• Pira

Junibebisar 2016

Hej,

Jag hoppar gärna in i tråden också :)

Är i v23, väntar tredje barnet med några års mellanrum, så nu blir det till att börja om igen :)

Jag har läst era inlägg om sjukskrivningar, sammandragningar, stress och så vidare. Känner ingen allt det där. Dels är jag sjukskriven (blev det tidigt för foglossning vilket innebar att jag hade svårt att gå). Det har varit tufft eftersom jag är en aktiv person, men jag har fått underhålla mig själv om dagarna. Vad gäller sammandragningar så kommer dem så fort jag är lite mer aktiv, alltså typ går i affären. En natt höll de på i flera timmar så vi fick åka in och kolla tappen. Men det såg bra ut.

Finns det några gravida mammor i Göteborgs-trakten här? Vore roligt om man kunde träffas och lära känna andra :)

• Pira
    Kristalii skrev 2016-03-04 08:41:48 följande:
    Jag gillar inte alls Niferex. Jag blir hård i magen. Förstoppad... Och i graviditet nr två gick inte järnvärdet upp så mycket heller. Duroferon funkar bättre på mig och även magen funkar bättre.

Det finns en tredje variant som heter nånting på Hem.

En kompis som är dietist har sagt vid något tillfälle att olika personer tar upp olika järn olika bra.

Men om du bara tagit ett par tabletter hade jag provat lite till. För mig tar det några dagar/upp till en vecka innan det får effekt.
    Jag äter också dureferon. Magen funkar si så där men det beror väl på att jag har lägre ämnesomsättning just nu (sköldkörteln). 
  • Pira
    bryrmiginte skrev 2016-03-03 21:34:23 följande:

Ska ni som väntar första barnet gå på föräldrarkurs? Ni som varit på de innan får gärna berätta vad ni tyckte om de :)

Vi/jag skulle gärna vilja gå för att lära känna fler gravida, det är några år emellan dem, får se om det finns något :)
    Här delar jag med mig av tankar kring graviditet och annat. Välkommen! egosidan.blogg.se/
  • Pira
    Surprisebaby skrev 2016-03-04 12:11:42 följande:

Anastacia1980; ja det blir nog bra oavsett datum förhoppningsvis :)

Är min första graviditet. Är livrädd för att spricka hela vägen.. Funderar över om jag borde försöka få kejsarsnitt istället. Ni som fött barn tidigare, hur upplever ni att sexet var efter graviditeten? Blir det inte lika bra efter? Känns som en lite pinsam fråga, men det är väl fullt naturligt att ha den funderingen känns det som.

Sexet blir detsamma så länge man vill, höll jag på att säga. En del pratar om knipövningar och det hjälper nog. När man väl ska ha det efteråt (det tar ju ett tag eftersom man blöder) så finns det ingen anledning till att det ska bli sämre. :)
    Här delar jag med mig av tankar kring graviditet och annat. Välkommen! egosidan.blogg.se/
  • Pira
    ebe91 skrev 2016-03-04 16:40:41 följande:

Än så länge slipper jag järntillskott, hade 122 sist jag kollade och min barnmorska tyckte jag skulle börja men avvaktar ändå (hade kring 130 när jag väntade sonen utan järntillskott).

Ang sexlivet efter förlossning; för mig har det blivit bättre! Men det är för att jag återfunnit min sexlust. Efter att ha käkat p-piller i 8 år var den typ spårlöst borta. Blev gravid månaden efter pillerstopp och graviditetshormonerna har alltid minskat min sexlust, så efter förlossningen hade jag ett sug jag aldrig upplevt tidigare - vilket gjorde att jag njöt mer. Tror vi väntade kring 7 veckor innan vi tordes, men då blev jag klippt i samband med förlossningen så de fick sy ganska mycket. Men det läkte finfint och har inga problem idag, även om jag själv vet att jag borde ha tagit tag i detdär med knipövningar...

Jag gick med bra hb, mellan 129-140 men det visade sig att värdet på blodet var sämre (så kallad anemi) men jag var trött också (detta var innan jag var gravid). Du kanske känner dig pigg, vilket är bra och då är det inget att fundera över. Ville bara säga det :)
  • Pira
    Mamma Lotta skrev 2016-03-05 19:11:52 följande:
    Tror att det är olika i olika kommuner, här erbjuds alla som vill att vara med i föräldragrupp redan under graviditeten ( vår börjar nu på tisdag) och i andra kommuner är det enbart för första gångs föräldrar. Våra grupper har sedan möjlighet till babymassage ihop och ibland följs det upp med en träff när alla fått
    På vår mvc kan man skriva upp sig i olika pärmar om man vill delta i amningsgrupper och så vidare. Det hade varit roligt att "bara" vara i en grupp för gravida för att umgås :)
  • Pira
    Millemupp skrev 2016-03-05 23:13:58 följande:

Magen börjar bli märkbart större nu, och jag börjar fundera på vårjacka... Hur gör ni andra? Var kan man köpa bra gravidkläder? Köpte en del förra omgången som jag har kvar, men är ju kul med nåt nytt. Enda stället jag känner till är H&M, och där har jag handlat det mesta eftersom jag vill kunna prova innan köp.

Mina jackor har inte gått att stänga på länge, möjligtvis dunjackan men det är precis. Jag har promt bestämt mig för att inte köpa någon ny (större) utan får gå med det jag har. Har börjat lite med min skinnjacka och då har jag en halsduk över magen :)
  • Pira

Läste i en annan tråd att det finns facebook-sidor som används mer flitigt än Familjeliv nu förtiden? Är ni med i sådana grupper?

• Pira
    Mamma Lotta skrev 2016-03-07 00:49:21 följande:
    Det finns en relativt nystartad grupp/sida på Facebook, juni mammor 2016 är du intresserad av att vara med i gruppen så adda och pma mig på Facebook Lotta Isberg Larsson
    Tack för svar :)
  • Pira
    annieh897 skrev 2016-03-08 20:00:28 följande:

Vad har ni i blodtryck? Jag ligger runt 90/60 (ibland precis över, ibland under) och jag funderar på hur stor del av mina extrema orkeslöshet som beror på det. Jag hade järnbrist och fick järndropp i torsdags men är inte ett dugg piggare.

Just nu vet jag inte, men jag brukar ligga på 130/65. Sen har har jag haft högt blodtryck, som vid havandeskapsförgiftning och det är ju inte heller bra. 

Jag kommer nog behöva börja med mitt järn igen sedan (haft bra blodtryck) med låga järnvärden, inte själva hb:t utan värdet på blodet kan man säga. Men tabletterna gör att jag inte kan sköta magen  just nu ;)
Svar på tråden Junibebisar 2016