• Zofster

Junibebisar 2016

Hej alla! 
    Nu känner jag mig redo att vara med här om det går fint. I mars hade jag ett missfall och även den här graviditeten har känts lite uppåt och neråt men nu verkar alla hormoner vara där och fick se ett litet tickande hjärta för en vecka sedan :). 

Så har Bf 10 juni med andra barnet, har en dotter på 6 år.

Jag vet att jag borde säga att jag är jätteglad, men den här har varit jobbigare än jag trott. Jag har valt att sluta med min antidepressiva medicin och har det ibland tufft att hålla ångan uppe, idag har dock varit en riktigt bra dag så det kanske har ställt om sig nu!

När jag mår som mest skit/illa/stressad och hormonerna går bergochdalbana så känns det på något sätt lättare att jag vet (då vi oavsett hur det går kommit fram till att "this is it") att det här är sista gången jag kommer behöva må så här! 

• Zofster

Jag börjar få det jättesvårt att dölja det, magen börjar redan svullna och jag har helt klart gått upp i vikt . Är det så med andra barnet att det växer till ännu fortare?

Det tillsammans med mycket nyfikna väninnor (herregud kan knappt ej dricka en kväll utan att de frågar) gör att jag har lite svårt att dölja detta även om jag åtminstone vill göra det till efter KUB. 

Någon med bra tips eller bra ursäkter?
    Måste hitta kläder som trollar bort magen ett tag till med

• Zofster
    Zofster skrev 2015-10-25 21:57:54 följande:

Jag börjar få det jättesvårt att dölja det, magen börjar redan svullna och jag har helt klart gått upp i vikt . Är det så med andra barnet att det växer till ännu fortare?

Det tillsammans med mycket nyfikna väninnor (herregud kan knappt ej dricka en kväll utan att de frågar) gör att jag har lite svårt att dölja detta även om jag åtminstone vill göra det till efter KUB. 

Någon med bra tips eller bra ursäkter?
    Måste hitta kläder som trollar bort magen ett tag till med

Magen alltså, inte fostret
  • Zofster
    SSK13 skrev 2015-10-25 22:52:54 följande:
    Jag har också slutat med mina antidepressiva som jag haft i åtta år. Kände av väldigt mycket utsättningssymtom ibörjan men de har kagt sig nu som tur är. Är väldigt gråtmild dock. Svårt att veta vad som är vad nu som gravid!
    Skönt att inte vara ensam med detta, ja hormonerna går ju upp och ner. Sist mådde jag bättre efter ett tag, har bara mått så bra på min medicin att jag saknar den. Konstig nog har jag noll insättning eller utsättning på den här, bara att jag känner effekten har avtagit nu 3 veckor senare.
  • Zofster
    primavolta skrev 2015-10-25 22:20:11 följande:

Hur ska ni här inne göra med kub?

Jag kommer att göra ett kub, är så pass gammal (35) att jag vill veta. Känns som att vi redan innan får sätta oss ner och se över vilka risker vi vill ta, jag vill bara veta så mycket som möjligt den här gången. 
  • Zofster
    aomj skrev 2015-10-25 22:34:06 följande:

Har varit orolig för mina svaga tester med tanke på att jag gått igenom 3 missfall i år. Dom har varit konstant svaga, endast små knappt synbara ökningar. Testade igår morse och det var starkare än mina andra, och så testade jag nyss med typ 2 timmars urin och fick detta, enligt mig, superfina plus. Såhär starkt har jag aldrig fått under någon graviditet!

Men hur är detta test enligt er, starkt? Svagt? Normalt?

Misstänker att mina missfall berott på låga progesteronhalter (tror jag har problem med sköldkörteln) och har tagit progesteronkräm sen jag fick mitt plus. Så tänker om det liksom ökat långsamt innan pga det. Ska defenitivt ringa och be om vul imorgon, har snart sju fullgångna veckor så de borde ju kunna se om där är något.

Håller tummarna att allt ser fint ut!

Har du kollat upp din sköldkörtel (dvs plodprov)? Om inte vill jag pusha dig att göra det snart! Jag som varit stabil på min sköldkörtelmedicin i snart 5 år måste ta blodprover varje månad nu och öka min dos så att jag inte riskerar missfall eller att något händer med fostret.
  • Zofster
    aomj skrev 2015-10-26 09:37:34 följande:
    Tack för ditt svar!! Nej jag har inte det än, vi skulle påbörja vår missfallsutredning typ precis när jag fick reda på att jag var gravid.

Fick tid till ultraljud den 5 november och tänker ta min progesteronkräm flitigt tills dess, men ska försöka få tag på dom som står för min utredning om man snabbt som attans kan få ta ett sköldkörtelprov så de kan kolla det direkt. Annars är väl risken stor att något kommer gå fel :(
    Det ska nog inte vara någon fara, men du kan kolla din sköldkörtel med ett blodprov hos din husläkare. 
  • Zofster
    tiinytoes skrev 2015-10-28 15:53:36 följande:

Ni som gjort tidigt VUL -vad kan man förvänta sig att se i vecka 9-10? Kan man se fostret röra sig? Om det är en eller två?

