• ostpaj

Junibebisar 2016

Hej! Fick en broschyr från bvc-tanten när hon var på hembesök angående ngt nytt vaccin, mot rotavirus (hette det så?). Vad anser ni om det?

Reagerade mest på att, dela att det är ett nytt vaccin, sen för det andra att det verkade vara för en så "onödig" sak. Mot diarré, som 95% av ungarna får innan de fyllt 5. Va? Det kommer och går väl mer eller mindre med alla andra sjukdomar så länge det går på dagis? Min andra dotter, som är 3, fick inget sånt vaccin.

Måste man? Ska man? För- nackdelar?

• ostpaj

Okej, här är ett utdrag från en sammanfattning av en lång text angående vaccinet och rotaviruset;

"Sammanfattningsvis är rotavirusvaccination livräddande och verkligen att rekommendera i fattiga länder med undernärda barn, smutsigt dricksvatten och dålig eller ingen tillgång till barnsjukvård. I Sverige förhindrar det en-två veckors VAB."

En veckas vab i värsta fall? Hmm... Låter inte som ett livsnödvändigt vaccin.

• ostpaj
    annieh897 skrev 2016-07-11 22:43:54 följande:

Från 1177.se:

"Ett till tre dygn efter att man smittats brukar kräkningar, feber och vattentunna, täta diarréer börja plötsligt. Man brukar vara sjuk omkring 5-8 dagar, men ibland längre. Några barn blir mycket sjuka med intensiva kräkningar och diarréer som kan göra barnet uttorkat med saltrubbningar, kramper och hjärninflammation som följd. En svår rotavirusinfektion kan kräva sjukhusvård."

"Infektionen är ansträngande för de drabbade barnen och deras familjer men de allra flesta barn tillfrisknar utan sjukhusvård. Barn under två år löper störst risk att drabbas av svår infektion med komplikationer. Bestående skador är sällsynta. Dödsfall är mycket ovanliga i Sverige."

Låter inte så himla roligt. Jag tror att vi ska vaccinera. Vi fick ingen broschyr, bvc-sköterskan sa att vi skulle googla det.

Fast verkar ju inte vara så vanligt här. Eller, vanligt att det ens blir allvarligt. Vanlig biverkning verkade vara tarmvred hos de små. Känns lite som pest eller kolera. Så sent som 2014 drogs vaccinet tillbaka för socialstyrelsen inte hade godkänt det! :o
  • ostpaj
    Liinaa91 skrev 2016-07-12 09:27:15 följande:

Hej en fråga hur känns det i era underliv? Här stramar det väldigt och ibland gör det ont även om jag inte gör något. Kliar något me. ..

Fick du sy ngt? Min förra förlossning fick jag sy och det minns jag kliade ngt otroligt när det läkte.
  • ostpaj

Jag har också en såndär kvällsbebis! :D nöjd på dagen, vaken och kikar omkring, sover var man lägger henne osv. På kvällen, efter 18, är det bara tutte och famnen som gäller. Lägger jag bort henne efter att hon somnat i famnen vaknar hon efter fem minuter uter och skriker tills hon får ligga och snutta igen. Köpt en bärsjal, får se om de underlättar de kinkigaste kvällarna :)

• ostpaj
    annieh897 skrev 2016-07-21 11:39:35 följande:

Är era bebisar gnälligare i värmen? Vad gör ni för att underlätta mer än amma/mata ofta och ta av kläder?

Gnälligare har jag inte märkt. Däremot är jag nojigare, har jag märkt. Hon ligger i kortärmad body, så går jag och trycker ner ett finger i nacken varannan minut ungefär. Sen är hon en jäkel på att sova på dagen så jag väcker med flit för att amma :)
  • ostpaj

Så tyst i den här tråden... tänk alla vi som kacklande hej vilt för inte alls länge sen om minsta tänkbara tecken, "är det ngt på gång, tror ni?!" Nu har vi våra små och bara njuter. Hihi. Lite gulligt tycker jag :) Fast känns som att hon har vart med längre än 4 ynka veckor!

