• Spaceman

Varför sätter folk upp lampor i fönstret?

Jag har aldrig förstått detta fenomen.

• Svar på tråden Varför sätter folk upp lampor i fönstret?
  • Ego Lovers

Det är nog en svensk företeelse. Finns ju inte i övriga Europa. Även blommor i fönstret är en svensk företeelse

• Amanda84

Jag har lampor i fönstret för att jaga bort mörkret under vinterhalvåret. Jag tycker att det är närmst deprimerande att flera timmar varje dag se att det är beckmörkt utanför fönstret. Det blir också behagligare belysning med många små lampor istället för att endast ha starkt strålkastarljus från taket.

• MsFry
    Ego Lovers skrev 2015-10-04 08:38:41 följande:

Det är nog en svensk företeelse. Finns ju inte i övriga Europa. Även blommor i fönstret är en svensk företeelse

Va? Nej det stämmer inte, var har du fått det ifrån?
  • Jw83
    Ego Lovers skrev 2015-10-04 08:38:41 följande:

Vad har du fått det ifrån? Mina vänner i Tyskland, England, Spanien och Argentina dekorererar alla sina fönster med lampor och blommor. Det är nog ganska vanligt i större delen av världen.
  • Ego Lovers
    Jw83 skrev 2015-10-04 08:50:36 följande:
    Vad har du fått det ifrån? Mina vänner i Tyskland, England, Spanien och Argentina dekorererar alla sina fönster med lampor och blommor. Det är nog ganska vanligt i större delen av världen.
    Jag har inte sett det i varken Spanien eller Tyskland.
  • Jw83
    Ego Lovers skrev 2015-10-04 08:56:48 följande:

Jag har inte sett det i varken Spanien eller Tyskland.

Då har du inte besökt mina vänner gissar jag ;)
  • Efraim Barkbit

Visst är det en väldigt svensk grej, även om det kan förekomma i andra länder.

Det är ju härligt att se alla lampor i fönstren särskilt från advent när ljusstakarna och stjärnorna kommer upp. Jag har mina på timer och det är skönt att komma när en behaglig belysning redan är tänd på vinterhalvåret.

Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Erizajo

För att huset ser mer levande ut utifrån. För att det är fint helt enkelt

• AmericanGirlSF

Jag har bott i USA sedan 7 års ålder och här dekorerar mer eller mindre alla med blommor och STORA lampor i sina fönster. Inte så mycket i lägenhetskomplexen när jag tänker efter. Men alla i vårt område gör så och vi bor i ett middleclass område där det enbart finns villor i modell större.

• Ego Lovers
    Jw83 skrev 2015-10-04 08:58:53 följande:
    Då har du inte besökt mina vänner gissar jag ;)
    Och de är spanjorer?
  • Jw83
    Ego Lovers skrev 2015-10-04 09:34:20 följande:

Och de är spanjorer?

Ja, dom som bor i Spanien är infödda spanjorer.
  • Ego Lovers
    Jw83 skrev 2015-10-04 09:41:17 följande:
    Ja, dom som bor i Spanien är infödda spanjorer.
    De brukar inte ha blommor i fönstren inne eftersom det blir väldigt varmt inomhus och det mår inte blommorna bra av. Däremot så har väldigt många fantastiska blomlådor på utsidan av fönstren som klarar värmen på ett helt annat sätt.
Svar på tråden Varför sätter folk upp lampor i fönstret?