annanaa skrev 2016-05-18 16:58:42 följande:
Oj, blandade svar där... :)
Har googlat lite (försökt lova mig själv att inte läsa för mycket) och insett att det är blandade känslor inför vändning.
Visste inte ens att man kunde tacka nej till det.
Den rädda delen utav mig ser ju set här som en enkel utväg så att det blir ett planerat kejsarsnitt, men samtidigt är ju det såklart en risk också!
Får prata med min barnmorska på måndag som ska kolla hur hon ligger innan vändning blir bokat men om det är fler som har kunskap/åsikter vill jag gärna höra (läsa;))
Min son låg i säte och jag googlade som en tok och alla avrådde till vändningsförsök för de hade läst hur farligt det var så jag sa till min barnmorska att jag inte ville det. Hon hade då själv gjort det och lugnade mig med att de är väldigt försiktiga så jag gick med på ett iaf.
Farande på morgonen (ifall förlossning skulle starta) sen fick jag ligga ett tag med ctg för att de ville ha koll på bebisen. Därefter gjordes ul för att konstatera hur han låg och uppskatta vikt. När allt var gjort skulle läkaren starta vändningsförsöket och han var verkligen försiktig. Han försökte liksom putta upp honom i rumpan och kullerbytta honom fram. Var inte mer smärtsamt eller värre än när de på Mvc klämmer på magen. Min son flyttade sig inte och då gjorde han inget mer försökt. Blev planerat snitt som var en mkt positiv upplevelse. Egen barnmorskas och fullt med folk som hade koll på mig och bebis.
Trots alla skräckupplevelser jag hade läst och hört fick jag en fantastisk upplevelse av sjukvården vilket jag är övertygad om att du också får oavsett hur det går. Lita på ditt eget omdöme för det du läser är någon annans sanning. Din upplevelse kommer bli unik. Planerat snitt är betydligt bättre än överfulla förlossningar utan personal ????.
Lycka till!