• rpl

Junibebisar 2016

UK Jennie skrev 2016-05-11 22:05:41 följande:

Heja heja! Cykla ar bra for da ar magen inte i vagen! Jag kor fortfarande spinning 2-3 ggr/v, vill vara i god form for den stora dagen...Sarskilt som jag idag fatt hora att bebisens huvud ar fixerat!! Haller tummarna for vaginal forlossning denna gangen - forra gangen blev det planerat snitt pga satesbjudning. Snittet var en jattebra upplevelse, men jag vill garna foda naturligt om det gar  

Haha va komiskt. Samma sak för mig, snitt med förra pga säte. Fick också en jättebra upplevelse av snittet men hade varit skönt att slippa nu när man kommer ha två. Får veta på tisdag hur han ligger men hittills har han legat rätt.

När har du BF och hur gammal är din första?
  • rpl
    UK Jennie skrev 2016-05-13 09:50:56 följande:

Wow - samma upplevelse! Hoppas vi bada far foda vaginalt nu da. Min Mathilda blir 4 strax innan bebisen kommer - hur gammal ar din? BF 5 juni har, du da?

Tror att när jag väl är där och får föda vanligt kommer jag önska att det blivit snitt ??. Men hoppas det blir en häftig och lyckad upplevelse för oss båda.

Min Charlie blev 2 förra månaden och lillebror är beräknad till 16 juni så lite efter dig.
  • rpl
    jag_1987 skrev 2016-05-16 08:09:48 följande:

Japp ja är från göteborg väntar barn nr 2, har en dotter på 3 år, och är i vecka 38. Bor i Torslanda:)

Väntar också nr 2 och bor i Torslanda ???? Liten värld.
  • rpl
    annanaa skrev 2016-05-18 16:58:42 följande:

Oj, blandade svar där... :)

Har googlat lite (försökt lova mig själv att inte läsa för mycket) och insett att det är blandade känslor inför vändning.

Visste inte ens att man kunde tacka nej till det.

Den rädda delen utav mig ser ju set här som en enkel utväg så att det blir ett planerat kejsarsnitt, men samtidigt är ju det såklart en risk också!

Får prata med min barnmorska på måndag som ska kolla hur hon ligger innan vändning blir bokat men om det är fler som har kunskap/åsikter vill jag gärna höra (läsa;))

Min son låg i säte och jag googlade som en tok och alla avrådde till vändningsförsök för de hade läst hur farligt det var så jag sa till min barnmorska att jag inte ville det. Hon hade då själv gjort det och lugnade mig med att de är väldigt försiktiga så jag gick med på ett iaf.

Farande på morgonen (ifall förlossning skulle starta) sen fick jag ligga ett tag med ctg för att de ville ha koll på bebisen. Därefter gjordes ul för att konstatera hur han låg och uppskatta vikt. När allt var gjort skulle läkaren starta vändningsförsöket och han var verkligen försiktig. Han försökte liksom putta upp honom i rumpan och kullerbytta honom fram. Var inte mer smärtsamt eller värre än när de på Mvc klämmer på magen. Min son flyttade sig inte och då gjorde han inget mer försökt. Blev planerat snitt som var en mkt positiv upplevelse. Egen barnmorskas och fullt med folk som hade koll på mig och bebis.

Trots alla skräckupplevelser jag hade läst och hört fick jag en fantastisk upplevelse av sjukvården vilket jag är övertygad om att du också får oavsett hur det går. Lita på ditt eget omdöme för det du läser är någon annans sanning. Din upplevelse kommer bli unik. Planerat snitt är betydligt bättre än överfulla förlossningar utan personal ????.

Lycka till!
  • rpl
    jag_1987 skrev 2016-05-17 08:24:02 följande:

Nej men vad är oddsen:) när ska du ha? Hur gammal är din första? Ja ska ha 1 juni och min första är en flicka på 3 och ett halvt!

Jag ska ha 16 juni och har en son på 2 ??
  • rpl
    Blomman1985 skrev 2016-06-03 11:22:32 följande:

Spännande med allt som händer nu. Dock inga tecken här hos mig. Eller kanske lite molvärk då och då, om det nu inte är inbillning för att man så gärna vill känna ????

