Inlägg från: UK Jennie |Visa alla inlägg
  • UK Jennie

Junibebisar 2016

Bf beror pa sista mens och hur lang ens menscykel ar - eftersom agglossningen (da befruktning sker) beror pa menscykeln. Sa aven om er sista mens var samma dag skedde agglossning vid olika tillfallen, och bf kan saledes skilja pa flera dagar.

Sadarja - da kunde jag inte halla tyst langre... bf 6 juni och v. 7+0 idag!

• UK Jennie
    mallar skrev 2015-10-20 11:31:21 följande:

Ja, absolut, men har man samma bf så måste man väl vara lika långt gången? Dvs om jag har bf 11 juni och en annan har bf samma dag så kan ju inte en av oss vara i v 8 och en annan i v 7?

Hah - det har du ratt i! Jag blev visst lite carried away i min forklaring, och missed att det ni skrivit var att ni hade samma bf, inte samma datum pa sista mens. Soz.
  • UK Jennie
    Ar minst sagt forvanad over diskussionen kring artikeln som nagon lade ut - en av poangerna med ett forum ar val att dela relevant (dvs i det har fallet: relaterat till graviditet) information? Om jag laste och blev orolig skulle jag 
    1. Kolla upp artikeln - ar den grundad pa vetenskapligt robust forskning? (kallkritik, mina vanner!)
    2. Vad finns det for annan forskning/information inom amnet?
    Att lagga sig ner och grata hjalper ju ingen - visst ar vi hormonstinna och darmed kansliga - och alla har vi var historia/personliga erfarenheter - men kom igen, vi ar val aven intelligenta varelser som kan anvanda vara hjarnor?
    Information ar bra! Mer sant.
  • UK Jennie

...och apropa relevant information, livsmedelsverket rekommenderar att man undviker alla typer av mogelost och kittost aven om de ar gjorda av pastoriserad mjolk (lagg er inte och grat nu - men undvik fran och med nu )

Undvik de här ostarna:

Mögelostar, till exempel Brie, Camembert, Gorgonzola och Chèvre
    Kittostar som Vacherol, Taleggio och Munster
    Färskostar och annan mjuk ost gjord på opastöriserad mjölk
    Fetaost gjord på opastöriserad mjölk.

Men även dessa ostar kan användas om man hettar upp dem till minst 70 grader, tills det bubblar. Då dör eventuella listeriabakterier.

• UK Jennie
    Ellaria skrev 2015-10-30 07:53:58 följande:

Nån annan som tränar (och vill fortsätta träna) mycket? Innan graviditeten sprang jag 30-40 km i veckan, men pga skada ungefär samtidigt som jag blev gravid höll jag upp i ett par veckor. Nu har jag börjat springa igen, men inte de distanserna... Går på spinning (1-2 gånger i veckan), random pass på friskis 1 gång i veckan, styrketräning 1 gång i veckan och så löpning när jag känner för det och innan styrketräning.. Det blir 5-7 km per löptillfälle. Jag springer milen under en timme på lopp.

Detta är min första graviditet, är det någon som varit gravid tidigare och tränat på de här nivåerna? Hur länge kunde ni fortsätta i samma takt?

Kul med fler som tranar! I min forsta graviditet sprang jag fram till v.10, sedan blev det mer spinning och styrketraning, for att i slutet av graviditeten overga i framforallt pilates och simning. Simmade 2.5 km dagen innan min tjej kom! Den har gangen (ar i v 9 med andra) kor jag for tillfallet spinning 2-3 ggr och pilates 1-2 ggr/v. Mest for att jag tappat motivationen till styrketraning/all traning som innebar sjalvmotivering - kanns bra att ha nagon som sager till mig vad jag ska gora just nu! Jag lyssnar alltid pa kroppen och gor det som kanns ratt - traning ar en del av mitt liv sa jag kommer alltid att halla pa med nagon form. 

Frestelsen, jag skulle undvika sadant som gor ont. Svart inom jobbet kanske, men da maste du kanske beratta for dina kollegor, sa att du kan undvika vissa moment?
  • UK Jennie

Haha "flera sidor sedan" var ju fortfarande idag! Sa om man inte har tid att sitta och lasa forum under dagen (jobbar heltid) sa far man inte vara med i diskussionen? 

Se link fran Familjeliv:
    www.familjeliv.se/start/1.999300
    Livsmedelsverkets rekommendationer är dock tydliga: undvik alla typer av mögelost och kittost även om de är gjorda av pastöriserad mjölk."

Absolut upp till dig att ignorera, men lagg inte ut felaktiga rad till andra. 

• UK Jennie

En del av oss: jag visste inte att vi forde en dialog - som du sa sa ar jag inte sa aktiv har och har bara skrivit ett par allmanna inlagg.

