• Bibi84

Junibebisar 2016

Alltså.... Det är helt sjukt. Om jag inte hade börjat blöda så hade jag nog fortfarande varit hemma. När bm kommer in så säger hon att det inte ser ut som att jag ska föda, och det håller jag med om. Men hon kollade och 6 cm, bara 4 kvar. Hon är otroligt duktig bm. Glad att jag har henne, hon ger mig ev. Alternativer till att öka värkarna med både hinnsvepning, som hon gjort nu, vattenavgång och akupunktur. Sen ska jag för första gång prova att föda i vatten. Lustgasen vill jag prova nu snart.

• Bibi84

Ja, det låter som att det är på G. Va kul.

annanaa skrev 2016-06-15 09:25:54 följande:

Vad roligt att det verkar hända saker för många utav oss!

har inte känt någonting under hela graviditeten - förrens nu. Hinnsvepning & 3cm öppen igår. Imorse kom proppen och nu sitter jag med mensvärk i soffan.

Är jag redo? :O

• Bibi84

Så, 12:59 kom våran dotter, 49 cm lång och 3205gr.

Fick akupunktur för att få igång tätare värkar och lite mer kraftiga, badade lite och efter en stund så hade jag inte öppnat mig mer, då var jag 6-7 cm, så vi tog vattnet och jag började med lustgas igen. Nu kom värkarna tätare och mer intensiva. Stod på knä i sängen hängande över ryggen och vips så var hon ute. Så jävla ont, men nu är det över. Thank god!!!!

Haha.... Värkarna gick att andas igenom när jag öppnade mig till 6cm, som med första barnet och nr 3. :)

• Bibi84

Prova dadlar med bacon in i ugnen också, det skal vara effektivt. Och så är det gott jämnfört med den mirakeldrycken. :)

En förlossnings smärta är det ingen, egentligen, som längtar till tänker jag. I alla fall inte när man väl är mitt i den. Kroppen efter förlossningen har varit trött, känns som om jag har tagit klysterix varje gång jag har ätit eller rör på mig. Som tur är hjälper det att ligga i sängen och vetekudden, får max av vad jag kan få av smärtstillande. Så skönt att vara på BB.

• Bibi84

Stort grattis Odi! 

Nu är jag äntligen hemma och idag ska det verkligen njutas med god mat, ost och ett glas vin. Mina bröst har gått från apelsiner till honungsmeloner....Im not kidding. Höll på att skratta på mig när jag hoppade in i duschen idag på sjukhuset. Och min dotter äter ju inte så mycket att jag får tömt brösten, så det blev pumping, 120ml idag när jag kom hem efter lite amming, har faktiskt fryst det in i små ispåsar. Ingen idé att låta det gå till spillo.

Dom två älsta barnen sover hos kompisar och den näst yngsta har varit så himla go och mammig och så MYSIG! ska bara mysa och vara tillsammans med mig. Bara mor som är bra nog.
    Eva (den minsta), hon bara äter, sover och bajsar. 
    Blir en spännande natt. Mannen är inte hemma i natt så första natten imorgon hemma tillsammans. :)
    Otroligt konstigt att fatta att man är 4 barns morsa

• Bibi84

blir det baby boom idag eller? hör ju ut som det!!! spännande.

Idag är våran Eva 1 vecka gammal och jag fattar inte att tiden har gått så fort.
    Igår var vi på Barkaby med alla 4 barnen, gick faktiskt väldigt bra, var ju inte så mycket folk där, men idag har jag lust att dra in till stan och shoppa där, dock med bara minstingen och mannen ev. 
    Ammingen börjar falla på sin plats, inget problem med för lite mjölk, tvärt om, och MEGA boobs, absolut inte kul. 

• Bibi84

SÅ många nu som har fått. Grattis allihopa! riktig baby boom.
    Glad midsommar.

• Bibi84

Så spännande att läsa vidare. Nu är lilla tjejen 1,5 vecka gammal. Hon ligger nu och myser på min mage.

Lycka till allihopa som väntar på att få se sina små.

• Bibi84

Mjölkstockning är absolut inte kul. Jag har lärt känna mig själv och vet att jag måste ha sån nässpray som hjälper till med utdrivningsfasen, mjölken rinner till mycket lättare, helt i starten. Fråga bvc om det eller eran läkare. Sen att man lätt masserar brösten medans man pumpar ut, man får inte massera för hårt. lägg på en varm vetekudde, eller duscha varmt. Jag jobbade med detta i några dagar.
    Mitt barn tog också fel i början så jag fick väldigt såriga bröst, men efter några dagar med bröstskold (sånna gummiplast skydd för bröstvårtorna från apoteket) så fick brösten både lufta sig och barnet sög inte direkt på den stackars såriga börstvårtan.
    Nu går det väldigt bra, 2 veckor efter att hon kom. Klart att det känns det första taget, men jag har slutat med nässpray, och mjölken har anpassat sin mängd så att brösten inte är sprängda längre. (Gick från grape bröst till honungsmelon bröst under en natt, nu är dom mer grape storlek igen. :) )

Grattis alla som har fått bebis, så mysigt! 

