• Ajvar

Junibebisar 2016

knutten skrev 2015-11-16 18:11:17 följande:

Ibland blir man så orolig att allt inte är bra! Jag har ju inte så mycket symtom, knappt inte mått illa alls.. Och en vecka kvar till UL! Någon som gjort VUL/UL som känner igen sig, och att allt faktiskt va bra iaf?

Im with ya! Mår som en prins och är inte alls tacksam för det. Skitorolig faktiskt. Tidigt UL (v9) på torsdag.. Rädd att kroppen bara lurats.
  • Ajvar
    lisafisa22 skrev 2015-11-20 09:39:59 följande:
    Grattis! Skönt att passera v.13 målet :) !
    Nån som orkar förklara det där med v12? Minskar missfallsrisken efter 12+0 eller 13+1 eller vad gäller? Haha
  • Ajvar
    Jensan911 skrev 2015-11-23 09:57:02 följande:
    Håller med dig om båda sakerna! Tröttsamt när vissa rycker på axlarna och menar att graviditetsillamående är så vanligt. De flesta i min omgivning fick i alla fall upp ögonen om att det var lite värre än så när jag blev inlagd med dropp!

Min mamma kräktes också till vecka 20 så det har jag ställt in mig på haha! Jag mår inget vidare, kan gå ett par dagar utan att jag spyr, men illamåendet försvinner ju inte för det... Kräktes rejält vid 5 imorse, har tagit dagens andra lergigan och ska på inskrivning hos barnmorskan om en halvtimme! Tar med mig en kräkpåse var jag än går för säkerhetsskull
    Usch vad ni måste må! :( det får mig att bli väldigt mer ödmjuk i min graviditet som jag först betvivlade tom ultraljudet i förra veckan (v9). Jag är väldigt tacksam att slippa allt ni går igenom. Skickar en stor styrkekram och hoppas att det bara säger klick så ni kan få njuta lite av att vara gravida <3
  • Ajvar
    Taiga skrev 2015-12-02 08:23:50 följande:
    Jag är 11+3 och på morgonen det syns det bara lite om man vet var man ska kolla.. Men på kvällarna är jag så svullen så jag ser ut som jag ska ha trillingar :S 

**

Någon annan här som har lite symptom/inga alls? Jag har ju aldrig mått illa, har ingen växtvärk i livmodern längre, Har bara lite större bröst än vanligt och är svullen om magen på kvällarna.. Blir ju helt nervös att det hänt något, känner mig helt ogravid. Trots 2 gravtest med starka plus och ingen mens så kan jag få för mig att jag är nog inte gravid ändå, det är säkert bara lite cancer eller nåt :S
    Inget illamående, ingen högre puls, inget speciellt sug (äter allt som vanligt hehe), inte känslig för dofter, inte osugen på kaffe, inget behov av att äta direkt på morgonen.. inga symptom alls här heller och är i 10+2. Såg dock hjärtat slå fint i 8+4 så något bevis har jag iaf fått. Förstår att det suger att ha enorma gravidvesvär men jag önskar jag iaf kunde få känns något.. Känner du likadant?
    Men vad skriver du om cancer?! Skrev du fel?
  • Ajvar
    Micajin skrev 2016-01-07 13:11:13 följande:

Går in i vecka 16 idag! Har börjat få mage och går knappt att dölja även om jag har pösiga kläder. Tänkte vänta med att berätta tills RuL är gjort vilket är den 28/1!

Vi tänkte ta reda på kön, hur har ni andra gjort?

Jag har också rul 28/1 och är i 15+2 idag :). Magen kom som en nyårspresent här så jag berättade lite smått på jobbet idag :). Känns skönt. Var i Spanien över nyår och shoppade loss på Primark, dom hade såå grymma gravidunderkläder (strumpbyxor, tights, trosor, bh-ar).
    Vi kan inte hålla oss, ska kolla kön på RUL :).
  • Ajvar
    Micajin skrev 2016-01-14 10:21:22 följande:

Går in i vecka 17+0 idag. Någon mer som går in i vecka 17 idag? Har Bf den 29/6 :)

Om du gjort 17 hela veckor så skulle jag nog räkna dig som v18, åtminstone från imorgon då du är i 17+1! :)
    Jag är i vecka 17 men bara 16+2 idag :)
  • Ajvar
    Ajvar skrev 2016-01-14 10:45:28 följande:
    Om du gjort 17 hela veckor så skulle jag nog räkna dig som v18, åtminstone från imorgon då du är i 17+1! :)
    Jag är i vecka 17 men bara 16+2 idag :)
    Eller du kanske skrev fel? Du går in i 17 med 16+0 idag? Har bf 27/6 och är alltså bara två dagar innan dig :)
  • Ajvar

17+1 idag och nu har dödens hunger slagit till. Jag vill bara trycka pasta ner i magen, gahhh! Någon annan med samma bekymmer? Ställde mig på vågen och såg härliga 8kg+ också, inte konstigt..

• Ajvar

Tjohoo, RUL igår med en galen liten grabb som inte var blyg att visa snorren för fem öre. Blev framflyttade en hel vecka så vips var man i 19+3 :). Har också moderkakan i framvägg men tycker mig kunna urskilja rörelser lite varje dag faktiskt. Inatt låg jag vaken i timmar med en steeeenhård klump på magen, under naveln typ. kan det varit någon sammandragning? Nån som vet?

