Min man är ingen bra pappa
Du säger att din man får hjälp av psykvården, är apatisk och kan inte ta hand om sitt barn. Då fick jag upp en bild i huvudet av en deprimerad man som ligger i sängen och knappt orkar göra något. Men sen ser jag att han är fullt kapabel till att arbeta, och det går dessutom så bra för honom på jobbet att han blivit erbjuden en tjänst i Norge.
Är det bara barnet som ger honom ångest? De flesta jag känner som lider av ångest klarar inte av att sköta jobbet när de mår dåligt, barnen, däremot, klarar de alltid av att ta hand om.
Har han någonsin varit en närvarande, bra pappa? Är det här något temporärt problem, eller har det alltid varit så här?
Om du, hypotetiskt sett, gjorde slut, och din (ex-)man flyttar till Norge, ja, då har han uppenbarligen ingen önskan om att ha kontakt med sitt barn. Tragiskt, men sant.
Då är faktiskt det bästa att säga upp kontakten redan nu. Du säger att barnet går på förskolan, då är hen max fem år gammal. Barnet kommer antagligen lida om pappan avsäger sig umgänget, men jag tror att det blir ännu värre om man drar ut på tiden.
Dessutom förstår äldre barn mer. När barnet är t.ex. tio år kommer hen förstå att hen inte är önskvärd i sin pappas hem.