• Cherryay

Junibebisar 2016

Blodtrycket som brukar ligga stadigt på 120/60 har denna vecka spökat, låg på 140/75 i måndags och 150/85 i fredags -vilket innebär nya kontroller nästa vecka också :/ neg. urinprov iaf så förhoppningsvis är det bara något tillfälligt knas!

• Cherryay
    Millemupp skrev 2016-03-05 23:13:58 följande:

Magen börjar bli märkbart större nu, och jag börjar fundera på vårjacka... Hur gör ni andra? Var kan man köpa bra gravidkläder? Köpte en del förra omgången som jag har kvar, men är ju kul med nåt nytt. Enda stället jag känner till är H&M, och där har jag handlat det mesta eftersom jag vill kunna prova innan köp.

Lindex har börjat med ett litet sortiment av gravidkläder även i fysisk butik men det är överlag väldigt få butiker som har vare sig amningskläder eller mammakläder att tillgå. Nätet är det bästa, trots att jag själv också helst skulle vilja prova kläderna innan o slippa returnera osv. så är utbudet i de fysiska butikerna så extremt dåligt att man i princip inte har något val.
  • Cherryay
    Liinaa91 skrev 2016-03-24 19:57:16 följande:

Någon som har erfarenhet om hur.man gör när.man inte jobbat ihop en inkomst utan varit en student innan man blev gravid

Det finns som vindruvan skriver en s.k. lägstanivå av sgi som man automatiskt blir tilldelad om man inte har sgi baserad på inkomst. Jag fick det med mitt första barn då jag fortfarande gick i gymnasiet.
  • Cherryay
    Millemupp skrev 2016-03-28 22:04:05 följande:

Sängproblem! Vi har ett nest sen tidigare som vi tänker använda den här gången också. Problemet är att det ska få plats i en 180 säng som även ska rymma mamma, pappa och storasyster på 18 månader... Känner inte att det är läge att försöka flytta över storasyster till egen säng än av flera olika anledningar. Har inte hunnit fundera mer än att vi får offra ena nattduksbordet för att skjuta in sängen mot väggen, låta nestet vara innerst och sedan jag (för säker samsovning inte låta spädbarn och barn ligga bredvid varandra), därefter storasyster och pappa som får agera dörrstopp på slutet så att ingen trillar ner.

Misstänker att det kommer att bli ganska trångt.. Hur gör ni andra som också har syskon i samma säng? Kan man "sätta fast" en 90-säng bredvid kanske?

Vi har en 160 säng, tänker också köra med nest mellan oss de första månaderna, precis som förra gången. "Storasyster" som är runt ett år när bebis kommer, sover visserligen i egen säng för det mesta, men vi har inte kommit på någon bra lösning för hur vi ska göra de gånger hon också kommer vara i vår säng... Kan dessutom inte skjuta in den mot väggen då vi har sänglådor under på båda sidor som agerar garderob... Klurigt värre det här! :/
  • Cherryay
    frucgsvensson skrev 2016-03-29 11:14:23 följande:

Själv så skulle jag aldrig tordas ha bebisen i sängen, oavsett nest eller syskon. Jag är fullständigt livrädd för att råka rulla över eller så. Hur gör ni, bullrar ni upp runtom också eller?

Jag har absolut inga problem med att sova med bebis bredvid, har alltid varit otroligt lättväckt och inte minsta chans att rulla över. Pappa har inte samma egenskaper dock så därför har vi ju nest med kanter i början och de gånger vi haft storasyster i sängen mellan oss nu så ligger hon alltid på min arm o sover, har den liksom runt henne så kan jag buffa bort pappa lite ifall det behövs.
  • Cherryay
    frucgsvensson skrev 2016-04-09 19:56:44 följande:

Ni pollenallergiker, vad äter ni för tabletter nu? Jag måste börja med något för mina besvär är så påtagliga nu men vet inte vilka tabletter man får äta som gravid?

Är inte pollenallergiker men äter allergimedicin varje dag mot annat, inga problem! Det enda man bör undvika (om det går förstås) är akutmedicin med kortison :) menar då i tablettform osv, hudsalva med kortison är helt ok.
  • Cherryay
    ebe91 skrev 2016-04-10 05:57:47 följande:

Jag är inte allergiker men när vi var i thailand i vinter fick jag hemska bett med klåda, efter lite googlande var det bara ett antihistamin som man rekomenderade till gravida (de andra var inte nog studerade) och det var tavegyl.

Jag har cetrizin på recept, varken läkaren på bm eller apotekspersonal har sagt att den inte skulle vara ok att äta som gravid :) däremot ska jag som sagt försöka undvika min akutmedicin (kortison).
  • Cherryay
    Bibi84 skrev 2016-04-23 07:21:05 följande:

Hej! är det ok om jag hoppar in här!

