• Cherryay

Junibebisar 2016

annieh897 skrev 2016-02-27 20:33:01 följande:

Om jag vill vara ledig ett par veckor innan bf och ska ta ut föräldrapenning för dessa dagar, räcker det med att jag tar ut fp fem dagar i veckan (dvs de dagar jag skulle ha jobbat)? Jag behöver väl inte ta ut sju dagar i veckan?

Såhär är det:

Ja, 5 fp-dagar i veckan räknas som fulltid - du behöver inte ta ut 7.

Men: din sgi kan vara skyddad ändå, alltså: du kanske inte behöver ta ut fp alls om du inte vill. Det är nämligen så att om du har arbetat fulltid i minst 6 månader i följd så är din sgi skyddad och du har rätt att gå ner i arbetstid 6 mån innan bf, utan att din sgi påverkas.
  • Cherryay
    annieh897 skrev 2016-02-28 00:42:21 följande:

Jag tänker alltså så att jag skyddar SGI. Var lite otydlig. Har läst att man har rätt att vara ledig innan förlossning, men jag måste se till att sgi är skyddad. Aja, får ringa fk nån dag. Detta med föräldrapenning är ju en hel vetenskap....

Se föregående inlägg, förstår du hur jag menar? ...och ja. Försäkringskassan är ett helvete att sätta sig in i :P
  • Cherryay
    annieh897 skrev 2016-02-28 10:21:43 följande:

Jaha! Vet du om man måste ha jobbat sex månader nu, alltså precis innan man går ner i arbetstid? Jag jobbar 50% och är inskriven på Arbetsförmedlingen 50%. Jag har jobbat mer än 6 mån sammanhängande heltid men det var för ett par år sen. Sen dess har jag sett till att skydda sgi genom att vara inskriven på Af.

Hmm. Kan inte tänka mig att det gör någon skillnad, om din sgi är skyddad i nuläget med 50% jobb och 50% af så borde det vara giltigt anser jag, men skulle nog ringa fk ändå bara för säkerhetsskull och höra med dem :)
  • Cherryay
    mopstops skrev 2016-02-29 11:54:26 följande:

Cherryay!

Jag har haft ett h-vte med detta med fk. Men jag ringde dem i höstas för jag ville gå ner i tid. Jag har jobbat heltid från 3 augusti 2015- 6 mars 2016 men skulle jag gå ner i tid nu fram till bf 12 juni så räknar de på den procenten på lönen jag jobbar ex 80%?? Så sgi skyddad men mindre pengar? När jag ringde i höstas sa de att jag kunde gå ner i tid och att den inte skulle påverkas men dubbelkolla de i förra veckan o sa då som du skrev att jag jobbat heltid i 6 månader men enligt henne skulle den påverkas ändå?? Vem ska jag tro? Blir galen.. hon pratade med en högre chef också! Vill inte bli tvingad att jobba heltid nu.. jag tog nämligen ut mina sista föräldradagat under hösten då hon sa de skulle gå.. så jag jobbade 80 % och tog 20% Fd. Nu står jag där utan dagar och ska tvingas jobba heltid för att inte förlora pengar?? Hjälp! !

Förstår inte riktigt hur du menar tyvärr, kan du försöka förklara tydligare? Som du har skrivit ovan kan jag bara tolka det såhär:

För det första så är det ju inte 6 mars än, och om du alltså har jobbat 80% och tagit 20% fp från augusti förra året så har du visserligen skyddat din sgi, men det är inte samma som att ha jobbat heltid, 100%, i 6 månader och på så sätt ha rätt att gå ner i arbetstid 6 mån innan bf? Du har redan gått ner i arbetstid och skyddat din sgi genom att fylla ut med fp-dagar, så tyvärr är det så att du måste fortsätta fylla ut med fp-dagar eller börja jobba 100% som gäller.
  • Cherryay
    mopstops skrev 2016-02-29 18:40:37 följande:

Okej, jag var nog otydlig. Jag började jobba heltid den 3 augusti 2015, jobbade heltid fram till den ja.. 12 jan tror ja.. Dess drygt 5 månader. Ringde till FK för att höra hur jag skulle göra då jag tyckte det blev långa dagar för sonen och slitsamt för mig. Den jag träffade på FK sa då att jag kunde gå ner till 80% men skydda sgi genom att ta föräldradagar 20%, utan att sgi påverkades. Jag sa att jag har inte så många dagar kvar men är det okej att göra så och sedan, nu tex i mars söka ner mig till 80% utan att ta ut föräldradagar. Hon sa då att det var okej.. Men om jag förstår sig rätt så skulle jag då ha jobbat ytterligare 3 veckor 100 % utan att fylla upp med föräldradagar 20 % så hade det varit okej? Men nu är jdet inte det då jag jobbat 80% men fyllt upp ned 20% sedan 12 januari?[

Så himla tråkigt att ha blivit fel informerad av FK då hade jag ju såklart härdat ut 3 veckor till liksom..,. Jag får väl ringa dem igen? Usch blev riktigt ledsen.. Ringer för att kolla upp och ändå blir det knas!