• ostpaj

Jaa, också fått ngt leende! Aningen stelt, men det var ett leende! Och ögonen kisade liksom lite. Jag väntade mig ytterligare 2-3 veckor. Hihi. Tråkigt bara att hon är vaken så lite om dagarna att man inte hinner öva mer ;)

• ostpaj
    eliiinv skrev 2016-07-25 00:04:48 följande:
    Någon mer som har ersättning till sin lilla? Helammade först men börjat med Nan 1 PRO nu sedan 1v tillbaka av diverse anledningar. Hon är jättenöjd, under och efter matning. Dock har hon nu blivit väldigt hård i magen, vi kör med magmassage, miniform och lactulose 1 ml per dag (råd från BVC). Hon mår inte dåligt av det vad vi kan märka men hon behöver ju trycka så mycket, gör så ont i mig å se henne kämpa så mycket. Läst att detta är väldigt vanligt vid ersättning, men nån mer som sitter på tips tro? :( Tacksam för svar :)

Jag kanske är helt fel person att ge råd eftersom jag aldrig givit ersättning, men min äldre tjej blev hård i magen av välling (den korta tid hon fick det) och fick då tipset att hålla i lite neutral matolja, för det kommer att smörja och göra bajset mjukare. Kan det funka i ersättning,tro? Handlar ju bara om ngn matsked... =/
  • ostpaj
    eliiinv skrev 2016-07-25 00:04:48 följande:
    Någon mer som har ersättning till sin lilla? Helammade först men börjat med Nan 1 PRO nu sedan 1v tillbaka av diverse anledningar. Hon är jättenöjd, under och efter matning. Dock har hon nu blivit väldigt hård i magen, vi kör med magmassage, miniform och lactulose 1 ml per dag (råd från BVC). Hon mår inte dåligt av det vad vi kan märka men hon behöver ju trycka så mycket, gör så ont i mig å se henne kämpa så mycket. Läst att detta är väldigt vanligt vid ersättning, men nån mer som sitter på tips tro? :( Tacksam för svar :)

Jag googlade på "olja i ersättning" och flera som blandat i sammanlagt 1 msk/dag och det har räckt för att förhindrastoppning :)
  • ostpaj
    eliiinv skrev 2016-07-25 00:13:51 följande:
    Hejsan! Tack för svar :) har nämligen frågat BVC om rapsolja/matolja men dem avrådde från det då det räknas som ett ytterligare matintag :/ det verkar ju dock vara effektivt men mer nåt dem gav mycket förr :)

Men en matsked om dagen verkar inte mkt? Ngn skrev att hon hade lite olja i tillbringare där hon blandade ersättningen och bara det lilla hjälpte. Så handlar ju inte om några mängder :)
  • ostpaj
    Oscarsmamma84 skrev 2016-07-25 21:03:34 följande:
    Vår lilla tjej är nu 5 veckor o hon har ett jäkla temperament. Hon verkar även tycka att sova är onödigt. Sover 20 min vaken 2-3 timmar hela dagarna. Hon har vänt sig från mage till rygg 3 ggr. O är väldigt stark i nacken. Hon ler o viftar med händer o fötter när hon blir uppjagad över nåt hon sett. Hon blev oxå hård i magen av Nan PRO så jag bytade till Nan sensitive o hon har blivit bra i magen.

Haha, wow! Vilken aktiv liten! Jag fick tre leenden idag. Också ngt stela, men jag såg dem! ;) Lite kinkigt här idag, sov också max 5-10 minuter åt gången men tror det var pga värmen. När den försvann runt 17-18 tiden här i lägenheten slocknade hon med :) Men din sover längre på nätterna, eller?
  • ostpaj
    UK Jennie skrev 2016-07-25 23:18:04 följande:

Kul med lite liv i traden! Vår lilla ar 8 v - var val den andra som fick bebis i traden efter Gweny. Vi har faktiskt haft nagra kampiga veckor men nu borjar det bli battre. Hon borjade le ordentligt vid 6v och sedan dess kanns allt mer vart det

Tack till er som peppade gallande onojd bebis pa kvallen - sa skont att hora att man inte ar ensam! Och det blir faktiskt battre med tiden!

