En del av oss skrev 2015-11-11 05:59:33 följande:
[quote=75987958][quote-nick]Jensan911 skrev 2015-11-11 05:35:31 följande:[/quote-nick]
Fick förresten lite tips och råd mot illamående, av både doktor och barnmorska, när jag låg på sjukhuset!
* Vatten kan göra en mer illamående, drick i så fall hellre saft som dessutom innehåller socker och annat (bra att få i sig om man spyr mycket), små klunkar åt gången
* Fokusera på att få i dig vätska mer än på mat
* Småät i princip hela tiden, ofta och lite
* Lagad mat kan få dig att må sämre, undvik i så fall det och ät sånt som inte är tillagat
* Mitt favoritråd var följande: laga ingen mat själv om lukter får dig att må illa, bjud hem dig till folk på middag
* Det är helt okej om det enda du kan få i dig är glass eller chips och läsk, det är (förhoppningsvis) bara en kort period och det är viktigare att du får i dig NÅGOT
* Bebisen tar allt den behöver och blir normalt sett inte sjuk av det, det är du som får brister och mår dåligt!
* Har du svårt att få i dig vätska så fyll en bringare på tex en liter och drick ur hela dagen, på så sätt har du koll på hur mycket du faktiskt får i dig
* Håll koll på urinen, både hur ofta du måste kissa och framförallt färgen!
* Vila!!
[/
Vilken färg och vad är för ofta eller sällan när det gäller toabesök? Igår hade jag en sådan dag då det blev mycket spring på toa, var kissnödig konstant nästan. Men svårt och se färg och det tittar man inte ofta på.
Tror knappt det kan bli "för ofta", får man inte i sig tillräckligt med vätska blir där ju inget att kissa ut och då kan det bli två gånger om dagen, vilket inte är bra... Väldigt koncentrerad och mörk urin är tecken på att du fått i dig för lite!