Så kul att läsa när andra börjar närma sig att få se sina små. Följer tråden med glädje. :)

• Bibi84

tog mig ca 1 vecka att få amningen till att fungera bra, såriga bröstvårtor, så blev amningsnapp/bröstskold (som vi kallar det i norge) på båda i starten och så fortsatte jag med amningsnapp på det ena bröstet som hon tog sämst på. Nu tar hon väldigt bra på båda och det gör INTE ont att amma längre. Hipp hurra!
    Upptäckte att hon tog sämre på höger bröst än på vänster bröst...kanske har något med att höra hjärtljuden och inte...who knows.

• Bibi84

ammningsnappen har varit min räddning 3/4 barn. Fick jättesåriga nippler, så var bara att börja med nappen och använde den tills nipplerna var hela igen, sen så såg jag till att hon tog ett BRA tag när jag ammade. Har varit två dagar med mycket ammande så ena bröstvårtan har blivit öm, så använder den nu för att lätta på sugandet. Fungerar helt utmärkt med ammnignsnappen.

Nu är min Eva 3 veckor gammal och hon har faktiskt några nätter när hon sover 6 timmar i sträck, helt fantastiskt! nu har jag också blivit ganska duktig på att ta ting med ro, sova när näst yngsta ska sova middag ( 2 åringen) och så sover vi då i ca 1,5.2 timmar.
    Har slutat blöda nu också, eller jag har inget avslag. två dagar utan att egentligen behöva använda binda eller trosskydd. kanske man kan börja bada snart.

• Bibi84

Ang. Vaccinationen så frågade vi varför och här i Norge så gör man det pga. Att det är så himla många barn under 1 år som blir lagt inn på sjukhus pga. Dehydrert. Väldigt få dör, men ja i värsta fall kan dom dö. Därför har dom här i Norge lagt det inn i vaccinationsprogrammet. Vi ska ta det. Inte kul med ett litet barn som spyr och har diarré. Har haft det en gång tidigare.

• Bibi84

Min äter massor på kvällen. Matmaraton, har varit från 20-24. Har massa mjölk och känner att hon ökar mjölkproduktionen när hon haft sånna riktiga mat maraton.

Luft i magen kan göra dom väldigt oroliga. Prova minifom, finns på apoteket. Eller 'pumpa' ut luft med barnets ben. Kanske barnet reagerar på något du äter eller dricker. ???? finns tydligen en sånn luftventil du kan få köpt på apoteket.

• Bibi84

Min tjej har spytt sånn två tre gånger men det är nog mest pga. Luft i magen som kommer upp i samband med maten. Hon är dårlig på att rapa.

Ja, vissa barn bara äter och äter. Kan vara smart som du gör att stoppa efter en stund och ge mat i intervallet istället för nonstop. Jag tar upp mig tjej i ny och ne för att rapa henne. Speciellt när jag hör att hon fått i sig mycket luft.

• Bibi84
    Oscarsmamma84 skrev 2016-07-18 03:23:42 följande:

Har en väldigt närhetstörstande tjej. Hon vill helst vara i famnen 24/7. Lägger jag ner henne så vaknar hon medetsamma. Ibörjan sov hon väldigt mycket nu tycker jag hon knappt sover. 20 min här o där. Känns som jag bara har henne i famnen o tyvärr blir ju hennes bror lidande

Köp en bärsjal....då får hon närhet samtidigt som du kan göra saker med sonen.
  • Bibi84

Har inte varit så aktiv. Glömt bort fl lite granna.

Många bebisar som har kommit långt i den motoriska utvecklingen. Eva sover ganska bra. Hon är dock den som älskar att amma, så hon brukar inte vara färdig för hon har ammat 3 gånger med 5 min mellanrum.

Hennes syskon är väldigt glad i henne. Dom ska pussa, mysa, ge henne napp osv.

Hon sover ganska bra men har några dagar ibland då hon har lite ont i magen eller bara vill vara på bröstet.

Ang. Ersättning. Jag har gett det till mina andra barn när jag har slutat amma. Vi har något som heter maltekstrakt här i Norge. Det hjälper barna att få igång magen och att den inte blir så hård.

Men om du får ut lite mjölk så kan du också blanda bröstmjölk med ersättningen. Blir en fin övergång.

• Bibi84

jag har inte haft mens alls, trodde att den var på g, men nej. slutade blöda efter ca 2 veckor, sen var det väldigt lite färgade flytningar, räckte med trosskydd.

Jag ska inte ha kopparspiral, men hormonspiral. 

Det finns ju dom som faktiskt inte får sin mens alls och blir gravida efter bara några veckor efter fl. Jag däremot har inte tänkt bli gravid någon mer gång och för att vara helt säker så ska mannen klippa och jag sätta in hormonspiral. Har haft så himla lätt för att bli gravid att jag inte vågar ta chansen för att det ska hända nu. Det räcker med 4 barn för oss. 

Eva sover ganska bra, en del nätter bättre än andra. Märker att efter att ha ätit hummus så kan hon vara lite orolig i magen eller efter att jag har ätit mycket rå lök ( i sallader osv.) Idag är en sånn dag då hon vll vara nära med både napp och bröstet. Så idag ska jag bara njuta i sängen och inte göra något i huset...eller det kanske blir ikväll. :)

Svar på tråden Junibebisar 2016