=76389969][quote-nick]Cherryay skrev 2016-02-29 14:33:31 följande:[/quote-nick]

Förstår inte riktigt hur du menar tyvärr, kan du försöka förklara tydligare? Som du har skrivit ovan kan jag bara tolka det såhär:

För det första så är det ju inte 6 mars än, och om du alltså har jobbat 80% och tagit 20% fp från augusti förra året så har du visserligen skyddat din sgi, men det är inte samma som att ha jobbat heltid, 100%, i 6 månader och på så sätt ha rätt att gå ner i arbetstid 6 mån innan bf? Du har redan gått ner i arbetstid och skyddat din sgi genom att fylla ut med fp-dagar, så tyvärr är det så att du måste fortsätta fylla ut med fp-dagar eller börja jobba 100% som gäller.

[/quote]

Ja precis, hade du fortsatt arbeta 100% de veckorna tills det blev 6 månader skulle du kunnat gå ner i tid och sgi skyddades utan att behöva fylla ut med fp-dagar, väldigt störande om fk givit fel information, men ring dem igen, med lite tur har handläggaren skrivit ner anteckningar från samtalet och då kanske de kan vara schyssta o lösa allt på något sätt!
  • Cherryay
    mopstops skrev 2016-02-29 20:20:58 följande:

Typiskt! Man ringer för att få hjälp och så blir det precis tvärtom! Men kan det skilja super mycket på ersättning nu tror du då jag gick ner i tid tre veckor "för tidigt " - känns hemskt frustrerande faktiskt! Jag ville ju absolut inte att det skulle bli så!

Det har jag tyvärr ingen aning om, vet inte hur de räknar alls för som jag förstått det får man fp baserat på sgi eller fp baserat på 0kr, att det alltså inte finns något mellanting utan att om din sgi inte är skyddad så går du tillbaka till 0...

Föreslår att du skriver till försäkringskassan på deras fb-sida, de brukar svara väldigt fort / eller att du ringer.
  • Cherryay
    bryrmiginte skrev 2016-03-03 21:34:23 följande:

Ska ni som väntar första barnet gå på föräldrarkurs? Ni som varit på de innan får gärna berätta vad ni tyckte om de :)

Jag gick inte med första barnet av flera olika anledningar, men när nr 2 kom förra året (10 år & 5 mån senare) valde jag och sambon att gå, mest för att träffa lite andra som väntade barn eftersom vi var nyinflyttade.

Tyckte det var bra, kanske inte så mycket ny info för min egen del, men bra sammfattning om första tiden som förälder.

Träffar fortfarande de övriga i föräldragruppen så ofta som möjligt nu snart ett år senare :)
  • Cherryay
    Surprisebaby skrev 2016-03-04 13:00:27 följande:

Men fysiologiskt, kan slidan återgå till storleken den var innan utan knipövningar?

Tja alltså, knipövningar som sagt. Självklart blir det aldrig 100% som innan du fick barn, du har ju ändå fött barn så att säga, precis som du aldrig kan få tillbaka oskulden igen heller ;) men eftersom man efter en förlossning bör göra knipövningar upplever många det som att sexlivet faktiskt blir bättre efter man fått barn :)
  • Cherryay
    Surprisebaby skrev 2016-03-04 13:00:27 följande:

Men fysiologiskt, kan slidan återgå till storleken den var innan utan knipövningar?

Slidan drar ju ihop sig lite av sig själv men knipövningarna hjälper ju till att stadga upp muskelaturen runt slidväggarna och hjälper även till så man slipper inkontinens och urinläckage :)
  • Cherryay
    Surprisebaby skrev 2016-03-04 15:48:30 följande:

Om man gör kejsarsnitt då, kan den återgå till samma storlek då? Mitt sexliv hade just börjat när jag blev gravid liksom...

Ja alltså, gör du ett kejsarsnitt så föder du ju inte barnet genom slidan = ingen skillnad. Dock finns det förstås många andra saker som är speciellt med ks, varpå det generellt sett inte beviljas utan speciell orsak.

Jag förstår att det är mycket tankar o funderingar, även oro, jag fick själv mitt första barn, helt oplanerat, när jag var 17 år, killen hade gjort slut två veckor tidigare så jag stod ensam i allt, har alltid använt skydd så fattade noll. Det är tufft, men försök att inte oroa dig för hur ditt sexliv ska bli efteråt, det kommer bli bra <3
Svar på tråden Junibebisar 2016