, ska jag anmäla oss som olämpliga att ha hand om styvbarnet`Eller hur gör man? Jag ÄR ju inte olämplig egentligen, men blir ju det för att jag inte vill längre känner jag.
Ja, jag tycker verkligen att du ska ringa soc och säga hur det är. Inget om hur det borde vara, hur det kunde varit om du orkat, om han varit annorlunda och så vidare - utan just om hur det är och hur det varit under en längre tid.