• SSK13

Junibebisar 2016

Hej! Jag har precis fått positivt test och är i vecka 5 :) Hoppar gärna in här!

Har en flicka på nyss fyra år fyllda, BF 29-30 juni, jobbar som sjuksköterska.

• SSK13

Hej tjejer, har lite lugnande info!

Jag är sjuksköterska och har läst en kurs om obstretrik och gynekologi. Har precis börjat läsa om kurslitteraturen då det känns ännu mer intressant nu som gravid :)

Det står att det är ovanligt att se graviditeten så tidigt som i vecka 6, så ni som gjort VUL, andas ut och gör om det i vecka 8-9 då det med större säkerhet syns!

Vet inte vad du hette, men du som gjorde VUL där läkaren inte såg någonting men du ändå fick positiva graviditetstest, det är säkert för tidigt att se något ännu! Don't give up :)

• SSK13
    Jensan911 skrev 2015-10-25 12:11:04 följande:
    Min lilla älskling vecka 7+6 (i fredags). Armar och ben och ett hjärta som slog. Vilken enorm kärlek man redan känner till detta lilla knyte!
    Vackert! 
  • SSK13
    ntmas skrev 2015-10-25 12:34:50 följande:

Hej!
    Hoppar in här efter att plussat imorse! Vårt första barn!
    Enligt appen är bf den 21/6
    Är i v. 5+4 :)

Jippie! Grattis! 
  • SSK13
    ntmas skrev 2015-10-25 15:47:14 följande:

När har ni fått tid till ert första besök hos barnmorskan? :)

Jag tänkte ringa i vecka 7. Är i vecka 5 nu. Med min dotter ringde jag samma dag som jag plussade, vet inte varför men jag känner mig inte så stressad att boka tid ännu :)

Tänkte passa på att boka in VUL då också :)

• SSK13
    Zofster skrev 2015-10-25 21:57:54 följande:

Jag börjar få det jättesvårt att dölja det, magen börjar redan svullna och jag har helt klart gått upp i vikt . Är det så med andra barnet att det växer till ännu fortare?

Det tillsammans med mycket nyfikna väninnor (herregud kan knappt ej dricka en kväll utan att de frågar) gör att jag har lite svårt att dölja detta även om jag åtminstone vill göra det till efter KUB. 

Någon med bra tips eller bra ursäkter?
    Måste hitta kläder som trollar bort magen ett tag till med

Barnet i sig växer inte fortare men däremot livmodern. Den har ju varit med förr och kan expandera fortare :)
  • SSK13
    primavolta skrev 2015-10-25 22:21:18 följande:
    Är det vul i samband med kub eller får man göra det av andra anledningar?

Jag tänkte gå till en privat mödravård där jag haft praktik. De har så man kan betala om man vill göra ett VUL :) Om det skulle vara medicinskt berättigat som pga smärtor eller blödning får man det gratis men jag är mest nyfiken ... :)

KUB görs bara på kvinnor 33 +. Jag är 25 år så inget KUB för mig. Tror procentsatsen för att få ett barn med downs syndrom i min ålder är mindre än 0,5 % så jag är inte särskilt orolig.

• SSK13
    Zofster skrev 2015-10-25 21:32:41 följande:

Hej alla! 
    Nu känner jag mig redo att vara med här om det går fint. I mars hade jag ett missfall och även den här graviditeten har känts lite uppåt och neråt men nu verkar alla hormoner vara där och fick se ett litet tickande hjärta för en vecka sedan :). 

Så har Bf 10 juni med andra barnet, har en dotter på 6 år.

Jag vet att jag borde säga att jag är jätteglad, men den här har varit jobbigare än jag trott. Jag har valt att sluta med min antidepressiva medicin och har det ibland tufft att hålla ångan uppe, idag har dock varit en riktigt bra dag så det kanske har ställt om sig nu!

När jag mår som mest skit/illa/stressad och hormonerna går bergochdalbana så känns det på något sätt lättare att jag vet (då vi oavsett hur det går kommit fram till att "this is it") att det här är sista gången jag kommer behöva må så här! 

Jag har också slutat med mina antidepressiva som jag haft i åtta år. Kände av väldigt mycket utsättningssymtom ibörjan men de har kagt sig nu som tur är. Är väldigt gråtmild dock. Svårt att veta vad som är vad nu som gravid!
  • SSK13
    Lunda skrev 2015-10-26 07:40:38 följande:

Någon mer av er som har barn innan som känner större oro i denna graviditeten?

Jag trodde man skulle känna sig lugnare när man reder gjort det en gång förut men istället är jag jätte orolig.

Försöker minnas vad jag hade för symtom med dottern och jämför. Men grejen är att jag har inga symtom alls mer än ömma bröst. Hade massa symtom med dottern.

Är så nojjig och blir samtidigt så trött på mig själv. Jag vill bara kunna njuta. Men det kommer väl :)

Jag tänker att man kanske är mer orolig när man redan har ett barnför att man vet vad för fint som kommer ut ur graviditeten? :) Jag är också lite mer orolig denna gången. Förra gången fanns inte missfall på kartan typ!
  • SSK13
    Höll på att bli avslöjad i affären nyss... Köpte en gravidtidning och så stod min storebror bara en kund bakom mig i kön! Packade ner den illa kvickt! Hehe :)

På lördag ska vi på kalas på min mans sida, då kommer vi berätta för dem. Min man är så himla sugen på att berätta, jag vill helst vänta. Men han får berätta för sin halva iaf :)
Svar på tråden Junibebisar 2016