En annan fråga till er som vet, jag jobbar sista dag nu på tisdag 7/6 innan jag går på föräldraledighet för barn nr 2. Hur gör jag då med barn nr 1, får jag inte ha henne på förskola alls? Vet inte hur jag ska kunna aktivera en 4 åring hela dagarna när det dessutom är 30 grader varmt ute. Jag orkar ju inget och det kommer verkligen inte funka. Jag har 17 dagar kvar till bf. Någon som vet?

Det verkar bero på vart i landet du bor men i Göteborg med omnäjd har du rätt att ha ditt barn heltid på fsk fram tills barnet fötts och är 1 månad gammal. Du går ju hem för att samla kraft och vila. Ska du då ha en 4 åring att aktivera kan man ju lika gärna jobba (även om det är underbart att vara med sina älsklingar). Det borde gälla samma i hela landet.

Lycka till!
  • rpl

Usch vad jag är bitter nu.

Bf i torsdags. Hade tid för kontroll inför igångsättning då pga karpaltunnelsyndrom som bara blir värre och värre. Fick då veta att jag var HELT omogen. Han lyckades inte ens med ett hinnsvep.

Jag och min man bestämde oss iaf för att vi ville he igångsättning ett försök och fick tid på förlossningen i fredags eftermiddag.

Åkte in i fredags men packade väskor och tänkte att nu blir det bebis även om det kommer dröja. De satte ctg och helt plötsligt satte förvärkar igång med 5 minutera mellanrum. Gjorde absolut inte ont men kändes. BM skulle då kolla om jag mognat något från gårdagen och något litet hade hänt. Ff omogen men öppen 1 cm så hon kunde göra ett hinnsvep.

Läkaren och bm tyckte då att vi skulle avvakta igångsättning eftersom det ev. var på gång av sig själv. Vi fick en ny tid i morgon måndag om inget skulle hända under helgen.

Vi packade ihop och åkte hem. Hemma fortsatte förvärkarna tills jag somnade. Sov hur gott som helst och när jag vaknade var de ff där.

Hela fm igår hade jag värkar som kom med 5 - 7 minuter mellanrum men gjorde inte ont. På morgonen trodde jag att slemproppen gick.

Efter lunch tilltog dem kraftigt och började göra rejält ont men kom allt glesare. Hade sen kraftiga värkar var 10 minut fram till kl 5 i morse. Kunde inte sova en minut. Testade bad och alvedon men det bara tilltog. Trodde ändå att nu händer det. Gick på toa vid 5 och en rejäl blodblandad slemklump kom ut och trodde då att nu gick väl ändå hela proppen.

La mig igen och somnade. Vaknade en timma senare om INGENTING. Sen kom det igång igen. Svaga värkar var 10 minut men ff inget som tilltar och de kommer inte tätare. Varje gång jag går på toa kommer dessutom ff blodblandat slem (ursäkta äckelheten). Nu börjar jag tro att det aldrig kommer komma ett barn. Är sååå trött nu och inget händer. Hur länge kan det hålla på såhär? Har ni erfarenhet?

Mitt andra barn men första förlossning då sonen låg i säte och det blev snitt.

• rpl

Grattis till alla bebisar som kommit.

7 minutera förlossning tycker jag låter lagom.

Åkte in till förlossningen igår när värkarna blev för starka. Visade sig då att det bara var pinvärkar jag haft i 2 dygn och ingen bebis på g. Tappen 1 cm och öppen 1 cm. Fick bricanyl och panicod och sen hem och sova. Det var underbart när värkarna försvann men väldigt psykiskt knäckande att gå med meningslösa smärtsamma värkar i 2 dygn.

Nu är vi inne igen för ev. igångsättning så får vi se om kroppen svara bättre på det.

Hur går det för er andra som gått över? Skönt ändå att läsa att det finns några mer här som får vänta extra för jag tycker precis som ni säger att alla tycks få långt innan.

Lycka till!

• rpl
    Sookie85 skrev 2016-06-20 08:45:07 följande:

Ska in idag för koll och få veta när det blir igångsättning, väskorna är med i bilen utifall de kör idag, är sååååå nervös! Håll tummarna att jag slipper åka hem igen utan bebis!

Och grattis till alla nys bebisar i gruppen :)

Håller tummarna för dig! Du har rätt att själv bestämma så stå på dig. Blev ju rekommenderad att åka hem utan på de tre första kontrollerna men idag träffade jag äntligen världens bästa förlossningsvård så nu är vi igång iaf.

