Plärtan skrev 2016-05-16 13:16:07 följande:
Jag hade stort Sf-mått min första graviditet (minns inte exakt hur stort men har för mig det låg på tvillingkurvan) och sonen föddes i v 40+4 och vägde 4,5 kg så han var ju rätt stor.
Andra graviditeten låg Sf-måttet på eller strax över normalkurvan och bebisen kom v 40+3 och vägde 3,7 kg. För mig har alltså måtten stämt överens med hur stora bebisarna blivit.
Vilken v är du i och vad har du för mått? Jag hade gjort ett litet skutt i kurvan sist bm mätte, Sf-mått 35 i v 36+. Hon tyckte det var så pass stort att jag eventuellt skulle få gå på ett extra Ul, men jag tyckte inte själv det lät så himla stort.
Jaså? Jag har haft sf-mått 35 i v. 36+ båda mina tidigare graviditeter och bm har inte ansett det som konstigt alls, ligger ju inom normalkurvan? Denna gång hade jag dock SF-mått 37 i v. 36+ men inte ens det anses det som att det behövs ett ul? Konstigt hur olika det kan vara.
Jag är inte orolig dock, stort sf-mått behöver inte alls betyda ett stort barn, jag har fått normalstora bebisar båda gångerna tidigare, dock har jag haft en heeel del fostervatten :P