Mjölkstockning är absolut inte kul. Jag har lärt känna mig själv och vet att jag måste ha sån nässpray som hjälper till med utdrivningsfasen, mjölken rinner till mycket lättare, helt i starten. Fråga bvc om det eller eran läkare. Sen att man lätt masserar brösten medans man pumpar ut, man får inte massera för hårt. lägg på en varm vetekudde, eller duscha varmt. Jag jobbade med detta i några dagar.
Mitt barn tog också fel i början så jag fick väldigt såriga bröst, men efter några dagar med bröstskold (sånna gummiplast skydd för bröstvårtorna från apoteket) så fick brösten både lufta sig och barnet sög inte direkt på den stackars såriga börstvårtan.
Nu går det väldigt bra, 2 veckor efter att hon kom. Klart att det känns det första taget, men jag har slutat med nässpray, och mjölken har anpassat sin mängd så att brösten inte är sprängda längre. (Gick från grape bröst till honungsmelon bröst under en natt, nu är dom mer grape storlek igen. :) )
Grattis alla som har fått bebis, så mysigt!
Så kul att läsa när andra börjar närma sig att få se sina små. Följer tråden med glädje. :)