Inlägg från: Velveteen |Visa alla inlägg
  • Velveteen

Junibebisar 2016

Hej!
    Jag hoppar gärna in i den här tråden, om det går bra!
    Har BF satt till 1/6 och vi gjorde IVF så då ändrar man inte datumet under resans gång. Barnet kan ju komma redan i maj men jag hoppas på 1 juni! Är vårt andra barn. Gjorde inte KUB/NUPP eftersom vi bor i Halland och vi inte orkade/hann åka till två olika orter i Skåne för att göra det landstingsfinansierat och vi inte heller ville göra det på privat klinik. Är i v 15+0 i morgon. Har varit svullen om magen i princip sedan start men jag är lite mullig redan i vanliga fall så brukar ha rymliga kläder

• Velveteen

Är i ca v 15 och känner också en massa "fladder"/rörelser i livmodern! Vet inte när jag började känna det med första barnet, men känns tidigt, men det är bara att tacka och vara glad att det känns!

• Velveteen
    bryrmiginte skrev 2015-12-15 17:01:24 följande:

Jag är nu i v 15 (14+4) och tycker jag känner rörelser i magen :o är de ens möjligt att de är fostret såhär tidigt? Inte kännt denna käsla förrut. (Första barnet )

Samma sak här, är snart i 16+0 och har känt det i ett par dagar, fast är andra barnet. Så det är väldigt tidigt för dig i så fall, de brukar väl säga runt v 20. Men när du känner det tror jag inte du kan misstolka det. Om du är stilla brukar det kännas mest sägs det, fast det stämmer inte på mig
  • Velveteen

Hej!

Just gjort RUL! Är i v 19. Inte direkt så att vi tjoade och skojade i undersökningsrummet utan var mer tysta och nervösa innan vi sett det viktigaste på skärmen och kunde pusta ut lite. Allt såg bra ut och eftersom vi gjort IVF så ändras inte datumet utan det är fortfarande1/6 och det stämde också med mätningarna.

Allmänt intressant att veta var att sköterskan sa att 1 mm motsvarar 2 dagar, så håller hon ultraljudsapparaten lite snett så den mäter 1 mm fel på exempelvis skallen så kan BF flyttas fram eller tillbaka 2 dagar. (Men görs som sagt inte i vårt fall.)

Överlag så är min mage fortfarande svullen samt börjar puta ut där nere där livmodern växer. Livmodern är halvvägs upp till naveln nu känner jag. Jag har varit täppt i näsan ett par dagar och stämmer ju med att man ska få svullna slemhinnor. Tar saltvattenspray ibland på nätterna och det hjälper bra. Har lite ont i trakten av svanskotan från och till men åkte bil i 6 timmar igår utan att känna så mycket så hoppas det inte försämras.

• Velveteen

Jag är i vecka 22 nu och har i flera nätter haft stark, brännande klåda. Ibland är jag uppe två timmar på natten och bara kliar mig. Jag kliar kraftigt och det går över, men bara i 10-20 sekunder, sen börjar det om... När jag googlat kommer info om "graviditetsklåda" som beror på att gallan och levern inte fungerar riktigt utan det går ut gallsyror i blodet som skapar klådan. Jag har tänkt att ringa mödravården i morgon för att se om jag kan få tid för blodprov som kan påvisa gallsyror. Men i natt så kliade det knappt nåt! Skönt, men jag vill inte ringa Mödravården i onödan så jag börjar fundera om det är något annat? Ex att jag tar kalcium eller järntillskott på kvällen. Någon annan som har klåda på kvällar och nätter?

• Velveteen

Hej, är i vecka 23 nu. Känner ett par sparkar varje dag men absolut inte ofta under dagen, ibland dröjer det ända till kvällen. Blir jag orolig lyssnar jag med ett stetoskop som jag har hemma, då hör jag det lilla hjärtat picka på för fullt!

• Velveteen

Jag har gått upp 5 kg sedan jag påbörjade min IVF. Själva hormonbehandlingen går jag alltid upp 1,5 kg av. Jag tycker det är okej. Vissa dar ser  folk inte att jag är gravid, andra dagar tror de att jag är i 7:e månaden! Beror helt på vad jag har på mig! Gravidbyxor gör att jag ser mycket större ut... Jag äter relativt nyttig vegetarisk mat men äter även något onyttigt varje dag som glass, godis, bullar etc. Har inga restriktioner, försöker inte hålla igen. Gick upp 10 kg med min förra graviditet och åt så då med.

• Velveteen
    Gweny skrev 2016-02-03 10:30:11 följande:

Jag gick också upp av det. Plus från min hypo som gjort mig överviktig. Så hoppas jag inte lägger på så mycket under denna graviditet. Tufft för kroppen.

Jag har också hypo, så jag tänker att man kan vara känsligare för hormonbehandlingar då. Men har ju inte fått det bekräftat av läkare, att det hänger ihop.
  • Velveteen

På tal om att berätta för ens barn att det ska bli syskon, det är ju mer uppenbart nu när magen är stor och många kompisar har småsyskon. Men vi läser och tittar på bilderna i "Ett barn blir till" (Lennart Nilsson/Lars Hamberger). Är ju en vuxenbok med bilder både på foster i olika åldrar och på blodiga förlossningar och mammor som ser allt annat än glada ut under värkarbetet. Men dottern är intresserad och blir inte skrämd av bilderna. Hon vill gärna titta länge på dem och ställa många frågor. Hon är snart 4,5.

Svar på tråden Junibebisar 2016