• Bibi84

Junibebisar 2016

Tiana skrev 2016-05-13 11:13:41 följande:
    Idag kom beskedet till slut! Äntligen!
    va skönt!
    Fick själv svar från "NAV", jag har fått godkänd mamma ledighet och fått pappans dagar. Så det är otroligt skönt. 

Idag skulle vara en lugn dag, men blev inte så lugn ändå, så nu ligger jag och alla kidsen och degar med ipad's och data...och pricken över i;et, det blir pizza och kebab till middag. OTROLIGT skönt att slippa laga mat.

Har också hittat en väska idag som jag ska använda som skötväska, hittade på HM, två stora fack, PRECIS som jag letat efter. Kostade bara 200:-, istället för 500:-. Ett bra kap. Så har packat den med lite grejer och så la jag ned tofflor i min väska med lite ammetoppar osv. Mina fötter fylls med vatten efter mina förlossningar, ser inte UT!!!! så gammelmors strumpor och slippers MÅSTE vara med. 
    Barnstätet är tatt ned från loftet, så det är klart, och sängen är klar, vagnen är klar.... Nu kan bebis komma.
  • Bibi84
    Gweny skrev 2016-05-13 09:15:50 följande:
    Oj ja det låter ju som du säkert slipper det denna gången med då.

Jag gick över mycket med 1a och fick 5 dgr före med 2a.. Så vi får se nu.
    Såg i en gammal tråd att vi väntade nr 2 samtidigt. hur gamla var dina barn nu igen?
    Mina är 6 (maj) , 5 (juni, skulle vara augusti)  och 2 (april).
  • Bibi84

vilken vecka är du i nu? varfje gång jag får sånna förvärkar som är extrema...dvs. att jag måste andas igenom dom och använda vetekudde, plus att dom har varit 2-3 min mellanrum och hållt i 2-3 min så har jag tagit alvedon x2 för att se om det försvinner. Dock har jag haft två sånna intensiva kvällar, en mellan intensiv kväll utan tabletter. jag skulle tro att min förlossning är ganska nära, går in i v. 34+0 på söndag, har också varit lös i magen, inte så hungrig, ganska pigg så länge jag inte gör för mycket, för sen kommer en trött chock mitt i allt. 

Jag hoppas på fl ganska snart då jag faktiskt är trött på att vara gravid, 4 gången nu på 6 år. hahaha... så hoppas att efter v. 34+0 så startar fl. 

• Bibi84

trodde förvärkar var som sammandragningar, fast med en styrka. Men det kan gott vara det. Lite osäker.

Själv är jag på min 3 dag med tömning, och nu dom sista 30 min har jag nog tömt allt som går att tömma. är TRÖTT och vill sova, men magen vill inte, plus halsbrand pga. coca cola. not very nice. Känns nästan som om man ska föda imorgon.

• Bibi84

Fortfarande dålig i magen.... helt slut i kroppen. Tryck framför.

Har inte haft förvärkar på några dagar nu....får se vad som händer där.

• Bibi84

Jag har bara haft en tömningsdag tidigare, nu är                     jag in på dag nr 4. Jag blev helt galen inatt när jag hade så ont i magen då den jobbade så mycket med att tömma sig. Det känns som att tarmarna gör sig klara för att vara helt tomma. Känner mig konstig idag, trött i kroppen, vill bara ligga i sängen.
    Men kan ju inte göra det med 3 kids in tha house. Mannen är ju klart hemma och väntar bara på att det ska sätta igång. :) 

Gweny skrev 2016-05-14 10:39:18 följande:
    Jaså?

Mina är lite äldre. 9 & 12 i år.

Var dock gravid -14, men fick MA.
    ja, det måste vara när du blev gravid i 2014. Såg nämligen inlägg där du hade skrivit. Synd att det slutade i ma.
  • Bibi84

så spännande med att vattnet har gått ! :) då blir det definitivt födsel på dig när som helst!!! :)

i norge så har man bf 40+3, så enligt er då så har jag bf den 26 juni och inte 29.

Men är i v. 34+0 idag. pigg och glad! sovit gott i natt. så ingen födsel på g här inte trotts otroligt dålig mage i 4 dagar. Hade dom förvärkarna igår pga. samlag, men tog mig alvedon när jag skulle sova, vilket var skönt.
    Idag har jag bara haft lätta förvärkar, men inget direkt att andas igenom.