Det forsta inlagget var ett bidrag till debatten kring om det ar ok att lagga upp artiklar/information har pa forumet, vilket jag starkt stodjer. Nackdelen ar forstas att det kan orsaka oro om man laser vissa artiklar; darfor lade jag till ett tips om hur man kan gora om man kanner oro/radsla: ta reda pa mer information/fakta! Lat fornuftet vinna over kanslan alltsa, det var ett tips till alla som ar horminstinna inklusive mig sjalv! Lat jag dryg? Hm, kanske nagot. Far la forsoka halla en lite glattigare ton fran och med nu

Det andra inlagget skrev jag efter att ha last ett rad som gick emot Livsmedelsverkets rekomendationer. Livsmedelsverket ar den organisation som man rekommenderar gravida i Sverige att vanda sig till, eftersom deras rad ar grundade pa vetenskaplig forskning/expertutradanden. Om nagon har kallor som ar lika tillforlitliga som Livsmedelsverket, och ger motsatt rad, sa dela den kallan! Annars ar det lite riskabelt att ge rad som att det ar okej att ata opastoriserad brie. Hade for ovrigt inte koll pa vem som sa det - jag tror att det var fler an en person? Det var inget personligt pahopp, men om man laser nagot som ar "fel", dvs gar emot gallande rad och ron, sa maste man val saga till? Listeria ar ju en for fostret oerhort allvarlig infektion; det ligger val i allas vart intresse att veta hur man undviker den?

• UK Jennie
    Grus grus skrev 2015-10-31 06:02:01 följande:

Varför ska man vara restriktiv med lakrits?www.1177.se/Uppsala-lan/Tema/Gravid/Graviditeten/Halsa-under-graviditeten/Bra-mat-nar-man-ar-gravid/

Jag trodde det hade att gora med saltlakrits; dvs risk for forhojd blodtryck, men hittade den har artikeln fran Expressen som sager att lakrits kan sla ut ett enzym som skyddar fostret fran mammans stresshormoner.
    www.expressen.se/halsoliv/ata-mycket-lakrits-som-gravid-paverkar-fostret/

Man far ju ata lite lakrits iallafall (hogst 50g/dag). Och fran artikeln ovan kanns det som att det vore viktigare att undvika stress, sa att fostret inte blir utsatt for stresshormoner in the first place.
  • UK Jennie
    UK Jennie skrev 2015-10-31 09:50:11 följande:

En del av oss: jag visste inte att vi forde en dialog - som du sa sa ar jag inte sa aktiv har och har bara skrivit ett par allmanna inlagg.

Det forsta inlagget var ett bidrag till debatten kring om det ar ok att lagga upp artiklar/information har pa forumet, vilket jag starkt stodjer. Nackdelen ar forstas att det kan orsaka oro om man laser vissa artiklar; darfor lade jag till ett tips om hur man kan gora om man kanner oro/radsla: ta reda pa mer information/fakta! Lat fornuftet vinna over kanslan alltsa, det var ett tips till alla som ar horminstinna inklusive mig sjalv! Lat jag dryg? Hm, kanske nagot. Far la forsoka halla en lite glattigare ton fran och med nu

Det andra inlagget skrev jag efter att ha last ett rad som gick emot Livsmedelsverkets rekomendationer. Livsmedelsverket ar den organisation som man rekommenderar gravida i Sverige att vanda sig till, eftersom deras rad ar grundade pa vetenskaplig forskning/expertutradanden. Om nagon har kallor som ar lika tillforlitliga som Livsmedelsverket, och ger motsatt rad, sa dela den kallan! Annars ar det lite riskabelt att ge rad som att det ar okej att ata opastoriserad brie. Hade for ovrigt inte koll pa vem som sa det - jag tror att det var fler an en person? Det var inget personligt pahopp, men om man laser nagot som ar "fel", dvs gar emot gallande rad och ron, sa maste man val saga till? Listeria ar ju en for fostret oerhort allvarlig infektion; det ligger val i allas vart intresse att veta hur man undviker den?

Oj - pastoriserad skulle det sta, inte opastoriserad - alltsa man ska inte ata brie vare sig den ar pastoriserad eller ej! (konstigt att man inte verkar kunna redigera inlagg har i FL?)

Forresten jattetrist att lasa ditt inlagg imorse En del av oss, haller tummarna for att det ska ga bra for dig!
  • UK Jennie
    En del av oss skrev 2015-10-31 11:01:17 följande:

Uk jennny jag har aldrig skrivit att Opastöriserad brie är ok utan Pastöriserad, stor skillnad.

Som sagt, det var ett typo - och det verkar som om man inte kan redigera har pa FL, konstigt nog?

Men nej, det ar inte stor skillnad pa pastoriserad och opastoriserad nar det galler mogel/kittost - bada ar olampliga att ata som gravid! Omigen, se Livsmedelsverkets rad eller lagg upp din egen tillforlitliga(?) kalla - forstar du inte att om du sager sadana saker som att det ar ok att ata pastoriserad mogelost sa kan det leda till att folk gor det - och darmed utsatter fostret for risk/missfall.

Jag forstar att du mar daligt och det ar jattetrakigt. Men det ar ingen ursakt till att sprida falska rad.
Svar på tråden Junibebisar 2016