När jag gjorde VUL med min dotter i v. 10 såg det ut som en fisk som simmade runt där inne Hon flippade omkring och hade sig- superhäftigt att se! Med denna i v.7 var det mest som en minimask med hjärtslag.
  • Zofster

Usch å fy!!! Nu har jag börjat må riktigt ruttet! Trodde jag skulle klara mig ung. lika bra som förra gången då jag visserligen mådde illa men åtminstone aldrig behövde kräkas, men tji fick jag! Dessutom nu i v.9 - trodde det var omkring v.8 som det skulle vara som värst. Eller hur är det nu? Någon som har koll på ung vilken vecka som ska vara "den värsta"? 

• Zofster

Wow! Vilken diskussion. Till En del av oss, jag förstår viljan att kontrollera, speciellt något så pass stort som en graviditet. Men mitt tips är att försöka redan nu att släppa iaf lite på kontrollen. Slappna av och andas. Du kommer inte kunna kontrollera allt som händer med din bebis. Du kommer heller inte kunna kontrollera din förlossning. Om du redan nu släpper lite på det är jag helt övertygad om att det blir lättare för dig.

Själv ligger jag i illamåendeträsket. Hoppas hoppas hoppas att det slutar snart! Känns snarare som det blivit värre än bättre trots att jag gått in i v.10. Magen växer dessutom så snabbt, har tjejkväll ikväll men har inte lust att alla ska få veta så vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt. Kläder passar inte å mina vänner är väääldigt duktiga på att direkt slänga ur sig en "är du gravid?" så fort man inte är med på ett glas vin. 

• Zofster
    Mamma Lotta skrev 2015-11-07 17:31:40 följande:
    Du säger att du inte är rädd för förlossningen, men hur resonerar du om du tex pga dåliga hjärtljud måste akutsnittas alternativt få värkstimulerande pga värksvaghet? Hur skulle du resonera om tex ditt barn drabbas av allvarlig syrebrist och pga detta åldrar sig en CP skada som kräver assistans 24/7? Jag respekterar ditt resonemang, och jag kan förstå att du utifrån dina erfarenheter väljer ett sådant beslut, det är tufft gjort av dig, men jag undrar ändå om du ser alla andra saker som kan gå snett?
    Precis! Det finns ju ett skäl till att dessa "hjälpmedel" finns, oftast är konsekvenserna av att ej ta dem potentiellt värre. Men både jag och i stort sett alla jag pratat med som haft en "plan" för förlossning har ju ganska snabbt insett att den har sin egna plan när man väl är där

Lika som att jag denna graviditet planerar att ha en sån där liten och fin bula! Men tror inte min plan kommer hålla många veckor.
  • Zofster
    En del av oss skrev 2015-11-08 20:39:52 följande:

[quote=75977493][quote-nick]Mamma Lotta skrev 2015-11-08 20:27:47 följande:[/quote-nick]

Kram till dig, kan inte vara roligt att leva med ständig oro! Helt plötsligt så fick vi se en mer ödmjuk sida och den var mycket bättre än den förra! Jag önskar dig innerligt ett stort lycka till!

[/

Tack snälla, behöver er för att fixa detta och jag ber verkligen om ursäkt för mitt hemska humör, fattar inte varför jag blir så för jag gillar inte mig själv så.

Stor kram och lycka till till dig! Du har kommit så här långt. Håller tummarna att det går vägen!
  • Zofster

Förutom illamående, ett humör som går berg-och-dalbana, en näsa som skulle passat bättre på en spårhund, bröst som verkligen inte behövde växa mer och lite småknubbig mage så mår jag alldeles utmärkt

Ska iaf få se blipen igen på onsdag eller torsdag så om det fortfarande är ett hjärta då i v.11 så kommer helt plötsligt det här bli verkligt! Har iaf för mig att ett hjärta på ultraljud i den veckan är ung lika säkert som att man gått över 12 veckor.

• Zofster
    tiinytoes skrev 2015-11-08 22:35:52 följande:

Verkar som att stämningen är lite bättre här inne nu? Tänkte lämna tråden men höll mig borta några dagar.. får väl se. Idag har vi iaf berättat för våra familjer. Så skönt :) vecka 11 nu (10+2) och det börjar bli svårt att dölja bulan.. har ni andra börjat få mage än? :)

Suck ja, men den där fula som det bara ser ut som att man är knubbig än så länge. Mammabyxor beställda
  • Zofster

Kommit på att te på färsk ingefära hjälper mot mitt illamående. Stort tips för er att testa! 

Idag (typiskt- fredag den 13de!) ska vi in på ultraljud, så ska bli kul att se hur det går med grynet! Skulle vara lite typiskt om något är fel då jag dessutom nyss fått hem en stor laddning mammakläder. Blir iaf skönt att slippa att gå och dra upp byxorna som halkar ner och i linnena som halkar upp hela tiden!

• Zofster
    tofslan skrev 2015-11-13 14:44:24 följande:
    Jag köpte faktiskt färsk ingefära igår eftersom jag läst att det är bra mot illamående! Men hur gör man thé av det?
    Skala och skär i tunna skivor, låt dra sig i tevattnet alt koka upp vatten med ingefäran i. Svårt att säga hur mycket du ska ha, jag brukar ha en bit ung lika stor som min tumme till 1-2 koppar.
Svar på tråden Junibebisar 2016