Inlägg från: En del av oss |Visa alla inlägg
  • En del av oss

Junibebisar 2016

[quote=75980865][quote-nick]forsyne skrev 2015-11-09 16:35:08 följande:[/quote-nick]

Har du fått blodförtunnande någon gång? Det vet jag också många som får.

[/

Nej någon immunologisk utredning eller blodförtunnande har jag inte fått. Denna gång tar jag dock Albyl Minor och sedan extra progesteron som gynekologen som jag går hos skrev ut hos mig. Den här gången inför ÄL tog jag något som heter EPA glandin. Trolig orsak till mina mf är nog att jag haft för lågt progesteron.

Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016
  • En del av oss

[quote=75980972][quote-nick]forsyne skrev 2015-11-09 16:57:50 följande:[/quote-nick]

Okej, men albyl är blodförtunnande, så förhoppningsvis hjälper det till! (Googlade, och tydligen är det antikoagulerande och inte blodförtunnande, men det är ju lite samma sak.) Hoppas att de har rätt och att det är progesteronet, så att det går hela vägen den här gången. <3 Annars är som sagt ett förslag att kolla upp immunförsvaret.

[/

Tack ja går inte detta vägen så ska jag kolla upp om jag inte har rätt till en immunologisk utredning. Kan immunförsvaret vara nedsat även om man i stort sett aldrig är sjuk?

Jag har haft D-vitaminbrist och har fortfarande lite brist och så har jag hypothyreos dock är jag inställd sedan lång tid tillbaka med bra ref värden. Innan jag blev rätt inställd hann jag genomgå 1 mf och 1 MA.

• En del av oss

[quote=75981126][quote-nick]forsyne skrev 2015-11-09 17:28:58 följande:[/quote-nick]

Det är just om man aldrig är sjuk som man ska misstänka immunförsvaret. Om man har ett överaktivt immunförsvar så kan det vara så att kroppen uppfattar embryot som något främmande, och stöter bort det.

Jag har också hypotyreos (Eller, jag äter Levaxin. Jag har ingen uttalad diagnos.) Jag var på hälsosamtal i vecka 5 eller 6, och då påpekade jag det, så de tog blodprov. Jag låg precis på gränsen för vad de rekommenderar, så de höjde dosen.

[/

Jag har ätit Levaxin i flera år, ska få lämna nya tyreoideaprover nu på torsdag då jag ska på inskrivning. Just nu är jag inom ref värde.

Detta med immunförsvaret hade jag faktiskt inte koll på. Detta år har jag haft 2 förkylningar, en i vintras och en nu i samband med mitt senaste misstänkta MF i september.

• En del av oss

[quote=75981626][quote-nick]forsyne skrev 2015-11-09 19:01:16 följande:[/quote-nick]

Självklart hoppas vi på att den hjälpen du får nu funkar, men skulle det inte göra det är kanske nästa steg att kolla immunförsvaret. De måste ju gå till botten med vad det är som är fel iallafall, tycker jag?

[/

Jo det kommer göras. Hoppas verkligen denna graviditet går vägen.

• En del av oss

Har med bakåtlutad livmoder. Varför skulle det öka risken för missfall? Är det inte bara en myt bland massa gissa påare på FL. ingen pålitlig källa direkt.

• En del av oss

[quote=75987168][quote-nick]Wielkip skrev 2015-11-10 21:31:04 följande:[/quote-nick]

Jag har inte provat fören vecka 14, hittade då efter många om och men, man måste hålla den LÅNGT ner för att hitta hjärtat även i v.14, nere vid muttan typ, så jag tror det är ganska omöjligt att hitta redan i v.11 :)

[/

Sedan har väl knappast livmodern rest sig från bäckenet väl så den ligger långt in i kroppen och är ju inte direkt stor, bara några cm så måste väl vara helt omöjligt och höra med ett angelsound före v.14. Vet inte läst och hört så mycket om det där så jag vet då inte om jag skulle våga innan v.18-20.

• En del av oss

Mår bra utan symtom fortfarande, men somnade på soffan före 18 iaf och ömheten i brösten är kvar som jag haft i flera veckor nu, men börjar tro att det nog är progesteronet som ger mig ömma bröst eftersom en av dess biverkningar är bröstspänningar.

• En del av oss

[quote=75987948][quote-nick]forsyne skrev 2015-11-11 05:12:50 följande:[/quote-nick]

Det där med symptom är jätteklurigt. Just ömma bröst och trötthet hade jag under tiden jag tog progesteronet (Lutinus). Efter jag slutade med Lutinus försvann det helt. Man har ofta väldigt få symptom så tidigt i graviditeten.

[/

Ja skulle jag inte tanprogesteron så skulle jag inte ha ett enda eftersom ömheten i brösten och tröttheten är biverkningar av progesteron. Tycker det är skrämmande att jag inte har några symtom alls, är i v.7 nu och haft symtom i mina MF/MA graviditeter, inte alla men några av dom.

Har inget inbokat VUL förrän om 8 dagar. Imorgon är det inskrivning hos BM känns egentligen dumt att göra inskrivning hos BM först och sedan VUL 1 vecka senare.

• En del av oss

[quote=75987951][quote-nick]Jensan911 skrev 2015-11-11 05:15:36 följande:[/quote-nick]

Inte planerat för fem öre här, min mens hade varit konstigt så jag missade att jag hade ägglossning....

Har bara känt pappan i lite över ett halvår, ingen av oss tycker väl det är optimalt men har bestämt oss för att försöka få det att fungera tillsammans!

[/

Åt du p-piller, hade spiral etc?

• En del av oss

[quote=75987958][quote-nick]Jensan911 skrev 2015-11-11 05:35:31 följande:[/quote-nick]

Fick förresten lite tips och råd mot illamående, av både doktor och barnmorska, när jag låg på sjukhuset!

* Vatten kan göra en mer illamående, drick i så fall hellre saft som dessutom innehåller socker och annat (bra att få i sig om man spyr mycket), små klunkar åt gången

* Fokusera på att få i dig vätska mer än på mat

* Småät i princip hela tiden, ofta och lite

* Lagad mat kan få dig att må sämre, undvik i så fall det och ät sånt som inte är tillagat

* Mitt favoritråd var följande: laga ingen mat själv om lukter får dig att må illa, bjud hem dig till folk på middag

* Det är helt okej om det enda du kan få i dig är glass eller chips och läsk, det är (förhoppningsvis) bara en kort period och det är viktigare att du får i dig NÅGOT

* Bebisen tar allt den behöver och blir normalt sett inte sjuk av det, det är du som får brister och mår dåligt!

* Har du svårt att få i dig vätska så fyll en bringare på tex en liter och drick ur hela dagen, på så sätt har du koll på hur mycket du faktiskt får i dig

* Håll koll på urinen, både hur ofta du måste kissa och framförallt färgen!

* Vila!!

[/

Vilken färg och vad är för ofta eller sällan när det gäller toabesök? Igår hade jag en sådan dag då det blev mycket spring på toa, var kissnödig konstant nästan. Men svårt och se färg och det tittar man inte ofta på.

Svar på tråden Junibebisar 2016