Taiga skrev 2015-10-23 12:58:16 följande:
Jag måste fråga, hur funkar sånt där? Jag ska på hälsosamtal i Nov, sedan inskrivning. Första grav för mig. Det jag kan läsa mig till så får jag UL i v 17 typ, men hur vet man om det är MA innan? Jag är helhispig att jag ska behöva gå runt med ett dött foster ända till v 17, eftersom de inte kollar något innan den veckan.
Om du menar hur man vet att man har fått ma? Det märkte inte jag direkt fick ytters lite rosa på pappret en gång efter sex sen typ 10 timmar senare kom lite mer rosa.. så åkte till gyn även om dom sa på 1177 att det förmodligen vart så för man har sköra slemhinnor under graviditet.
Så gjorde dom en vanligt ul eftersom jag skulle vara i 12 + men så fick dom göra vaginalt då fostret inte var i 12 + och det visade sig att det hade dött i vecka 7.
Min kropp fortsatte att tro att det va gravid och mådde illa som vanligt va koma trött mm..
Vill man kolla innan så kan man boka privat ul eller göra kub om man vill det (inte hos alla kommuner) men annars får man vänta till vecka 18-20 ca för RUL :)
Vill bara vara tydlig med en sak att det är vanligt att blöda under graviditeten för man har sköra slemhinnor. Jag hade dock inte gjort det mina två andra graviditeter men har kompisar som blödit i hela sina och dom har fått fullt friska barn :)