• gr0

Junibebisar 2016

rpl skrev 2016-01-31 19:03:14 följande:

Hej, är i v 21 (20+2) och har sedan några dagar haft FRUKTANSVÄRT ont i magens nederdel, främst på vänstersidan. Känns som håll fast mer knivhuggssmärtor. Det håller i sig i upp emot någon timme åt gången och jag kan knappt gå. I fredags fick jag kryp upp för trappan för det gjord så ont. Det är inga sammandragningar för magen är inte alls hård. Någon som känner igen det? Det är mitt andra barn och känner inte alls igen det från sist. Ska ringa mvc i morgon men undrar om någon av er har det likadant. Svårt att leka med en tvååring när man knappt kan ta sig fram.

Undrar även hur mkt ni gått upp i vikt. Får PANIK på vågen som bara rusar iväg. Är redan upp på +9 kg och då äter jag inte ett dugg mer än innan jag blev gravid. Med min först gick jag upp 17 kg allt som allt vilket är mycket när man är 157 cm. Då var jag bara + 4 kg i v 20. Orolig för vad detta ska sluta. Jag gick inte ner ett gram gratis sist utan fick slita som ett djur och låg då ändå + 3 kg nu när jag blev gravid. Jag vet att alla går upp olika men jag tycker det är knäckande att känna mig som en elefant. Underlättar inte att jag inte kan gå ut och ge heller.

Usch förlåt att jag gnäller. Är bara trött på att vara gravid och då är det nästan 5 månader kvar.

Hoppas du har fått nåt svar ang smärtan. Jag har också haft ont på sidorna och misstänker ligamenten. Det blir bättre av att ta det lugnt. I början av grav hade jag ofta ont på vänstersidan och jag tror det hade med tarmarna/förstoppning att göra.

Vad gäller vikten är jag rejält överviktig sen innan och har bara gått upp 3 kg (är i v 23). Jag har haft så mycket magproblem att jag inte kunnat äta i samma mängd som tidigare och inte heller haft nåt sötsug. Trots att jag börjar närma mej 100 kg så gillar jag verkligen gravidkroppen, så otroligt häftigt att se hur kroppen ändrar sej. Var lite rädd att jag inte skulle kunna känna/se sparkar pga magfluff men det verkar inte vara nåt hinder. Är mest rädd för graviddiabetes eller andra komplikationer pga min tjockhet.
  • gr0
    Kawinna skrev 2016-02-01 19:40:26 följande:

Med tanke på graviditetsdiabetes, har du fått gjort någon glukosbelastning än? Annars kanske det är dags för det snart :) hur har du legat i socker tidigare?

Jag har nämligen fått det redan. Hade det första graviditeten också så det var nästan första tecknet denna gång :p

Jag har legat bra på sockret hela tiden så det verkar inte vara nån fara än så länge iaf. Hon har inte nämnt nåt om glukosbelastning så det kommer väl. Hoppas jag slipper åka på diabetes, har nog att oroa mej flr som det är även om allt verkar va helt normalt.
  • gr0
    Tiana skrev 2016-02-02 08:46:35 följande:

Hittills har det inte varit så farligt att vara gravid, har ju haft mindre krämpor men det har varit ok. Den senaste veckan har dock en fruktansvärd trötthet slagit in. v 21 nu och jag funderar på allvar om jag orkar jobba hela vägen de 4 månader som är planerade nu.

Hur har du det med järnvärdet? Jag hade jättebra järnvärde men rasade ner till ett ganska lågt kring v 21 och var konstant dödstrött. Har börjat äta järntabletter och jag tror att det har lättat lite, fast nu är jag iofs sjuk och trött pga det.
  • gr0

Hur mår ni om morgonen? Jag är förvisso ingen morgonmänniska och har aldrig varit pigg på morgonen men det här är helt hemskt. Jag vaknar och stiger upp som jag ska och får i mej frukost men jag är helt slut i hela kroppen, har även hjärtklappning och krånglig mage och det mesta känns bara hemskt. Måste ofta vila lite efter frukosten.

Jag käkar järntabletter och har blivit lite piggare över lag, men fram till lunch är jag som levande död. Tur jag har flextid på jobbet.

• gr0
    annieh897 skrev 2016-02-11 21:56:11 följande:

Samma här, är inte heller morgonmänniska men nu behöver jag dubbelt så lång tid på mig. Hjärtklappning, yr, matt... Jobbigt!

Jag tycker ändå jag sover bra på nätterna, förutom några toabesök då. Idag var jag toktrött ända till lunch sen vände det och jag kunde jobba ikapp några timmar. Hoppas inte jag behöver öka på järnet ännu mer, tycker de tabletterna är lite läskiga. Äter du extra järn?
  • gr0
    Blomman1985 skrev 2016-05-26 11:04:46 följande:

Jag har väll nämnt det, men det är svårt att sätta ord på sin oro. Upplevs nog som att jag bara är normalt orolig, vilket jag kanske är. Jag vet inte. När jag är hos barnmorskan och hjärtljud och allt är som det ska är jag ju inte orolig just då, så då blir det att jag inte nämner det så mycket. Det är mer hemma hjärnspökena kommer fram. 

