• Erla

Junibebisar 2016

Elenius skrev 2015-10-24 13:19:11 följande:

Någon mer med mensvärk och utan smärta i brösten?

För mig är det tvärt om. Ont i brösten men ingen mensvärk. BM lugnade mig ganska rejält genom att berätta att det ser olika ut för alla.
  • Erla
    corona skrev 2015-10-24 16:49:22 följande:

Tycker du ska boka tid för tidigt ul, så du slipper oroa dig!  

Jag kommer boka tid runt vecka 8-9 tänkte jag.  Min förra graviditet slutade med MA, och den här gången vill jag veta att allt ser ok ut.  

Jag ska boka på tisdag tänkte jag. Är det ditt första barn eller har du sedan tidigare? Känns som att MA är ganska vanligt ändå :/
  • Erla
    En del av oss skrev 2015-10-24 19:13:27 följande:

Samma här brösten ömmar rejält igår kändes det ordentligt och gjorde så ont och idag knappt något, men det kommer och går.

Mensvärk hade jag precis efter ÄL i flera dagar och det högg långt ner i magen i livmodern vid hosta och det fick mig verkligen att börja hoppas att det kunde vara något vilket det är.

Kände aldrig någon värk alls från början :) var lite runt BIM men annars har brösten varit mitt symptom :P högg endel när jag hostade eller på något annat vis spände de nedre magmusklerna på mig också och nu med ibland. Himla spännande att det kan vara så olika :)
  • Erla
    En del av oss skrev 2015-10-24 20:01:57 följande:

Då har vi haft en del liknande symtom. Jo det känns helt konstigt att träna magen nu, då dom inre magmusklerna och bäckenbotten men tydligen jätteviktigt enligt min PT.

Nu känner jag mest bara av dom tokömma brösten.

Ja jag kan tänka mig det! Har inte vågat träna mer än promenader i och med att jag hade två mindre blödningar för två veckor sedan. Behöver dock träna överkroppen då jag har problem med mycket svank sedan innan. Skönt med en pt så du kan få professionell hjälp med träningen! Själv var jag ordentligt aktiv med styrketräning för ett par år sedan, men la det på hyllan av någon anledning :/
  • Erla
    corona skrev 2015-10-24 23:55:39 följande:

Ok, låter bra!

Jag har två äldre barn sedan tidigare, sen fick jag ett MA.   Min sambo har inga barn, det skulle bli hans första, han tog detta väldigt hårt  :(    Han vågar inte riktigt glädja sig åt denna nya graviditet, är orolig att det kommer bli samma...  

Jo, det är inte helt ovanligt med mf/ma,  men chansen att allt går fint är betydligt större, tänk på det!  

Usch vad tråkigt. Min sambo är mer lugn än jag för nu vet han att vi i alla fall kan få barn :P din sambo kommer nog glädjas när ni gått över 12-veckors-strecket ^^

Ja jag försöker ju tänka så och att så länge jag har symptomen kvar så bör det ju vara som det ska :)
  • Erla
    En del av oss skrev 2015-10-25 00:12:05 följande:

Fy för blödningar!

Jag har några få PT timmar kvar, tränat med PT sedan maj men hon jag har har ingen direkt kunskap eller utbildning av träning av gravida men nu ska jag få träning av en PT som är det och vill jag hellre ha denna resterande tid så är det helt okej. Jag förbereder mig nu att gå över till lättare träning som promenader, yoga och kanske vattengympa för jag är rådd nu att hålla på med styrketräning och vågar inte ta mina vanliga vikter som jag brukar. Blir mest övningar med pilatesboll och min egen kroppsvikt men redan märkt hur svag jag blivit och hur dålig form jag är och är otroligt svag i överkroppen till skillnad mot benen. Har även taskig balans och ingen vidare corestyrka, vinglade en massa när jag gjorde höftlyft med hälarna på boll och föra ut och in bollen med hälarna på och höftpartiet upplyft så högt jag kan...jösses vad dum jag kände mig, men övning ger färdighet.

Vad tränar du för något för att stärka upp din rygg och bli av med svanken?

Vad bra att du kan byta! Min BM sa att jag egentligen kan träna som vanligt fram till v. 12, men att jag ska lyssna på kroppen. För att göra mig av med svanken körde jag många magövningar på pilatesboll, tex benlyft och crunches. Fick ont om jag gjorde dem på golvet. Övade upp hållningen genom övningar mot vägg där man specifikt ska tänka på att pressa in magen så att man blir så rak som möjligt. För att balansera tränade jag även lite lättare på ryggen för att jag redan var för stark där jämfört med bålen. En gel del versioner av plankan blev det också :P Hade en kompis som var jättekunnig inom fitness så hon blev min pt kan man säga :)

Förstår vad du menar med att man blivit svag! Konditionen har tagits mest på mig. Orkar knappt bära matkassar längre om jag ska gå ett par hundra meter :P flåsar som om jag inte rört mig på år och dar.
  • Erla
    En del av oss skrev 2015-10-25 20:46:12 följande:

Jo min PT sa också att jag kan träna som vanligt samt vattengympa, mammafitness i grupp och vanlig yoga, men jag är så orolig för att göra något fel. Minns en gång då jag misstänkte att jag var gravid och kom hem och fann blod i trosorna och det är min största skräck just nu.