• Ajvar
    caroline1986 skrev 2016-02-05 10:36:30 följande:

I den andra tråden är vi 76 st! Jag hoppas att vi kan bli många i den nya med! Är toppen med en grupp där man kan fråga om allt, prata barnkläder, namn, oroligheter och frågor om försäkringskassan m.m gå med i gruppen nu

juni mammor 2016

Hittar bara "juni mamas 2016" med 200+ medlemmar. Är det den?
    Syns det i mitt flöde att jag går med i grupper tro? Har inte riktigt tänkt att gå live med nyheten på sociala medier nämligen..
  • Ajvar
    gr0 skrev 2016-02-11 09:30:19 följande:

Hur mår ni om morgonen? Jag är förvisso ingen morgonmänniska och har aldrig varit pigg på morgonen men det här är helt hemskt. Jag vaknar och stiger upp som jag ska och får i mej frukost men jag är helt slut i hela kroppen, har även hjärtklappning och krånglig mage och det mesta känns bara hemskt. Måste ofta vila lite efter frukosten.

Jag käkar järntabletter och har blivit lite piggare över lag, men fram till lunch är jag som levande död. Tur jag har flextid på jobbet.

Tvärtom för mig! Är uppe halv 6 och lägger mig senast 21 varje dag. Kämpar verkligen för att hålla mig vaken hela kvällarna.
  • Ajvar
    Elenius skrev 2016-02-20 22:24:11 följande:

Kan ni förklara hur sammandragningar känns? :)

Jag brukar tänka att det känns som när man får kramp i vaden fast utan smärtan.. Musklerna liksom spänner i magen och den blir stenhård, men man kan inte slappna av. Jag är i 22+4 och får det någon gång varje dag i princip, men jag tror inte det är farligt. Mer kroppen som övar sa BM.
  • Ajvar
    MissStrawberry skrev 2016-03-05 15:17:25 följande:

Har nu läst igenom mer av tråden och det var kul att se att det är fler än vi som lyckats ta sig hit med hjälp av IVF. Är så tacksam för att de verkligen finns bra hjälp att få vid ofrivillig barnlöshet i Sverige :)

Tänkte på det här med föräldrautbildning ni skrev om, är det bara jag som blivit väldigt besviken på det som erbjuds? Här är det endast typ en längre träff/utbildning och alltså inte flera träffar innan och efter barnet. Hade hoppats på en chans att lära känna fler i området där vi bor för att sen ha någon nära att kunna fika, promenera eller gå på öppna förskolan med när man är ledig sen. De ordnade en träff i början av graviditeten också, typ vecka 8 tror jag vi va där och va totalt värdelöst! Två timmar och lärde mig att jag ej ska röka och dricka typ..... Så skippar nog även det här. :/

Jag pratade faktiskt med barnmorskan om det och hon sa - som alla mina vänner med barn - att vänner och föräldragrupper ordnas på BVC snarare än MVC! Med andra ord ska man satsa på ett MVC så nära dom möjligt och hoppas att andra gör likadant så ska det lösa sig :).
  • Ajvar
    annieh897 skrev 2016-03-12 14:18:14 följande:

Hur tänker ni ang att färga håret som gravid? Det är ju inget som man avråds från så vitt jag vet men har läst att bl a i Danmark så avråds gravida från det. Frågade min frisör som sa att om det var farligt skulle frisörer inte få jobba med att färga hår när de är gravida. Känner mig ändå tveksam... Men börjar se risig ut i håret :p

Jag som blondin som varit brunett i de senaste 7 åren måste färga för att inte se galen ut. Slängde mig på färgen efter vecka 12 nån gång men försöker hålla ut in i det sista varje gång, färgat totalt två gånger under grav och kommer behöva en omgång till innan bebis kommer (juni). Känns såklart inte jättekul men alternativet är att raka av alltihop, allvarligt.. Kan ju inte gå med hälften blondt och resten brunt, hehe.
    Hört att frisörer ska ha skonsammare färger men färgen jag använder är köpt hos min frissa (köper alltid ett lager) så hon kommer ju liksom använda samma som mig om jag går dit..
    Äh jag vet inte, samvetet får avgöra bara. Håller ut ett par veckor till innan jag kör sista färgen innan hans ankomst.
  • Ajvar
    UK Jennie skrev 2016-05-10 07:29:13 följande:
    Later harligt

Jag gjorde likadant med forsta barnet, jobbade fram till forlossningen. Jag gillar mitt jobb och har haft valdigt bra graviditeter. Och sa far man mer tid efterat med bebisen. Fast helt arligt sa langtar jag massor till ledighet nu!

Jag vet inte hur det ar i Sverige, jag bor i UK och har far man jobba hur lange man vill. Later lite frustrerande att masta sluta v 37 i Norge, men det ar val for att skydda mammans valbefinnande.
    Jag kör också in i kaklet, bf måndag 20juni och slutar motvilligt fredag 17 juni men hade jobbat ännu längre om jag hade något slags facit på hur det ska gå. Är ganska övertygad (magkänsla) om att bebis stannar tills han blir vräkt så jag är hellre på jobbet och stånkar bland mina härliga kollegor än ensam hemma i flera veckor..
Svar på tråden Junibebisar 2016