Åh jag känner igen mig jättemycket i det du skriver. Hade också två missfall innan den här graviditeten lyckades och har haft svårt att tro att det ska lyckas nu. Jag har övervägt varenda inköp jag gjort och tänkt på hur jobbigt det vore att ha massa grejer hemma och ingen bebis. Men sen tänkte jag att jag kommer ju vara lika ledsen oavsett om det står en barnvagn hemma eller inte. Det går ju inte föreställa sig den sorgen. Däremot går man ju miste om den del av glädjen som förväntningarna innan ger. Jag tror inte man kan förbereda sig känslomässigt för att det värsta händer, katastroftankarna ger ju bara en dubbel sorg och dåligt mående.

Och sen är det otroligt mycket vanligare med fullgångna graviditeter som resulterar i barn som får leva bra liv. Jag försöker hålla fast vid tron på den statistiken.
  • gr0

Här har det börjat mola, spänna och trycka på lite här och var i mage och rygg... Min bebis har legat felvänd ganska mycket fast har de senaste veckorna lagt sig åt rätt håll men är ej ännu fixerad, så jag vet inte om det är det hen kanske gör nu... iom at jag känner tydligt tryck neråt som jag knappt känt förut.

Jag har iaf order om att åka in tidigt till förlossningen så att de får konstatera bebins läge. Men än så länge vet jag inte vad det är jag känner ens ju? Det är bf+2 idag iaf.

• gr0
    emuya skrev 2016-06-02 02:43:57 följande:

Woaaaah! Jag misstänker att mitt vatten gått!!! Var upp på toa och när jag var färdig kom det "lite extra" utan att jag kunde hålla emot. Har tagit på binda för att se om det fortsätter. Fått byta en gång och då var det lätt rosafärgat. Det liksom läcker när jag reser mig eller ändrar ställning. Ska avvakta lite och om det fortsätter ringer jag förlossningen. Är SÅ exalterad och nu finns det inte ens chans att jag kan somna om. Haha :D

Det låter helt klart som att det är på gång! Hoppas!

Jag kände som att jag kissade på mej eller snarare läckte lite av något nyss. Men jag kunde inte avgöra var det kom ifrån riktigt. Det var inga mängder och sen har det i te kommit mer. Så svårt att veta! Känner inga värkar eller nåt sånt just nu. Vill inte åka in på falskt alarm men samtidigt SKA jag åka in vid tidiga tecken för de vill se att min snurriga bebis inte vänt sig fel igen.
  • gr0
    Bibi84 skrev 2016-06-02 10:27:21 följande:

Grattis! :) är ju två som trodde att deras vatten gick inatt, så vi får väl se. :) tycker det är spännande. Väldig rask förlossning måste jag säga, kändes det bra?Tror inte min nr 3 var fixerad för jag skulle föda, det är ju så olika, men vet att nu är min fixerad, vet inte hur långt ned, har bm besök nästa vecka. Det är inte alltid omföderskor har barn som fixerar sig helt för det är dags att föda. :) så jag hade tagit det som en positiv sak.

Jag är så trött på detta ilande och mensvärk. Kan det inte bara sätta igång. åhhhh.....

Det var troligtvis falskt alarm inatt. Det har inte hänt något mer än allmänt molande och lite tryckkänsla. Tycker att bebin är lite slö idag men den var väldigt aktiv igår och inatt så den kanske vilar sig lite idag. Den har följt ett sånt mönster hela graviditeten men jag avskyr dagarna med mindre aktivitet. Men jag håller koll på aktivititeten och är redo att åka in för koll annars.

Hoppas det drar igång för dig snart! Det är både kul och frustrerande att läsa om alla andras bebisar som poppar ut nu. :)
  • gr0
    emuya skrev 2016-06-02 21:51:41 följande:

Det var vattnet som gick i natt :D Är i vecka 39 (38+1)

Ingen bebis och inga regelbundna värkar ännu. Startar det inte av sig själv så sätter de igång mig senast på lördag kväll/söndag morgon. Hoppas dock att det ska starta av sig själv innan.

Grattis till sig som fick en son, nu väntar vi på våran :)

Skönt att det fakiskt är igång på riktigt! Hoppas det går smidigt och lagom fort nu. :)

Själv väntar jag fortfarande. Har endast molvärk till och från typ men det känns ändå som att NÅNTING är på g iaf.
  • gr0

Nu tror jag ändå att det är riktiga värkar jag känner. Eller så är det ett extremt smärtsamt magknip som kommit tre gånger nu. Slemproppen har gått i etapper sen igår och nu har jag lite blodblandade flytningar så det bör ju vara på g.

• gr0

Vattnet har gått i två omgångar för mig idag. Vid första gången åkte vi in till FL för koll men då kunde inte BM se att det var nåt fostervatten som rann och det kändes inte som hon trodde på min upplevelse nästan. Det kom i en binda och i toaletten men sen slutade det sippra.

Bebisen låg iaf rätt och nästan helt fixerad så vi åkte hem igen och hemma kom nästa omgång fostervatten i en binda men har nu slutat sippra igen. De tyckte vi skulle åka in igen nu om ett tag för att "konstatera vattenavgång".

Nu har dessutom värkarna stagnerat från att ha kommit ungefär var tionde minut till knappt en gång i halvtimmen. Segt det här!

Svar på tråden Junibebisar 2016