Håller tummarna att vi har våra juveler senast i morgon.
  • rpl

I morse satte de en bard-kateter som ploppade ut nästan exakt 6 timmar senare. Nyss tog de hål på hinnorna så nu inväntar jag mer täta och aggressiva värkar. Önskar så att det blir bebis detta dygnet men får vara inställd på uppemot 2 dygn till.

• rpl

Idag kl 11:11 kom lillebror på bf + 5. Blev till slut akut snitt efter 5 dygn av värkar. Först förvärkar, sen pinvärkar, sen igångsättning. När de satte droppen efter de tog hål på hinnorna svarade jag för bra på droppen och hade värkstormar i över 6 timmar innan de kunde sätta Eda då jag inte öppnade mig mycket. Fick vilat lite innan edan slutade funka i morse. Visade sig efter 4 timmar av ny värkstorm att edan åkt ut så jag inte fick i mig något.

När de fick ordning på den fick jag hög feber som påverkade bebis. Eftersom jag är smittad innan ville de inte utsätta bebisen för för stor press så när jag var öppen 10 cm och börjat krysta blev bebis sämre om man beslutade för snitt. Så kan det gå.

Min prins är iaf helt magisk och underbar och värd varje värk ????.

Grattis till er som precis fått och lycka till till er som kämpar.

• rpl
    annieh897 skrev 2016-06-21 17:19:21 följande:

Vad avundsjuk jag blir att du inte känner nåt! Blir värre och värre här, vill gråta och mår illa när värkarna kommer.

Jag vet vänner som fått så ont som dig som trott att de varit i latensfasen men det visat sig att de är steget längre och att de är de riktiga värkarna, bara glesa. Lita på din instinkt och åk in när det blir för jobbigt Lycka till!
  • rpl
    ostpaj skrev 2016-06-22 01:31:42 följande:

Ringde fl efter en timme och sa att bindan var torr. Från det att jag la på har det sipprat vatten. Så typiskt! För 35 min. sen började jag få sammandragningar och lyckades slumra till för ca 15-20 min. sen. Vaknade nu av att MASSOR av vatten kom! Tur att jag hann ur sängen!

Spännande, äntligen osv i all ära. Men jäkla kladd det här med vattnet alltså. Jaja... Blir nog inte mkt sömn inatt. Ligger ju förväntansfull till tusen. Minst sagt!

Åh va spännande. Nu händer det snart grejer för dig. Du ska se att det går fortare denna gången. Lycka till!!! Snart är bebis ute
  • rpl
    annanaa skrev 2016-06-22 00:09:33 följande:

Ligger på förlossningen och gråter nästintill.

Staven hade som jag misstänkt åkt ut & värkarna är nu nästan fruktansvärda. Kul då att höra att jag gått från ca. 3,5cm öppen till 1,5cm. Hur kan det ens va möjligt?! Inte schysst.

Nu får jag sovdos om jag vill men jag gillar inte tabletter. Åh jag som verkligen trodde på detta....

Hände nästan samma för mig. Då sa min underbara barnmorska att jag gått från 4 cm som ett gummiband till 2 cm men ovalt och att det gärna blir så i öppningsskedet och att ovalt 2 cm var mycket mer på väg än 4 som gummiband. Tror absolut det går åt rätt håll och att det händer grejer i rätt ordning. Men tro mig jag vet hur segt och hopplöst det känns.

Håller tummarna för dig. Lycka till!
  • rpl
    ostpaj skrev 2016-06-22 02:58:18 följande:

Legat och försökt klocka värkarna. Om det nu är värkar. Kommer ganska regelbundet och märkt att jag börjat spänna och vrida mig mer. Som att de ökar. Idag blir det bebis iaf :)

Låter verkligen som värkar. Ring!!! Ok du redan är "bajsnödig" är det nära nu. Heja heja!!! Såå spännande
  • rpl
    ostpaj skrev 2016-06-22 19:49:59 följande:

Jävla Alvedon. Hjälpte ju ingenting! Kom in till Danderyd 17,05. Var öppen 8 cm. 17,54 föddes en mörkhårig liten lillasyster! Jobbigt att jag har kallat den för ett pojknamn i 9 månader :D

Hon parkerade sig vid min tutte och där har hon legat snart 2h :) :) :)

Grattis ????! Äntligen kom hon. Gick ju väldigt fort från det att du väl kom in tills hon var ute då.
Svar på tråden Junibebisar 2016