Junibebisar 2016
Apropå mat. Vad kommer ni att undvika på julbordet? Jag älskar gravad lax men vill jag inte äta vakuumförpackad mat som inte uppvärms, så det blir kanske lite egengravad.
Det hjälper inte mot listeria att frysa, dock andra bakterier. Jag tror dock att det gör bra för bebis om man äter mycket fisk eftersom det är så nyttigt, så jag har valt att inte avstå från egengravad och sushi. Men alla gör ju som de vill och vad som känns bäst. :) Själv äter jag t ex inte vakuumförpackad fisk och charkuterier. Hittade bra info på 1177:
"Listeriabakterien kan växa i kylskåpstemperatur och den överlever frysning. Den dör däremot vid matlagningstemperaturer över 70 grader.
Rökt och gravad fisk kan innehålla listeria. Om bakterien får möjlighet att föröka sig i en vakuumförpackning med flera veckors hållbarhet kan bakteriemängderna bli stora. Nyrökt, nygravad och hemgravad fisk är därför säkrare att äta. Även sushi går bra om den är nygjord med fräscha råvaror."
Källa: www.1177.se/Uppsala-lan/Tema/Gravid/Graviditeten/Halsa-under-graviditeten/Bra-mat-nar-man-ar-gravid/
Hur ser ni på sushi?
Jag älskar sushi och känner mig så sugen på det. Visst kan man göra egen såklart, men orken finns inte där just nu.
Hur tänker ni?
Hur har ni det med illamåendet? Jag är i v 9+4 och mår lätt illa nästan dygnet runt. Inte så att jag kräks men tillräckligt för att jag aldrig ska må riktigt bra. Blir också väldigt yr och känner mig skakig ibland, tror att det kommer mest när jag är hungrig. Lågt blodsocker kanske?
Tänker ni ta reda på könet om ni kan?
Vi vill gärna det. Känns som mer verkligt då på något sätt och man kan börja fundera mer på namn på bebisen. Jag har ingen direkt känsla för om det skulle vara en kille eller tjej, och det spelar verkligen ingen roll. Det avgör ju inte vad det blir för en person. Om jag skulle gissa så tror jag att det är en liten kille.
Jag går in i vecka 11 på tisdag. Mår illa nästan hela tiden, inte kraftigt men lite lätt. Känner mig också lite yr och trött. Bröst och mage är svullna och magen trög.
Det här med symtom är ju dock väldigt individuellt, behöver inte betyda något att man inte känner symtom. Blir ditt nästa ultraljud RUL?
I dag hade jag inskrivning på MVC. Är i v 10+1 och fick träffa en underbar BM som vi tidigare har haft. Bokade RUL till slutet av januari.
Vilken vecka är ni som har känt fosterrörelser? Jag längtar så mycket efter att få lite mage och ännu mer att känna bebisen.