Kör själv många övningar med boll som crunches, ben och även höftlyft fast det känns inte rätt att göra övningar liggande på mage längre eller övningar där mycket buktryck krävs som marklyft tex

Ska försöka komma iväg på tisdag och träna lite försiktigt igen. Tränade senast i fredags och det gick bra men jädrar vad svag jag kände mig och slut efteråt och brösten gjordeont, skumpade lite för mycket av PW på löpbandet.

Nä marklyft hade jag inte heller vågat :) knäböj kan man nog göra däremot. Där är det ju också mycket hållning, rygg, ben och rumpa. Bara att försöka undvika buktryck som du säger.

Ja fy och bättre att träna lätt och känna sig säker än att köra på och vara orolig.
  • Erla

Upplevde mitt första, ordentliga illamående idag. Urk, men samtidigt superglad! Allt kommer på kvällarna för mig. Bara brösten som är konstant ömma :P upptäckte förresten att äpple funkar super mot illamåendet. Kanske någon mer det kan hjälpa för?

Hoppas allt flyter på för er andra :)

• Erla
    princess77 skrev 2015-10-28 15:46:04 följande:

Jag har ju varit frånvarande en vecka pga av oro och det är jättekul att höra att det har börjat vända. Tyvärr får jag nog kliva ur tråden för gott,jag var på VUL idag och istället för att vara i v 8 som jag trodde syntes bara en fosterhinna och ett litet foster utan hjärtaktivitet i v 6.

Förmodligen har det stannat av ;( Om det mot förmodan visar något annat om en vecka kommer jag tillbaka. Lycka till nu!

Fy vad tråkigt! Håller tummarna för ett hjärta nästa gång!
  • Erla

Är lite fundersam kring det hela med hur långt gången jag är. BM, internet och jag är inte riktigt överens. Har väldigt varierande längd från cykel till cykel, men lyckligtvis tempade jag under denna cykeln. Den 10:e augusti har FF satt ut att jag hade äl, men tempdippen var den 9:e. Fick en liten dipp (implation?) den 13:e och mina symptom började den 15:e. Hur ska jag tänka kring antalet veckor jag är i?

• Erla
    En del av oss skrev 2015-10-28 17:41:23 följande:

[quote=75932075][quote-nick]Erla skrev 2015-10-28 16:00:46 följande:[/quote-nick]

Är lite fundersam kring det hela med hur långt gången jag är. BM, internet och jag är inte riktigt överens. Har väldigt varierande längd från cykel till cykel, men lyckligtvis tempade jag under denna cykeln. Den 10:e augusti har FF satt ut att jag hade äl, men tempdippen var den 9:e. Fick en liten dipp (implation?) den 13:e och mina symptom började den 15:e. Hur ska jag tänka kring antalet veckor jag är i?

[/

Du borde väl ha BF ca 17 maj om du hade äl den 10 augusti. Ta senaste mens första dag och dra av 3 månader och lägg på 1 vecka.

Får det till v.11+ om jag inte räknat fel

Nu hängde jag inte riktigt med... Varför ska jag dra av tre månader? Jag får det till tidigast 26 maj, BM tror början på juni, fl 1 juni och en gravidapp jag har får det till 5 juni. Jag kan inte gå efter min mens för den varierar från allt mellan 30 till 50 dagar.
  • Erla
    Grus grus skrev 2015-10-28 18:14:43 följande:

Du borde ju vänta ett slutet på maj-barn, tänker jag. Du drar av tre månader för att på ett år (12) är du gravid i nio. Jag hade första dagen på mensen 4/9, och äl 21 september, och bf beräknat runt den 15 juni.

Spännande, då får vi se vad de säger på ul imorgon, om allt ser ok ut. Skönt om man blir framflyttad men tråkigt att ev. behöva lämna gruppen :P
  • Erla
    Grus grus skrev 2015-10-28 18:28:28 följande:

Äh du kan väl vara kvar vad det än visar? Du kanske går över tiden och några här kommer säkert att få för tidigt och föda i maj.

Ja det kan ju iof hända :P
  • Erla
    En del av oss skrev 2015-10-28 18:37:11 följande:

[quote=75932449][quote-nick]Erla skrev 2015-10-28 18:08:01 följande:[/quote-nick]

Nu hängde jag inte riktigt med... Varför ska jag dra av tre månader? Jag får det till tidigast 26 maj, BM tror början på juni, fl 1 juni och en gravidapp jag har får det till 5 juni. Jag kan inte gå efter min mens för den varierar från allt mellan 30 till 50 dagar.

[/

En graviditet varar i regel i 9 månader därav dra av 3 månader då ett år är 12 månader så senaste mens var i augusti dra av 3 månader då är det maj och lägg på ca 1 vecka sedan din senaste mens första dag +/- 2 veckor. Man utgår från senaste mens första dag när man beräknar graviditetslängen förrän RUL görs.

Jaha! Då förstår jag :) jag hade med mig min tempkurva när jag kom till BM och hon utgick ifrån den när hon beräknade. Ska bli spännande att se vad ul säger imorgon ^^
  • Erla
    Inheaven skrev 2015-10-28 19:24:26 följande:

Men neeej :(

Var du på vul innan något eller var det här första?

Men jisses! Ser att jag skrev fel :P 10 september hade jag äl! Inte konstigt att det blev konstigt! Bör bli slutet på maj- början på juni beroende på om jag går över eller inte :P
  • Erla

Tyvärr får jag lämna er här och önska er alla lycka till med era små :)

• Erla

Det var fruktansvärt tomt där inne. Gyn kunde ana att det hade varit något men att det inte hade tagit sig ordentligt. Bättre lycka nästa gång! :)

Svar på tråden Junibebisar 2016