• WiMe06

    Två bältesstolar och ett babyskydd bak, hjälp!

    Hej!

    Väntar vårt tredje barn och har börjat fundera lite över babyskydd. Har idag två barn som är 6 och 8 år, båda barnen sitter i varsin besafe izi up med Isofix på varsin sidoplats i baksätet.

    Min tanke är att sätta babyskyddet i mitten bak för jag känner att jag vill kunna ha kvar dem stora barnen i sina stolar.

    MEN, vilket babyskydd ska man ha? Funkar det att ha tre stolar bak, blir det krångligt att ha ett babyskydd i mitten?

    Hade kunnat tänka mig att byta plats på en bältesstol men det enda är då att det inte finns Isofix på fler platser i bilen och då känner jag att meningen med bältesstolen lite försvinner och då kan den äldsta lika gärna sitta på en kudde.

    Ge mig gärna era tips på smidiga babyskydd och hur ni andra i liknande situation löst det.

  • Svar på tråden Två bältesstolar och ett babyskydd bak, hjälp!
  • Trippelmamma76

    Vi har tre bakåtvända, en fram, en i mitten bak och en till höger bak (stor bil). En vuxen vänster bak. Hade tyckt det var besvärligt med tre stolar på rad bak just för att det då blir svårt att komma åt den i mitten. Möjligen om du tänker dig att barnen ska ha koll på bebisen medan du kör...

    Varför känner du att isofixen är bra på en bältesstol? Är det ifall de händer en olycka när stolen är tom? För jag antar att du kan spänna fast den med bältet även om ingen sitter där. Att barnet sitter bekvämare i den än på kudde köper jag.

  • PoL

    Jag har en framåtvänd o en bakåtvänd bilbarnstol bak - mittplatsen ledig - och valde att sätta babyskyddet fram. Lättast att kunna ha bebisen under uppsikt och hjälpa den vid behov, tycker jag! Sen valde jag babyskydd med klickbas, grymt smidigt.

  • WiMe06
    Trippelmamma76 skrev 2015-10-03 22:11:20 följande:

    Vi har tre bakåtvända, en fram, en i mitten bak och en till höger bak (stor bil). En vuxen vänster bak. Hade tyckt det var besvärligt med tre stolar på rad bak just för att det då blir svårt att komma åt den i mitten. Möjligen om du tänker dig att barnen ska ha koll på bebisen medan du kör...

    Varför känner du att isofixen är bra på en bältesstol? Är det ifall de händer en olycka när stolen är tom? För jag antar att du kan spänna fast den med bältet även om ingen sitter där. Att barnet sitter bekvämare i den än på kudde köper jag.


    Bältesstolarna väger ju en del och jag tänker att vid en krock så sitter ju stolen fast i fästena så ingen risk att det blir en extra tyngd i barnets rygg som jag tror det skulle bli om stolen inte sitter fast i fästena vid eventuell krock.

    Tänker att man kanske det bebisen om den sitter i mitten och man själv fram och ändå kan ha lite uppsikt. Sen tänker jag att när jag åker själv med dem stora barnen och bebis kan jag fästa babyskyddet fram med bältet så har jag uppsikt.
  • WiMe06
    PoL skrev 2015-10-03 22:20:39 följande:

    Jag har en framåtvänd o en bakåtvänd bilbarnstol bak - mittplatsen ledig - och valde att sätta babyskyddet fram. Lättast att kunna ha bebisen under uppsikt och hjälpa den vid behov, tycker jag! Sen valde jag babyskydd med klickbas, grymt smidigt.


    Om ni är två vuxna, sitter den ena i mitten då? Blir det inte trångt?

    Jag skulle inte klara av att sitta bak mellan två framåtvända en längre sträcka, blir rätt trångt och obekvämt för axlarna och att behöva ha benen på varsin sida om den där "Bullen" bak.
  • WiMe06
    WiMe06 skrev 2015-10-03 22:45:51 följande:
    Bältesstolarna väger ju en del och jag tänker att vid en krock så sitter ju stolen fast i fästena så ingen risk att det blir en extra tyngd i barnets rygg som jag tror det skulle bli om stolen inte sitter fast i fästena vid eventuell krock.