• Bibi84
    annanaa skrev 2016-05-18 16:58:42 följande:

Oj, blandade svar där... :)

Har googlat lite (försökt lova mig själv att inte läsa för mycket) och insett att det är blandade känslor inför vändning.

Visste inte ens att man kunde tacka nej till det.

Den rädda delen utav mig ser ju set här som en enkel utväg så att det blir ett planerat kejsarsnitt, men samtidigt är ju det såklart en risk också!

Får prata med min barnmorska på måndag som ska kolla hur hon ligger innan vändning blir bokat men om det är fler som har kunskap/åsikter vill jag gärna höra (läsa;))

var det inte någon i denna tråden som skrev att man borde stå på alla fyra innan man lägger sig på kvällen osv. eller så var det i den andra tråden jag är med i. Men man ska tydligen gunga lite fram och tilbaka.

Idag har förmiddagen varit aktiv, så har jag sovit, och eftermiddagen blev ännu mer hektiskt. Nu sitter jag och tar det lugnt! Har tryckande känsla nede vid livmodern. Antaligen bebisen som tränger sig ännu längre ned i bäckenet. Kroppen ger olika signaler hela tiden, så det hade inte förundrat mig om jag inte ens märker att det börjar sätta igång för det VERKLIGEN sätter igång och är KORT tid till bebis är ute.Bebisen får vänta med att komma ut till tisdag nästa vecka.  
  • Bibi84
    annanaa skrev 2016-05-18 16:58:42 följande:

Oj, blandade svar där... :)

Har googlat lite (försökt lova mig själv att inte läsa för mycket) och insett att det är blandade känslor inför vändning.

Visste inte ens att man kunde tacka nej till det.

Den rädda delen utav mig ser ju set här som en enkel utväg så att det blir ett planerat kejsarsnitt, men samtidigt är ju det såklart en risk också!

Får prata med min barnmorska på måndag som ska kolla hur hon ligger innan vändning blir bokat men om det är fler som har kunskap/åsikter vill jag gärna höra (läsa;))

var det inte någon i denna tråden som skrev att man borde stå på alla fyra innan man lägger sig på kvällen osv. eller så var det i den andra tråden jag är med i. Men man ska tydligen gunga lite fram och tilbaka.

Idag har förmiddagen varit aktiv, så har jag sovit, och eftermiddagen blev ännu mer hektiskt. Nu sitter jag och tar det lugnt! Har tryckande känsla nede vid livmodern. Antaligen bebisen som tränger sig ännu längre ned i bäckenet. Kroppen ger olika signaler hela tiden, så det hade inte förundrat mig om jag inte ens märker att det börjar sätta igång för det VERKLIGEN sätter igång och är KORT tid till bebis är ute.Bebisen får vänta med att komma ut till tisdag nästa vecka.  
  • Bibi84
    Millemupp skrev 2016-05-18 20:55:00 följande:

Hur gör ni som har barn sen tidigare de sista veckorna innan BF vad gäller lämning på förskola? Är ni hemma tillsammans med barnet/barnen eller kan ni fortfarande lämna några timmar i veckan? Har tänkt ta ut semesterdagar två veckor innan BF men hade inte tänkt på att det blir skillnad i vilka möjligheter man har att lämna till förskola. Om jag får beviljat graviditetspenning kan man kanske lämna? Någon som vet?

tyvärr vet jag inte, men vi kan göra precis som vanligt när vi är sjukskriva/arbetslösa/mammaledighet/semester med dagis uppehåll. Vi betalar för full plats och får då ha barnen full tid. Sen att många hämtar barnen tidigare och har dom hemma lite oftare är ju bara mysigt och kul. Själv är jag väldigt glad att vi har det så eftersom det är en grund till varför man är sjukskriven, eller hemma med en nyfödd. Plus att barnen som går på dagis behöver det sosiala och leken dom har med sina vänner. Tycker det är dumt att kommunerna bestämmer att bara för att man är hemma med en nyfödd så ska de andra barnet få gå färre timmar på dagis.
    Men men...det är ju min åsikt! :)
Svar på tråden Junibebisar 2016