• Taiga

Junibebisar 2016

Jag plussade förra veckan, har BF 20/6. Första barnet för mig och sambon, Vi är 29 båda två. Skräckblandad förtjusning detta... 

• Taiga
    valpis85 skrev 2015-10-21 12:28:28 följande:

Det kommer inte allt för ofta, tycker det är mest när jag Bajsar och tar i, rosa lite i flygning eller på pappret. Inget från rumpan det har jag med så inte där ifrån, inget rött och inget ont och inga klumpar

Tar du i mycket? Det är inte så att du spräcker något ytligt blodkärl när du krystar? 
  • Taiga
    Auroraja skrev 2015-10-21 14:42:27 följande:

Har oxå BF 20 juni, :)

Kul! Vi får ha race.... ;)
  • Taiga
    Orkide skrev 2015-10-21 22:11:36 följande:

Är det bara jag som inte har något symtom förutom eventuellt trötthet (v6, 5+1). Bör jag vara orolig? :-/

Vissa känner ingenting. Alla är olika! Finns ju t om de som inte vetat att de var gravida förrän förlossning....
  • Taiga
    JaninaH skrev 2015-10-22 18:49:25 följande:

ingen som reagerade eller citerade det jag skrev, jag som behövde stöd.. lite uppmuntran, jag är så sjukt orolig..

Det är svårt att veta vad man ska säga när man inte har så bra kunskap om det medicinska möjligtvis. Det verkar dock helt normalt att ägget tar ca 1 vecka på sig från befruktning innan det fäster, så jag tror du har räknat fel (Vilket då är positivt, om jag förstått rätt). Det tar ett tag för ägget att vanda genom äggledaren, och sedan hitta en bra plats i livmodern.
  • Taiga
    aprilbebisen skrev 2015-10-23 12:40:14 följande:
    Förstår att det känns jobbigt, fick göra en abort i början på augusti då ma konstaterades.. Skulle vart i v 12+ men bebisen hade stannat av i vecka 7+.

Jag fick veta igår att jag är gravid igen och ska på inskrivning om en månad. Kommer då va vi vecka 9 ca men ska kolla på gyn om jag kan få göra ett tidigt ul där innan typ vecka 7-8 för att se så det är ok.. 

Gjorde tidigt ul på gyn med andra barnet och då såg man en liten böna med tickande hjärta.. Ringde bara och förklarade att jag var orolig så fick jag en tid i vecka 6+ så borde fungera :)
    Jag måste fråga, hur funkar sånt där? Jag ska på hälsosamtal i Nov, sedan inskrivning. Första grav för mig. Det jag kan läsa mig till så får jag UL i v 17 typ, men hur vet man om det är MA innan? Jag är helhispig att jag ska behöva gå runt med ett dött foster ända till v 17, eftersom de inte kollar något innan den veckan. 
  • Taiga
    julmen skrev 2015-10-23 13:04:49 följande:
    Jag har inte fått missfall, men vad jag förstått märker man det oftast. Sjävklart kan det uppstå andra saker också som visas på UL, men i dem flesta fall är ju allt som det ska. Prata med din BM om du känner dig orolig!

Jag gjorde under förra graviditeten tidigt ultraljud i v.9 (8+4) och då kan man se hjärtat slå, och slipper vänta till v.12 med att oroa sig. Ska göra samma sak denna gång också och det känns jätteskönt. Jag gick till privat klinik i Uppsala, där jag även går på gynbesök så var inte dyrt på något sätt. 
    Fast jag får ju inget i v12 heller, om jag förstått det rätt. Vill jag göra ett privat här kostar det 1000 spänn.
  • Taiga
    aprilbebisen skrev 2015-10-23 13:38:53 följande:
    Om du menar hur man vet att man har fått ma? Det märkte inte jag direkt fick ytters lite rosa på pappret en gång efter sex sen typ 10 timmar senare kom lite mer rosa.. så åkte till gyn även om dom sa på 1177 att det förmodligen vart så för man har sköra slemhinnor under graviditet. 
    Så gjorde dom en vanligt ul eftersom jag skulle vara i 12 + men så fick dom göra vaginalt då fostret inte var i 12 + och det visade sig att det hade dött i vecka 7.

Min kropp fortsatte att tro att det va gravid och mådde illa som vanligt va koma trött mm.. 

Vill man kolla innan så kan man boka privat ul eller göra kub om man vill det (inte hos alla kommuner) men annars får man vänta till vecka 18-20 ca för RUL :)

Vill bara vara tydlig med en sak att det är vanligt att blöda under graviditeten för man har sköra slemhinnor. Jag hade dock inte gjort det mina två andra graviditeter men har kompisar som blödit i hela sina och dom har fått fullt friska barn :)
    Aha, men då fanns det någon slags indikation på ma innan (det rosa på  pappret). Jag såg skräckscenarion rulla förbi om att jag skulle gå till vecka 18 med ett dött foster och inte ha en aning. Jag får inte göra KUB heller tyvärr. Privata UL verkar vara pissdyrt här också.
  • Taiga
    Sussil skrev 2015-10-24 20:20:15 följande:

Är i vecka 7 nu och mår illa hela tiden och är extremt trött. Finns det någon här som blivit sjukskriven pga detta? Mår illa 80 % av min vakna tid. Jobbar som lärare och vet inte hur det här skall gå. Kommer jag att orka.

Du kan ju kolla om du kan bli sjuksriven en vecka eller två, korta perioder brukar inte vara något problem vad jag förstått det som. Så kanske du mår bättre sen :)
    Jag mår inte illa eller har någon trötthet nu, det drar lite i tjejmagen ibland och brösten är ömma på sidorna typ.
  • Taiga
    Lutetzia skrev 2015-10-25 13:11:15 följande:

Oj vilken debatt det varit här. Har läst ikapp just. Fick en liten klump i magen, trots att jag inte skrivit så mycket om min oro för mf/ma. Tycker det är orättvist mot de andra i gruppen som skrivit om sin oro att de ska känna sig ovälkomna. Har i tidigare graviditeten (som tyvärr inte gått vägen) också varit med i liknande grupper och alltid funnit dem som väldigt stöttande oavsett vad som skrivits, och att alla har stöttat varann i glädje och sorg. Hoppas att den här gruppen också kan bli så.

Jag tror det ingår liksom i dessa typer av trådars livcykel.. Var nån för några sidor sedan som sade att det alltid blir såhär, att man pratar om missfall och dylikt i början, sen övergår ju det (naturligt) till nästa grej. Tror absolut denna tråden kommer bli mysig också! Jag tycker det är fint att man kan prata om allt, inte bara det roliga. Snart sitter vi och diskuterar sparkar, foglossningar och namn! :)
Svar på tråden Junibebisar 2016