    Tänker att man kanske det bebisen om den sitter i mitten och man själv fram och ändå kan ha lite uppsikt. Sen tänker jag att när jag åker själv med dem stora barnen och bebis kan jag fästa babyskyddet fram med bältet så har jag uppsikt.
    Att man kanske ser bebisen ska det stå. Tänker om suffletten är nerfälld. Men det kanske man inte gör.
  • malmen

    Jag har samma bekymmer.. Men jag tänker att den stora (9,5 år och längre än 140cm) får sitta i mitten utan bältesstol sedan när lillasyster fötts. Då får babyskyddet vara bakom passagerarsätet. Hur lång är din äldsta? I övrigt beror det ju helt på vilken bil man har.. Hur bred den är och även längden på bilbältena.

    På tal om tyngd.. Mina barn har varsin Akta Graco bältesstol och dom väger noll och inget. Däremot hade den minsta en vändbar bilstol innan och en SÅN är tung och bör användas med isofix. Är verkligen BeSafes bältesstolar så mycket tyngre än andra liknande?


    ♥♥ Storebror: 2006 ♥♥ Lillebror 2010 ♥♥ Knoddas BF feb 2016 ♥♥
  • daimstrut

    Vi hade babyskydd i mitten bak, med en bältesstol på ena sidan och en bakåtvänd större på andra sidan. Hade bas som kunde knäppas fast med bältet så då gick det ganska smidigt ändå att få på plats babyskyddet. Ingen Isofix och inte möjlighet att koppla ur airbag fram på denna bil.
    Det funkade helt ok, tog alltid in babyn på den sida där bältesstolen var. Jag tänker dock att det kan bli svårt att få plats med två stora isofix-stolar som ni har. Det brukar bli trångt i mitten då.

  • Trippelmamma76

    Isofix håller bara till 18 kg, så på bältesstolar är deras enda funktion att hålla dem fast vid en krock när ingen sitter i dem (och de följaktligen inte sitter fast med bälte) så att de inte flyger runt i bilen. Bältesstol när den används, hålls fast av just bältet, därav namnet.


    WiMe06 skrev 2015-10-03 22:45:51 följande:

    Bältesstolarna väger ju en del och jag tänker att vid en krock så sitter ju stolen fast i fästena så ingen risk att det blir en extra tyngd i barnets rygg som jag tror det skulle bli om stolen inte sitter fast i fästena vid eventuell krock.

    Tänker att man kanske det bebisen om den sitter i mitten och man själv fram och ändå kan ha lite uppsikt. Sen tänker jag att när jag åker själv med dem stora barnen och bebis kan jag fästa babyskyddet fram med bältet så har jag uppsikt.


  • amalie79

    Vi funderar också på hur vi kommer få plats. Vi har iof bara en bälteskudde till nioåringen

    men en storvuxen elvaåring som därför måste räknas som vuxen och ett babyskydd och senare bakåtvänd som ska in där bak.

    Av barnens mamma har vi lärt oss att det bästa nog är alla barnen bak, med lille i mitten. Så har hon med sitt nya barn. Då minskar också bråkrisken mellan de stora då de inte vågar sparka och slå varann med bebisen mellan sig...

    Då kan även en av oss sätta sig bak någon gång om man vill, hos den lille.

    Sätta bebisen fram går i vår bil men då är jag hänvisad till att alltid köra och mannen åka bak då jag alltid blir åksjuk i baksätet så det är inte ett alternativ. Dessutom så är det en trafikfara för då blir det lätt att man fortsätter köra om den blir ledsen, och försöker trösta den på vägen- man SKA alltid stanna och är den bak måste man det.

    Någon sa när vi pratade om detta: men tänk om den slutar andas?

    Ja men det kan ju isf lika gärna hända medan den sover middag i sängen?

Svar på tråden Två bältesstolar och ett babyskydd bak, hjälp!