Är med i en annan grupp för dom som väntar barn nr 4, men tänkte att det kunde vara kul att vara med i en grupp som har med BF att göra. :)

Har BF den 29 juni, men enligt gravtest 28 maj, så ja....en hel månad skillnad. :) Så vi får se när hon bestämmer sig för att komma. Väntar som sagt nr 4, har barn födda -10, -11 och -14. Två killar och en tjej. så blir två av varje. 

Är det många som föder sitt första barn här? eller är det många andra/tredje gångs födande?

:)

Spännande med en hel månads intervall! När tror du själv att bebis kommer, tänkte om du lutade mer åt någon av dem ;)

Jag väntar nr. 3 och har bf 1 juni enligt rul men 24 maj enligt gravtest, lutar själv mer åt att det maj men vi får väl se :P
  • Cherryay
    Plärtan skrev 2016-05-16 13:16:07 följande:

Jag hade stort Sf-mått min första graviditet (minns inte exakt hur stort men har för mig det låg på tvillingkurvan) och sonen föddes i v 40+4 och vägde 4,5 kg så han var ju rätt stor.

Andra graviditeten låg Sf-måttet på eller strax över normalkurvan och bebisen kom v 40+3 och vägde 3,7 kg. För mig har alltså måtten stämt överens med hur stora bebisarna blivit.

Vilken v är du i och vad har du för mått? Jag hade gjort ett litet skutt i kurvan sist bm mätte, Sf-mått 35 i v 36+. Hon tyckte det var så pass stort att jag eventuellt skulle få gå på ett extra Ul, men jag tyckte inte själv det lät så himla stort.

Jaså? Jag har haft sf-mått 35 i v. 36+ båda mina tidigare graviditeter och bm har inte ansett det som konstigt alls, ligger ju inom normalkurvan? Denna gång hade jag dock SF-mått 37 i v. 36+ men inte ens det anses det som att det behövs ett ul? Konstigt hur olika det kan vara.

Jag är inte orolig dock, stort sf-mått behöver inte alls betyda ett stort barn, jag har fått normalstora bebisar båda gångerna tidigare, dock har jag haft en heeel del fostervatten :P
  • Cherryay
    Bibi84 skrev 2016-05-21 23:41:58 följande:

Jag hatar å sy, det värsta jag vet faktiskt!!!! Har sytt två gånger av tre, hoppas att jag slipper den sista gången nu. :)

Men om jag ska vara ärlig så har jag inte känt att jag har spruckit alls, inte heller efter att dom är färdig med att sy, bara under själva syingen, och då är det både bedövelse och MAX med lustgas. :)

Hatar också att sy, värsta jag vet. Har gjort det båda tidigare förlossningarna och väntar mig inget annat denna gång... Funderar på att be om någon smärtlindring innan de syr denna gång isf, och då har jag alltså fött båda mina barn helt utan smärtlindring, men att sy är värre än allt annat tillsammans imo!
  • Cherryay
    Bibi84 skrev 2016-05-22 13:17:25 följande:

Utan lustgas också? Då är jag OTROLIGT imponerad.

1:a fl: lustgas, eda (epidural) och bedövnings spruta när dom sydde (+ lustgas)

2:a fl: lustgas, eda som inte fungerade helt, plus att bebis kom 5 min efter satt eda.

3:e fl: lustgas, bedövdning spurta när dom sydde+gas. 

Dom sa till mig sista gången att jag inte behövde lustgas, då blev mannen lite irriterad och sa, Hon SKA ha lustgas när ni syr. Som sagt....det känns som att det är färre än att föda. 

Har verkligen ingen aning om hur det kommer gå nu.

Min första förlossning var ganska speciell så hur som helst hann jag inte med någon smärtlindring alls, inte ens lustgas, och eftersom det gick bra så tänkte jag att jag skulle prova andra helt utan också, då självvalt. Men som sagt, sy? Gör så sjukt vidrigt ont! Känns inte som lokalbedövningen hjälper något alls!
  • Cherryay

Idag kl. 11.28 fick vi en son på 3840g och 52cm, föddes i v. 39+0 :) allt har gått bra o nu myser vi! Lycka till alla ni andra :)

• Cherryay
    UK Jennie skrev 2016-05-28 07:16:11 följande:

Idag jobbade jag sista dagen , tjoho! Sag fram emotional en v ledighet innan BF, men inatt har jag varit vaken sedan kl 2 med varkar. .. typ nara ganger i timmen, for ont for att sova men inte jatteont. Sa nu far vi se hur det går ni som har barn sedan forut (min forsta var planerat snitt sa inget varkarbete) hur lange holl varkarna pa sahar halvdant? Jag vet att det ar sa individuellt, men vore kul att hora lite berattelser

Kan kanske inte kalla det halvdant men för mig har värkarbetet satt igång nästan ett dygn innan bebis kommit, alla tre gångerna. Har därför haft tid att förbereda mig på att det "varit dags" så att säga, även om det tagit olika tid för värkarna att tillta i styrka osv.
Svar på tråden Junibebisar 2016