• Olivmamman86

Nyfödd med förkyld storebror

Kom hem från BB imorse med vår lilla prinsessa. Under dagen och kvällen har storebror på 2 år fått en förskräcklig hosta och verkar dunderförkyld...

Nu är jag så vansinnigt orolig för lillan!! Klarar hon en sådan förkylning/hosta som hennes storebror bara gråter och lider av? Kan hon få rs? Farligt? Osv...

Funderar på att låna mina föräldrars lägenhet imorgon och stanna där några dagar men vill ju egentligen vara hemma med mina killar... Hur skulle ni andra gjort?!

• Svar på tråden Nyfödd med förkyld storebror
  • Anonym (Hm...)

Så länge bebis ammar så skall det väl inte vara någon fara. Se bara till att storebror inte hostar rakt på bebis och se till att han tvättar händerna.

Om han går på dagis så hade jag nog låtit honom vara hemma därifrån nu i början så att han slipper dra hem fler förkylningar...

• Olivmamman86

Tack för rådet... Har dock hört att det inte har någon betydelse om man ammar eller inte? Blir barnet smittat blir det det ändå...

Men antar att vi märker om det blir illa och att vi då kan få hjälp... Ingen idé att spekulera kring det nu...

Anonym (Hm...) skrev 2015-10-04 00:52:51 följande:

Så länge bebis ammar så skall det väl inte vara någon fara. Se bara till att storebror inte hostar rakt på bebis och se till att han tvättar händerna.

Om han går på dagis så hade jag nog låtit honom vara hemma därifrån nu i början så att han slipper dra hem fler förkylningar...

• viseversa

Ja hon kan få rs. Dock är det ju sånt man får räkna med kan hända när man har större barn. Håll honom borta från bebisen så gått det går tvätta händerna ofta och hoppas på det bästa.

• viseversa
    Anonym (Hm...) skrev 2015-10-04 00:52:51 följande:

Skitsnack. Jo det är en fara även fast barnet ammar. Rs är inte att leka med och inget man vill ha på sin nyfödda bebis. Men samtidigt kan man inte behandla storasyskonet som en pestsmittad heller.
  • viseversa

Kan väl tillägga att min äldsta ammande dotter fick rs när hon var 5 veckor och det glömmer jag aldrig. Utan vård hade hon inte överlevt. Där blev hon smittad av sin pappa. Han försökte att hålla sig borta men man kan inte porta hennes pappa från hemmet och tyvärr åkte hon på skiten. En vecka på sjukhus med syrgas och tillsyn varje kvart dygnet runt.

• Vickan I

Min yngsta fick RS när han var några månader av storebror. Det var riktigt hemskt. Särskilt när barnsjukhuset skickade hem oss två kvällar i rad!!! Tredje kvällen fick sonen kramp i väntrummet och slutade andas en kort stund, bland alla och då minsann blev det fart och inlagda och RS konstaterades tillslut. Fy. Vill inte skrämma dig, men man ska vara försiktigt. Självklart kanske man inte lämnar hemmet, men undvik att pussa på bebisen och storebror behöver inte få klappa och pilla just nu. Tvätta händerna mkt osv när du växlar mellan barnen. Det vanliga liksom, mer kan man inte göra. Ofta går det ju bra, men när det inte gör det är det hemskt.

• Sous

Mina vänners yngsta fick RS när hon var fem dagar, smittad av en förkyld storasyster. Sjukhusvård i en vecka blev resultatet så man ska absolut vara försiktig. Amning har inget med saken att göra, tyvärr.

Tvätta händerna, låt inte syskonet röra bebisens huvud/händer alls (de kan klappa ex foten) och se helst till att han inte hostar/nyser på bebisen. Bra om de inte sover i samma rum heller (om ni ex samsover allihop).

Det kommer så många förkylningar i vinter för en tvååring att det heller inte är rimligt att du ska lämna hemmet så fort han snorar.

Svar på tråden Nyfödd med förkyld storebror