• Lutetzia

Junibebisar 2016

UK Jennie skrev 2015-11-27 10:02:12 följande:
    Det dar med halloumi tycker jag ar klurigt - jag at det minst 2 ggr/v innan, men har inte atit det sedan jag blev gravid. 'Nyforpackad' kanns som en valdigt los definition!
    Jag tor att det gäller att hålla koll på "bäst före"-datumet. Obs, tror. :) jag är inte orolig för att äta sådana ostar och särskilt inte Halloumi som värms upp ordentligt. Tillväxt för listeria sker ju i kyla.

Apropå mat. Vad kommer ni att undvika på julbordet? Jag älskar gravad lax men vill jag inte äta vakuumförpackad mat som inte uppvärms, så det blir kanske lite egengravad. 
  • Lutetzia

Det hjälper inte mot listeria att frysa, dock andra bakterier. Jag tror dock att det gör bra för bebis om man äter mycket fisk eftersom det är så nyttigt, så jag har valt att inte avstå från egengravad och sushi. Men alla gör ju som de vill och vad som känns bäst. :) Själv äter jag t ex inte vakuumförpackad fisk och charkuterier. Hittade bra info på 1177:

"Listeriabakterien kan växa i kylskåpstemperatur och den överlever frysning. Den dör däremot vid matlagningstemperaturer över 70 grader.

Rökt och gravad fisk kan innehålla listeria. Om bakterien får möjlighet att föröka sig i en vakuumförpackning med flera veckors hållbarhet kan bakteriemängderna bli stora. Nyrökt, nygravad och hemgravad fisk är därför säkrare att äta. Även sushi går bra om den är nygjord med fräscha råvaror."

Källa: www.1177.se/Uppsala-lan/Tema/Gravid/Graviditeten/Halsa-under-graviditeten/Bra-mat-nar-man-ar-gravid/

• Lutetzia
    Kristalii skrev 2015-11-27 13:10:01 följande:
    Livsmedelsverket nämner inte ens mjukost. 1177 skriver att mjukost går bra att äta. Alla BM kanske inte har uppdaterat sig. Råden ändras. Förut fick en inte äta gravad lax. Sen fick en äta gravad lax men inte sushi. Den logiken förstod jag inte så då åt jag sushi med gott samvete. Nu får en en äta sushi.

Eller får och får. Det är rekommendationer. Även gravida får äta vad de vill. Till syvende och sist är det den gravida som bestämmer.

Det är så himla lätt i dagens läge att kolla upp exakt vad Livsmedelsverket rekommenderar. Så det gör mig lite sur att folk skriver/säger fel.
    Så himla bra sagt! Ja det är rekommendationer och vad och en väljer själv. Sen tycker jag också det är intressant att höra hur andra resonerar och om det är något man själv inte har tänkt på. 
  • Lutetzia
    HeIena skrev 2015-11-27 15:26:01 följande:

Hur ser ni på sushi?

Jag älskar sushi och känner mig så sugen på det. Visst kan man göra egen såklart, men orken finns inte där just nu.

Hur tänker ni?

Jag äter absolut sushi, men bara lax. Klart att det alltid finns en liten risk men jag har valt att följa Livsmedelsverkets rekommendationer. Tror att man skulle märka om fisken inte var fräsch. Hämtar bara från populära restauranger i Stockholm där man alltid är fullt med folk och man får vänta länge på sushin, tar det som ett tecken på att de har bra med omsättning på grejerna. ;)
  • Lutetzia

Hur har ni det med illamåendet? Jag är i v 9+4 och mår lätt illa nästan dygnet runt. Inte så att jag kräks men tillräckligt för att jag aldrig ska må riktigt bra. Blir också väldigt yr och känner mig skakig ibland, tror att det kommer mest när jag är hungrig. Lågt blodsocker kanske?

• Lutetzia
    Hannibalis skrev 2015-11-29 19:33:51 följande:
    Hmm, verkar inte som att bilden kom med, hur gör man? (Byxorna sprack idag)
    Jo bilden kom med! Haha, du får skylla på att de var slitna. ;)

Själv har jag mått rätt illa och till och med gått ner 1 kg. Men räknar med att ta igen det snart. :)
  • Lutetzia

Tänker ni ta reda på könet om ni kan?

Vi vill gärna det. Känns som mer verkligt då på något sätt och man kan börja fundera mer på namn på bebisen. Jag har ingen direkt känsla för om det skulle vara en kille eller tjej, och det spelar verkligen ingen roll. Det avgör ju inte vad det blir för en person. Om jag skulle gissa så tror jag att det är en liten kille.

• Lutetzia

Jag går in i vecka 11 på tisdag. Mår illa nästan hela tiden, inte kraftigt men lite lätt. Känner mig också lite yr och trött. Bröst och mage är svullna och magen trög. 

Det här med symtom är ju dock väldigt individuellt, behöver inte betyda något att man inte känner symtom. Blir ditt nästa ultraljud RUL? 

• Lutetzia

I dag hade jag inskrivning på MVC. Är i v 10+1 och fick träffa en underbar BM som vi tidigare har haft. Bokade RUL till slutet av januari. 

Vilken vecka är ni som har känt fosterrörelser? Jag längtar så mycket efter att få lite mage och ännu mer att känna bebisen.

• Lutetzia
    UK Jennie skrev 2015-12-03 09:13:11 följande:
    Ar det ditt forsta barn? Jag kande inte mitt forsta forran v.20. Fast nar jag val var saker pa att det var fosterrorelser sa insag jag att jag kant dem tidigare, men inte varit saker. Tror darfor att jag kommer att kanna tidigare den har gangen. Vanligast ar val ca v.17-20 med ettan, nagot tidigare med andra barnet. Langtar ocksa! 

Magen (dvs 'bulan', inte bara fettet ) har precis borjat komma nu; jag ar v 13+3 men aven har tidigare an med ettan.
    Ja det är mitt första, så det låter som att det kan dröja lite med andra ord. :)

Magen och brösten har blivit större, men har inte gått upp något alls i vikt. Förstår inte riktigt hur det går ihop. Än så länge känns inte magen som en gravidmage  utan det sitter mer mitt på magen.
Svar på tråden Junibebisar 2016