Bast just nu: leenden och minerna

Samst just nu: magisteruppsatsen, varfor utsatter jag mig for detta?

Pluggar du vid sidan av ledigheten? Hur funkar det med föräldraledigheten i UK? :) det är ngt jag är glad över här i Sverige iaf. Satt och läste om föräldraledighet i USA och där får de som har tur 12 betalda veckor. Otänkbart för en annan :(
  • ostpaj
    Liinaa91 skrev 2016-07-26 05:19:27 följande:
    Den här värmen asså! Bebisar får inte vistats i solen man måste klä dom i långarmat .. men min pojke blir så jäkla varm!! Snart 1 månad och snål med sömnperioderna, tränar att ha honom på mage och tusan vad stark han är.. ett leende har jag och syrran fått så det va jätte roligt ;)

Varför måste man klä dem i långärmat? Min har mest blöja och ett örngott till täcke :D var ute till en lekpark kl 21 en kväll.hon låg i vagnen med en filt. 25-30 grader ju.
  • ostpaj
    UK Jennie skrev 2016-07-26 02:46:31 följande:
    Det beror pa jobbet har - Statutory Maternity Pay far alla, men det kommer man inte langt med, sen far man Occupational Mat Pay fran sin arbetsgivare. Jag har tur och far bra betalt storre delen av aret. Men jag bestamde mig for att kora pa med mitt MSc programme (som jag gor genom jobbet) medan jag ar pa mammaledighet - undrar om det var ratt beslut... Just nu kanns det inte sa, deadline nasta fredag och igar sov lillan knappt alls under dagen och det slutade med att jag inte nog med att jag inte fick nagot gjort, kande mig som en usel mamma dessutom

Äh! Den lilla minns inte det ;) det är en kort period bara. Nästa fredag är du klar och då kan du ta igen förlorad tid :)
  • ostpaj
    Oscarsmamma84 skrev 2016-07-26 06:42:00 följande:
    Ja hon e verkligen aktiv. Idag sov hon faktiskt största delen av dagen. Vet inte om hon var helt slut av värmen här. Nja hon vaknar var annan till var tredje timme o vill äta eller bara mysa. Vid 4 på morgonen brukar hon vilja ha vakentid till vid 6 nånting. Hon är så söt när hon ler ser ut som hon ska försöka äta upp en

Haha, kan nästan se det framför mig. Fick ett liknande leende igår, såg ut som ett lejon som ryter samtidigt som hon såg glad ut. Saknas bara en skål med popcorn så kan man stirra på de där små i timmar i ren underhållningssyfte :D Kollar på min 3,5-åring och kan inte minnas att hon vart så liten :( bebistiden varar verkligen inte länge.
  • ostpaj
    UK Jennie skrev 2016-07-28 14:48:20 följande:
    Hej alla! Jag har en fraga... min 8 v bebis har sa svart att komma till ro, sarskilt pa dagen. Hon kan somna gott i famnen/vagnen till exempel, nufortiden kan jag lagga ned henne om hon somnar i famnen eller lamna henne pa bakgarden i vagnen. Men hon vaknar ofta efter en kort stund och ar inte utsovd! Har alls inget emot att hon ar vaken men hon grater och ar missnojd, upenbarligen pga trotthet. Gladast ar hon pa morgonen da hon har sovit ordentligt. Skulle vilja att hon kunde fortsatta sova och vakna utsovd... Vet inte hur jag ska gora, nagot som har tips??

Låter som här vissa dagar. Har ni det varmt? Hon var så här när det var riktigt varmt några dagar. Man såg hur övertrött hon var, sen sov bara 5 min. Gick bättre sen på kvällen när det blev svalare.
  • ostpaj
    annieh897 skrev 2016-08-08 12:51:42 följande:
    Kom att tänka på en sak. Blev ni erbjudna att gå igenom förlossningen och ställa frågor till barnmorskan efteråt?

Nej, det blev jag inte. Varför undrar du? Är det ngt som ska erbjudas?
Svar på tråden Junibebisar 2016