• Minerva

Junibebisar 2016

gr0 skrev 2015-11-24 21:37:12 följande:

Jag har inte skrivit här tidigare men är i v 13 och väntar första barnet efter två MA tidigare i år. Jag har gjort två UL den här graviditeten, det senaste i v 11 och allt såg bra ut, blev t o m framflyttad förvånande nog, trodde det skulle bli tvärtom.

Men jag undrar över lite över alla som ser sprattlande foster på tidiga UL.. Jag såg inga rörelser alls mer än att jag förstod att fostret hade vänt på sig från två veckor tidigare. Jag fick väldigt korta UL och hade svårt att fatta vad som var vad så jag kanske missade ev rörelser eller syns det väldigt tydligt?

Vår sov/vilade igår (vecka 11) så först låg den helt stilla bara, hjärtat slog fint. Sen mätte gyn lite och förklarade vad som var vad på ultraljudsbilden (hinnor, navelsträng osv). Och under tiden hann den lille vakna och började då sprattla, syntes tydligt. Så har du fått snabba ultraljud så kanske fostret inte hunnit vakna till.
  • Minerva
    Liinaa91 skrev 2016-07-05 20:13:44 följande:
    Känner igen mig! Måste pumpa och ge i flaska för det gör så himla ont och han får inte riktigt tag i bröstet. Kommer bli en jobbig period tills han blir van
    Tipsar er om amningsnapp, hade gett upp amningen om det inte vore för nappen (sitter som ett silikonskydd över bröstvårtan). Fick jättesåriga bröstvårtor, jag grät, bebis skrek och släppte hela tiden, fick inte ett bra tag. Lillan är 3 veckor nu och vi ammar utan nappen, såren har fått läka i fred, inga nya har uppkommit och bebisen har lärt sig att ta ett stort grepp.

Finns att köpa på Apoteket i 3 olika storlekar!
  • Minerva
    Liinaa91 skrev 2016-07-06 17:18:22 följande:
    Det måste jag prova!! Det är jobbigt att pumpa och försöker amma samtidigt men då tar han inte tag och brösten läker ej. Hur länge använder man den? Det strular inte med amningen när man tar bort den?
    Ja prova, den som kommit på nappen borde få nån form av pris! Jag använde nappen vid alla amningstillfällen i en vecka ungefär, tills såren läkt helt. Då började jag att vänja av vid nappen. Fick tips av vår BVC sköterska att påbörja amningen med napp sen avbryta och ta bort den. Funkade jättebra för då fortsatte bebisen med bra grepp utan napp! Så gjorde vi så några dagar tills både lillan och brösten vant sig, sen slutade vi helt. Har en vän som använde nappen i ca en månad och en i över ett år så man kan nog göra lite som man vill och vad som funkar för en själv :)

Kan också tipsa om multi-mam kompresser, är supersköna för de svalkar jätteskönt och lindrar smärtan från såren!
  • Minerva
    Liinaa91 skrev 2016-07-06 22:55:28 följande:
    Du är en ängel! Va och köpte nappen innan och så skönt det var att amma! Ja kompresserna hörde jag talas om men försent hade redan köpt en salva. Men jaja den funkar också, tips smörj er med bröstmjölken den har en lindrande effekt den med.
    Ååh så skönt, vad glad jag blir! Minns lättnaden :)
  • Minerva
    annieh897 skrev 2016-07-07 06:00:20 följande:

Jag tycker att min bröstvårta blir alldeles klämd av amningsnappen fast jag köpte största storleken. Har testat två gånger och tycker att det gör lika ont. Vet inte om jag gör fel, men tycker inte det finns så många sätt att göra fel på...

Sätter du på den genom att vända nappen ut och in å sen "ploppa" på den över bröstvårtan så den sitter tajt och rakt på? Gör man inte det så kan nappen glida åt sidan lite under amningen upptäckte jag och då blir bröstvårtan lite klämd.
Svar på tråden Junibebisar 2016