• Qem

Junibebisar 2016

Hejsan! får man hoppa in här?

Testade positivt 27/9 på bim +- 7 kanske. Ingen aning faktiskt, men jag är just nu inriktad på bf 6 juni. Gjorde digitalt test 30/9 som visade 2-3 veckor sedan befruktningen, så jag antar att mina beräkningar kanske kan stämma. :) har tid hos bm 26 oktober och det känns som en evighet!

Vi har inte berättat för någon än, men tänkte säga det till närmsta familjen nu i helgen. Har ett syskon som får barn vilken dag som helst nu, och har lite svårt att bestämma mig för om jag ska berätta det för dem och de andra syskonen innan det lilla barnet kommer, eller om det är bättre att vänta tills någon vecka senare.Dock kan det ju dröja två veckor till innan ungen tittar ut och det är ju lite tråkigt att vänta så länge. Vill egentligen stjäla så lite uppmärksamhet som möjligt från dem nämligen. Vad tycker ni?

Har egentligen bara två symtom (utöver utebliven mens då) och det är framför allt ömmande och växande bröst (min man börjar bli tokig, har normalt väldigt små bröst) och ökad kissnödighet. Min hy är i och för sig finare än normalt också :D

• Qem

Hur är det med er andra, när tänker ni berätta/när berättade ni för er familj och hur gjorde ni? Får lite panik här över hur jag ska formulera mig. Tänkte berätta för mina föräldrar och syskon nu under helgen och känner mig lite nervös. Har även lite skuldkänslor för att jag ännu inte sagt något till min bästa vän: när hon var gravid skickade hon en bild på testet, så jag fick veta direkt. Jag skulle gärna berätta för henne nu, men min man vill att vi inte berättar något förrän efter vecka 12 (kanske främst för att min vän kan ha lite svårt att hålla tyst ibland, men jag tror ändå att hon kunde klarat det). Tycker ni att hon har rätt att veta eftersom hon berättade för mig så tidigt? Är så delad i detta...

• Qem
    frestelsen skrev 2015-10-10 05:32:21 följande:

Hur känns det i era boobs? Mina växer kliar o är jätte svullna redan?? Jag är 6+0 idag. O min mage är svullen o igår åt jag 2 packet bacon o pannkakor för 3 pers!!! Fy fan va äckligt med pannkakor o bacon.. men inte nu inte... sååå hungrig på kvällen så jag äter som en byggjobbare... buhu vill äta nyttigt o lagom

Mina boobs är gigantiska nu (v 5+5) och ömmar, men mest i utkanterna, inte så mycket mitt på. har ganska små bröst i vanliga fall, så detta märkte jag av till och med flera dagar innan jag plussade med ett svagt svagt streck. Smörjer in dem ordentligt, så kliar de mindre och hoppas att det hjälper mot eventuella bristningar också ;) äter också som en häst! Magen känns som en avgrund!
  • Qem
    Ankissen skrev 2015-10-10 10:12:18 följande:

Mina boobs känns hårda och stora när jag har en normal bh på mig. Tar jag av den känns de inte så hårda men helt klart större. Precis som dina är mina inte så stora i utgångsläget och gör ont i utkanterna.

Mina känns sprängfyllda, men helt klart bättre utan bh. På bara den här tiden har jag redan vuxit ur mina bh:ar, så måste gå och kolla på nya :/ känns ganska onödigt, för de lär ju fortsätta växa ganska länge till, men kan ju inte gå runt med alldeles för små bh:ar heller
  • Qem

Kan man ha cravings redan i vecka 6-7? Skulle duscha efter att ha tränat och skulle precis slå på vattnet när jag fick för mig att jag absolut måste äta lite sockerärtor, så jag gick ut ur duschen igen (spritt språngande naken) och fram till kylen och åt upp sådär kanske 20st! Så gott! Kom inte på det förrän efter kanske 10 att det var lite konstigt. Brukar verkligen inte göra sånt annars!

• Qem
    JaninaH skrev 2015-10-11 08:54:23 följande:

Vad har ni för symptom allihopa? Jag rapar för fullt, och har ont i bröstvårtorna, det är väl det enda.. Ja lite trött kanske, men inte så jag däckar när jag lägger mig i sängen, är nog mera grus i ögonen trött :)

Stort grattis! Vad skönt det måste kännas efter då lång tid!

Som symtom har jag framförallt mina bröst, som är så stora nu! Blir förvånad varje dag över att de lyckas växa ännu mer! Har små bröst från början, så för mig känns det ganska extremt, men de räknas nog fortfarande som ganska små enligt andra ;) annars kissar jag lite oftare än vanligt och fick min första craving (sockerärtor) igår. Trött står det ju att man ska vara överallt, men jag känner inte av någon skillnad där - sitter uppe till lite för sent :)
  • Qem
    Sandra07 skrev 2015-10-11 22:50:51 följande:

Hur tänker ni göra med träning under graviditeten?

Själv gillar jag styrketräning och vill gärna fortsätta med det men är lite nervös att jag gör fel. Svårt att veta vad man bör eller inte bör göra.

Nån som har några tips eller vet var man kan hitta bra info om styrketräning under graviditet?

Jag tränar också en del och kör på ungefär som vanligt. Vad jag har läst mig till ska det vara ok så länge det känns ok, däremot ska man inte förvänta sig att man kan bli så mycket bättre/starkare under graviditeten utan mer behålla de muskler man har. Undvik för tunga lyft - gör fler upprepningar istället, efter vecka vad-det-nu-var kan man behöva låta bli utfall och andra övningar som belastar bäckenet snett, även magträning för de yttersta magmusklerna ska man bara försiktig med då man kan förstöra dem för framtiden har jag förstått det som. Men än så länge kör jag, som sagt, på som vanligt med både löpning och skivstångspass och det känns bra (v 6+0 nu).
  • Qem
    anjamila skrev 2015-10-12 10:48:26 följande:

Hahaha härligt att läsa om era drömmar! Gott skratt här på jobbet.

Om träning har jag läst att efter första trimestern ska man undvika bålträning där man ligger på rygg, det var inte bra för muskulaturen.

Ni som tränar, har ni tips på övningar för rygg och mage där man inte ligger ner. *idétorka*

Plankan och varianter på den ska vara det bästa. Det stärker den inre bålmuskulaturen som tydligen ska vara bra :) annars finns det massor av maskiner på gymmet, eller om man har ett sånt där hjul som man rullar fram händerna med medan man har fötterna/knäna i golvet. Sjukt jobbigt!
  • Qem
    majpan skrev 2015-10-12 14:05:37 följande:

Somnade just på jobbet! Gravidtröttheten kanske är här nu trots allt

Har inte gått riktigt så långt att jag somnat på jobbet än, men är väldigt trött. Har ett jobb där mycket av tiden är upp till mig att få något gjort, och för att få något gjort måste man vara väldigt koncentrerad. Går sådär just nu. Vill bara lägga mig i soffan och sova.. Har varit så här ett par dagar nu, har sovit länge och bra, men ändå varit trött hela dagen fram till kvällen och då blir jag pigg. Så onödigt.
  • Qem
    Wielkip skrev 2015-10-12 16:04:55 följande:

Plankan ska man undvika som gravid, efter graviditeten är det jättebra dock!

Jag har läst på flera ställen att plankan är utmärkt träning under graviditeten eftersom den stärker upp de inre musklerna. Men det finns säkert fler rön om alllt
  • Qem

Gällande babybjörnen vill jag faktiskt bara inflika att barnet visst sitter i grodposition i den (åtminstone i bärsele One) under de första månaderna.

Svar på tråden Junibebisar 2016